ویروس کرونا 20 هزار سال پیش وجود داشته!

به گزارش مجله سفرنامه دبی، خبرگزاری خبرنگاران-محققان شواهدی را یافته اند که نشان می دهد ویروس کرونا در حدود 20 هزار سال پیش باعث شیوع یک همه گیری در آسیای شرقی شده و به اندازه ای ویرانگر بوده که توانسته یک اثر تکاملی در ژنوم انسان ها باقی بگذارد.

ویروس کرونا 20 هزار سال پیش وجود داشته!

به گزارش خبرنگاران؛ محققان شواهدی را یافته اند که نشان می دهد ویروس کرونا در حدود 20 هزار سال پیش باعث شیوع یک همه گیری در آسیای شرقی شده و به میزان ای ویرانگر بوده که توانسته یک اثر تکاملی در ژنوم انسان ها باقی بگذارد.

بررسی انجام شده بر روی هزار ژنوم مختلف از 26 جمعیت محلی در نقاط مختلف جهان نشان داده است که ویروس کرونا حدود 20 هزار سال پیش در مناطقی همچون چین، مغولستان، کره شمالی، کره جنوبی، تایوان و ژاپن شیوع داشته است. فرایند این بیماری در این ناحیه از جهان باستان از 25 هزار سال قبل آغاز شده و حدود پنج هزار سال ادامه داشته که سرانجام از بین رفته است.

پژوهشگران معمولا برای شناخت ویروس روی ژنوم ویروس، هم خانواده های آنان یا زنجیره تکاملی شان تحقیق می کنند. در این مطالعه، اما دانشمندان به جای ژنوم ویروس کرونا، بر اثری که این ویروس بر روی ژنوم انسانی از خود بجا گذاشته است تحقیق کرده اند.

محققان در واقع در این مطالعه از این اصل علمی استفاده کرده اند که پس از حمله ویروس، به مرور زمان بدن انسان در ژنوم خود تغییراتی می دهد تا بتواند در برابر عفونت های ویروسی مقاومت کند. همین مطلب برای ویروس ها هم وجود دارد و ممکن است در بدن انسان دچار جهش شوند تا بتوانند بر میزبان غلبه کنند. تمام این تغییرات ردی از خود به جا می گذارند.

دانشمندان می گویند با مطالعه کد ژنتیکی بیش از 2500 انسان از 26 جمعیت مختلف، 42 ژن در بدن انسان را شناسایی کرده اند که در واکنش به همه گیری جهانی باستان شکل گرفته اند. کریل الکساندروف، استاد فناوری ژن شناسی در دانشگاه آریزونا، می گوید این ژن های انسان مدرن حاوی اطلاعات مربوط به چگونگی تکامل بشر است و دسترسی به اطلاعات ده ها هزار سال قبل را ممکن می کند.

دیوید انارد، زیست شناس تکاملی در دانشگاه آریزونا، در این باره گفت: این باید ما را نگران کند چرا که آنچه اکنون در جریان است ممکن است نسل ها و نسل ها ادامه داشته باشد.

پژوهشگران می گویند اگر ویروس کرونای تازه به زودی از طریق واکسیناسیون کنترل نشود، امکان دارد بیماری نسلی به نسل دیگر منتقل شده و حضور دراز مدت آن پیامد های ناگواری برای بشر به همراه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1896

به "ویروس کرونا 20 هزار سال پیش وجود داشته!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا 20 هزار سال پیش وجود داشته!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید