کاهش 15 درصدی قیمت مسکن

به گزارش مجله سفرنامه دبی، رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه قیمت مسکن 15 درصد کاهش یافته است، گفت: شمار معاملات مسکن در آذرماه در تهران 75 درصد و در کل کشور 33 درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

کاهش 15 درصدی قیمت مسکن

به گزارش ایرنا، مصطفی قلی خسروی درباره شرایط معاملات مسکن پایتخت در آذرماه، اظهار کرد: طی حدود یک ماه و نیم اخیر بازار مسکن در شرایط انتظار قرار گرفته و قیمت ها 10 تا 15 درصد کاهش یافته است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: در 22 روز ابتدای آذر99 تعداد 2095 قرارداد خرید و فروش ملک در تهران به امضا رسیده که کاهش 58 درصدی نسبت به ماه قبل و افت 75 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: در کل کشور نیز در 22 روز ابتدای آذرماه 99تعداد 23 هزار و 474 مبایعه نامه (قرارداد خرید و فروش ملک) منعقد شده که به ترتیب از کاهش 47 درصدی و 33 درصدی نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل حکایت دارد.

گرانی مسکن به سود مشاوران املاک نیست

خسروی در واکنش به برخی صحبت ها که مشاوران املاک را عامل گرانی مسکن می دانند، تاکید نمود: این مساله به هیچ عنوان صحت ندارد؛ زیرا گران شدن مسکن به سود ما نیست. اگر برای یک خانه که یک میلیارد تومان ارزش دارد، یک میلیارد و 100 میلیون تومان قیمت بگذارند سخت فروخته می گردد، اما اگر 900 میلیون تومان قیمت گذاشته گردد راحت تر به فروش می رود و مشاور املاک زودتر به حق کمیسیون می رسد.

افت قیمت مسکن با حذف آمار مناطق 1، 3 و 6

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به صحبت محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی که بیان کرد در صورت حذف آمار مناطق 1 و 3 متوسط قیمت مسکن به حدود 20 میلیون تومان می رسد، گفت: این صحبت درستی است. ملک های لاکچری و عظیم در منطقه یک (شمیران) وجود دارد و قیمت ها بالاست. منطقه 3 که محدوده پاسداران محسوب می گردد هم از گذشته تا امروز محدوده گران قیمتی بوده است. منطقه 6 نیز عمدتا اداری و گران است. اگر این مناطق را از میانگین قیمت شهر تهران بیرون بیاوریم متوسط نرخ تهران از 27 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به طور محسوسی پایین می آید.

خسروی اظهار کرد: ما نمی گوییم آمار دروغ بدهند بلکه می گوییم بر اساس واقعیت مناطق نرخ ها را اعلام نمایند. اگر آمار بر این اساس باشد به آرامش بازار مسکن منجر می گردد. باید همه یاری کنیم تا مردم خانه دار شوند. اینکه معاملات به طور محسوسی کاهش یافته به این دلیل است که توان خرید پایین آمده و ما می خواهیم که قیمت کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی نیز گفت: بیش از 85 درصد مصالح ساختمانی فراوری داخلی است که نوسانات آن بر بخش ساخت و ساز و بازار مسکن تاثیر می گذارد. این که دیگر دست بنگاه های املاک نیست. پس چطور ما را مقصر گرانی جلوه می دهند.

وی در مورد تخلفات برخی بنگاه های املاکی گفت: من در تهران ندیدم مشاور املاکی زیرمیزی بگیرد. اگر ببینم بدون اغماض برخورد می کنم، همچنان که با یکی از بستگانم برخورد و مغازه اش را پلمپ کردم که رابطه مان قطع شد. شهر های اطراف تهران مربوط به من نیست. چرا همه بدی ها را فقط به تهران نسبت می دهند؟

با موارد تخلف به شدت برخورد می کنیم

رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید نمود: با موارد تخلف به شدت برخورد می کنیم. به طور مثال برخی از مشاوران املاک، مبلغ اضافه دریافت می نمایند که ما ابتدا تلفن میزنیم تا پول را برگرداند اگر این کار را نکرد بلافاصله دعوت می کنیم، رای به پلمپ می دهیم و به تعزیرات می فرستیم. برخی قرارداد را نمیدهند که جرم است. حق بیعانه در پوز کشیدن، تخلف است. مشاور املاک حق ندارد سند را نگه دارد. اگر مالک، سند را خواست باید سند را به او بدهد.

خسروی با بیان اینکه ریل استیت در کشور های پیشرفته اهمیت بالایی دارد، گفت: در آن کشور ها صاحب جواز باید دو سال دوره ببیند. شخصی که آنجا کار می نماید 6 ماه باید دوره ببیند. مسئولان بیایند به ما برنامه بدهند. ما افتخار می کنیم که برخی نمایندگان و مسئولان از ما انتقاد سازنده نمایند، ولی آبروی صنف را بی فایده نبرند. اینکه مدام بگویند این صنف بد است، مسئله ای را حل نمی نماید.

وزارت راه و شهرسازی که به تازگی فرایند ارایه آمار کشوری مسکن را شروع نموده است. در گزارشی تازه فرایند تحولات مسکن با تکیه بر اقتصاد کلان را ارایه و به شاخص هایی همچون نوسانات قیمت مسکن و ارز، سهم ارزش اضافه نموده بخش مسکن و سهم بخش مسکن در هزینه خانوار پرداخته است.

در فاصله زمانی 10 ساله بین سال های 1388 تا 1398 سهم بخش مسکن در هزینه خانوار به بالاترین میزان خود یعنی 36 درصد رسیده که نسبت به سال 1388 به میزان 3.4 درصد افزایش یافته است.

منبع: فرارو
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1575

به "کاهش 15 درصدی قیمت مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 15 درصدی قیمت مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید