مرکز اپلیکیشن نویسی ایران کجاست؟

به گزارش مجله سفرنامه دبی، زندگی امروز / اگر می خواهید بدانید در چه استانی و با چه تیم و روشی میتوانید بیشترین عایدی را از اپلیکیشن نویسی کسب کنید این گزارش را از دست ندهید.

مرکز اپلیکیشن نویسی ایران کجاست؟

به گزارش زندگی امروز به نقل از برترینها، دنیای برنامه نویسی و ساخت برنامه یکی از مجذوب نماینده ترین حوزه های فعالیت در حال حاضر محسوب می گردد. کاری که افراد شاغل در آن به خود لقب توسعه دهنده داده و عایدیهای بسیاری هم کسب می نمایند. البته اینجا یک مسئله اساسی وجود دارد. بسیاری از توسعه دهنده هایی که عایدی زیادی کسب می نمایند برای شرکت هایی با کاربری های مختلف کار می نمایند و معمولا به صورت مستقل وارد بازار کار نمی شوند. برای این که ببینیم واقعا اوضاع پشت پرده توسعه دهندگان چگونه است به سراغ آمارهای کافه بازار رفته ایم تا ببینیم این تیم های مستقل که قصد دارند با فراوری یک اپلیکیشن به عایدی برسند چه شرایطی داشته و در کجای کشور بیشتر مشغول فعالیت هستند.

در این میان با آمارهای جالبی رو به رو شدیم که نشان می داد جواب بسیاری از سوالات مان با چیزی که فکر می کنیم بسیار فرق دارد. مثلا قم به نسبت جمعیت بیشترین مقدار توسعه دهنده را در خود جای داده است. در حالی که حدود 80 درصد توسعه دهندگان این استان حتی لیسانس هم ندارند. در ادامه با هم نگاهی به این آمارها می اندازیم تا کاملا متوجه شوید که اگر می خواهید سهمی از 65 میلیارد تومان چرخه اقتصادی این حوزه داشته باشید باید چه شرایطی داشته و چگونه وارد گود رقابت شوید.

مرکز اپلیکیشن سازی ایران کجاست؟

همین اول داستان به شما بگوییم که جواب تهران نیست. یعنی جواب خیلی از سوال های توی فکرتان تهران نیست. این مسئله درست است که تهران بیشترین تعداد توسعه دهندگان را در خود جای داده است و بیش از 30 درصد از شاغلان این صنعت در استان تهران هستند اما این مسئله به خاطر جمعیت این استان است و اگر به سراغ نسبت جمعیت به نسبت توسعه دهنده برویم با جواب های متفاوتی رو به رو می شویم. ولی قبل از آن بهتر است بدانید سهم استان ها به صورت کلی چگونه است. تهران با 32 درصد رتبه اول است و بعد خراسان رضوی با هشت درصد در رتبه دوم و استان فارس هم با شش درصد در مقام سوم قرار گرفته است.

استان های خوزستان، آذربایجان و اصفهان هم با پنج، 4.8 و 4.7 درصد در مقام های چهارم تا ششم قرار دارند. از لحاظ جمعیتی عددهای بسیار متفاوتی جلوی ما قرار می گیرد. در استان سیستان و بلوچستان تنها 48 نفر توسعه دهنده مشغول فعالیت هستند. این در حالی است که توسعه دهنده های ایرانی خارج از ایران حدود 143 نفر هستند. تقریبا تمام استان ها عددی زیر هزار نفر دارند و اولین عدد هزار را در رتبه هشتم و استان آذربایجان شرقی مشاهده می کنیم. بیشترین تعداد توسعه دهنده هم طبق انتظار تهران است و حدود 10 هزار توسعه دهنده در این استان مشغول به کار هستند.

البته این آمارها گولتان نزند. این آمارها مربوط به توسعه دهندگانی است که در هر استان زمانی فعالیت می نموده اند. اگر به سراغ تیم هایی که هم اکنون هم فعال هستند بروید متوجه جا به جایی رتبه استان ها می شوید. مثلا اصفهان از لحاظ جمعیتی و درصدی همواره رتبه ششم و یا هفتم را بین همه استان ها به خود اختصاص داده است ولی وقتی داستان به فعالیت می رسد ناگهان به رتبه سوم جدول آمده و از بسیاری از استان هایی که تعداد توسعه دهنده بیشتری دارند بالاتر می ایستد. امری که نشان می دهد تیم های استان اصفهان هدف دارتر از بقیه تیم ها فعالیت خود را ادامه دهند.

اما برسیم به مرکز اپلیکیشن سازی. اگر جمعیت فعالان این صنعت را به نسبت جمعیت استان محاسبه کنیم، استان قم بیشترین تعداد تیم های فعال به نسبت جمعیت را مال خود می نماید. بعد از این استان، استان های تهران و سمنان به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار گرفته اند. نکته جالب این که شهر قم از نظر سرعت اینترنت در میان شهرهای کشور رده دوم را به خود اختصاص داده است و این موضوع نشان می دهد وجود زیرساخت های مناسب می تواند بر رشد اشتغال این صنعت تاثیرگذار باشد. بعلاوه حضور سمنان و گلستان که به صورت کلی در رده های پایین تر جدول از لحاظ جمعیت توسعه دهنده قرار دارند و رتبه سوم و چهارم را مال خود نموده اند، بسیار قابل توجه است.

کدام استان پول بیشتری در می آورد؟

قبل تر در خصوص هدف دارتر بودن تیم های استان اصفهان گفتیم. تیم هایی که تداوم فعالیت بیشتری نسبت به تیم های استان های دیگر دارند. در مسئله عایدیزایی هم می توانیم این انسجام و هدف داربودن تیم های استان اصفهان را به وضوح ببینیم. خارج از تهران که حدود 50 درصد عایدی این صنعت را مال خود نموده است، تیم های استان خراسان رضوی و اصفهان، با 15 و 9 درصد توانسته اند رتبه دوم و سوم را مال خود نمایند و بالاتر از استان هایی بایستند که جمعیت توسعه دهنده بالاتری از آنها دارند. مازندران هم صندلی قابل توجهی دارد. با این که در جدول های مختلف همواره در اواسط جدول است و جمعیت توسعه دهنده قابل توجهی ندارد ولی با 2.6 درصد سهم از عایدی کل، رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

برای این که دید بهتری به مقدار عایدی تیم های این استان ها داشته باشید کمی حساب و کتاب می کنیم تا متوجه مقدار عایدیها بشوید. کل عایدی این صنعت در یک سال حدود 65 میلیارد تومان است. به نام مثال به سراغ مازندران می رویم که سهمی 2.6 درصدی دارد و با این که در رتبه پنج ایستاده است به نظر سود زیادی نموده است. مقدار سهم این استان از کل عایدی می گردد عددی حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان. حال به سراغ تیم های فعال می رویم. تعداد تیم های فعال این استان 237 تیم است. اگر این عایدی را بین این تیم ها تقسیم کنیم، متوجه می شویم که عایدی هر تیم عددی حدود هفت میلیون تومان در سال است. یعنی ماهی حدود 600 هزار تومان.

می دانیم که این عدد بسیار غیرمنطقی به نظر می رسد و تیمی حاضر نیست با این عایدی کار کند. ولی باید توجه داشته باشید که اولا حدود 60 تا 70 درصد تیم های استارتاپی ایران که این توسعه دهندگان هم جزوشان می شوند هنوز در مرحله ورود به بازار بوده و یا به تازگی محصول عرضه نموده اند. از طرفی بسیاری عایدیشان به وسیله شرکت هایی که با آنها قرارداد می بندند تامین شده و به وسیله توسعه نرمافزار و فروش آن به وسیله کافه بازار عایدیزایی خاصی برای خود نمی نمایند. خلاصه اگر با شرکتی قرارداد می بندید و یا حقوق می گیرید که هیچ وگرنه اگر به قصد عایدیزایی به وسیله فروش اپلیکیشن وارد این گود شده اید بهتر است کمی واقع بینانه به موضوع نگاه نموده و فکر نکنید راه آسانی پیش رو دارید.

زن یا مرد؟ با مدرک یا بدون مدرک؟

اگر بپرسیم بیشترین تحصیلات در میان کل توسعه دهندگان در کدام استان است و یا در کدام استان خانم ها بیشتر به این حوزه وارد شده اند. شاید دوباره نام تهران در فکر شما بیاید. ولی اصلا این گونه نیست. چه از نظر تحصیلات و چه از نظر مقدار فعالیت خانم ها، استان تهران جزو سه استان برتر هم نیست. مثلا از لحاظ مقدار فعالیت زن ها، استان همدان که 50 درصد فعالان آن را خانم ها تشکیل می دهند در رتبه اول قرار گرفته است. امری که نشان می دهد خانم های این استان شانس بیشتری برای پیدا کردن کار در این حوزه دارند. بعد از آن گیلان و خوزستان با 49 و 38 درصد در مقام های بعدی قرار گرفته اند.

در تهران هم تنها 23 درصد شاغلین این حوزه خانم ها بوده و آقایان سهم زیادی را به خود اختصاص داده اند. همان طور که می دانید مقدار مدرک تحصیلی در کار توسعه دهندگی خیلی نقشی نداشته و بیشتر تجربه و مهارت است که حرف اول را می زند. به خصوص از آنجایی که یادگرفتن بسیاری از مهارت های این حوزه به وسیله اینترنت و یا آکادمی ها اجرا شده و خیلی رشته مخصوصی برای آن در دانشگاه وجود ندارد. با این حال در بسیاری از استان ها مقدار مدرک اهمیت زیادی داشته و در برخی دیگر عامل مهمی محسوب نشده است.

رتبه اول باتحصیلات ترین توسعه دهندگان به بوشهر رسیده است که تقریبا 10 درصد شاغلین آن دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند. بعد از آن گیلان و مازندران وجود دارند که با 99 و 75 درصد مقام های بعدی را مال خود نموده اند. تهران هم با 70 درصد شاغلین با مدرک کارشناسی و بالاتر و 30 درصد شاغلین دارای مدرکی کمتر از کارشناسی در رتبه چهارم قرار گرفته است. قمی ها هم با این که مقدار تیم های فعال زیادی داشتند و به نوعی مرکز اپلیکیشن سازی محسوب می شدند خیلی به مدرک اهمیتی نداده و تنها حدود 20 درصد فعالیت این استان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند.

شرایط تیم های پرعایدی چگونه است؟

هر تیمی آنچنان که باید عایدی کسب نمی نماید و باید شرایط خاصی داشته باشد تا به باشگاه میلیونی ها وارد گردد. اگر تیم ها را براساس مقدار نفرات به عایدی آنالیز کنیم متوجه می شویم که برنامه های توسعه دهندگانی که به صورت گروهی فعالیت می نمایند عموما نصب فعال و عایدی بیشتری دارند. به صورت کلی عایدی دیجیتال تیم ها که بیشتر از پنج نفر در آنها فعالیت می نمایند حدودا 10 برابر تیم هایی است که در آنها بین دو تا پنج نفر فعالیت دارند. بعلاوه تعداد نصب فعال برنامه ها براساس مقدار شاغلان نشان می دهد که اگر تیم تان دارای 15 نفر و یا بیشتر باشد، اپلیکیشن های شما حدود دو برابر بیشتر از اپلیکیشن های تیم های شش تا 15 نفره نصب می گردد. خلاصه هرچه تیم تان کامل تر باشد عایدی بسیار بیشتر کسب می کنید.

توسعه دهندگان از چه طریقی عایدی کسب می نمایند؟

عایدیزایی با اپلیکیشن فقط به وسیله فروش آن نیست و روش های مختلفی برای کسب عایدی وجود دارد. البته همچنان این روش که به دو صورت فروش برنامه و یا فروش درون برنامه ای انجام می گردد، سهم زیادی از عایدی این افراد را به خود اختصاص داده است. برنامه ها از این طریق حدود 37 درصد عایدی کسب نموده و بازی ها حدود 53 درصد عایدی کسب می نمایند. نکته جالب اینجاست که همین تبلیغاتی که در بازی ها و برنامه ها می بینیم دقیقا سودی مشابه فروش اپلیکیشن داشته و عایدی بی دردسری برای آنها ایجاد می نماید. توسعه سفارشی بازی و برنامه هم سود کمی داشته و به صورت میانگین حدود 10 درصد عایدی به جیب این توسعه دهندگان واریز می نماید. نکته دیگر اینجا است که از کل اپلیکیشن هایی که در کافه بازار وجود دارند حدود 50 درصد آنها عایدیی کسب ننموده و یا از روش های دیگری عایدی کسب می نمایند.

منبع: زندگی روز
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1964

به "مرکز اپلیکیشن نویسی ایران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز اپلیکیشن نویسی ایران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید