انصراف شورای انتقالی از اعلام خودگردانی در جنوب یمن

به گزارش مجله سفرنامه دبی، گروه موسوم به المجلس الانتقالی الجنوبی (شورای انتقالی جنوب) تحت حمایت امارات اظهار داشت که در راستای اجرای توافق ریاض، از اعلام حکومت خودگردان در استان های جنوب صرف نظر نموده است.

انصراف شورای انتقالی از اعلام خودگردانی در جنوب یمن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نزار هیثم سخنگوی گروه سیاسی موسوم به المجلس الانتقالی الجنوبی (شورای انتقالی جنوب یمن) خاطرنشان کرد که شورا از اعلام حکومت خودگردان صرف نظر نموده تا زمینه برای ائتلاف عربی جهت اجرای توافقنامه ریاض فراهم گردد.

هیثم در حساب توئیتری خود نوشت که این تصمیم در راستای کوشش های رهبری ائتلاف عربی [علیه یمن]، برای اجرای توافقنامه ریاض، دستیابی به راه چاره هایی برای سروسامان دادن به اوضاع سیاسی، نظامی، انسانی و توسعه ای و پذیرش مداخله سران عربستان و امارات انجام شده است.

وی همچنین بر علاقه مندی شورای انتقالی برای موفقیت کوشش های سران امارات و عربستان در اجرای توافقنامه ریاض امضاشده بین دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی در تاریخ پنجم نوامبر گذشته، تأکید کرد.

هیثم گفت که ما اهداف خود را از تصمیم برای اعلام حکومت خودگردان را محقق کردیم که همان اجرای توافقنامه ریاض برای تشکیل دولت جدید با مشارکت برابری بین اعضای شمال و جنوب طی 30 روز، معین استاندار و مدیر امنیت برای عدن و انتقال نیروهای نظامی به جبهه های جنگ به عنوان جایگزین نیروهای امنیتی است.

موافقت دولت هادی و شورای انتقالی با پیشنهاد ریاض

خبرگزاری عربستان سعودی (واس) به نقل از منبع مسئول گزارش کرد که این کشور سازوکاری را به منظور تسریع در اجرای توافقنامه ریاض به دولت هادی و شورای انتقالی پیشنهاد نموده است که با تمرکز بر نقاط اجرایی، برقراری آتش بس و توقف درگیری ها بین دو طرف را تضمین می نماید.

بر اساس این گزارش، دولت هادی و شورای انتقالی جنوب یمن نیز با این پیشنهاد ریاض موافقت نموده اند.

از جمله مفاد سازوکار پیشنهادی ریاض عبارتند از: انصراف شورای انتقالی از اعلام حکومت خودگردان، اجرای توافقنامه ریاض، معین استاندار و مدیر امنیت استان عدن، مأمویت نخست وزیر یمن برای تشکیل دولت جدید ظرف مدت 30 روز، خروج نیروهای نظامی از عدم به خارج از استان، جدایی نیروهای دو طرف در أبین و بازگشت آن ها به پایگاه های سابق خود، صدور فرمان تشکیل دولت با مشارکت برابری اعضای شمال و جنوب یمن از جمله وزرای پیشنهادی شورای انتقالی جنوب که به محض تشکیل دولت مأموریت خود در عدن را به منظور تکمیل توافقنامه ریاض شروع نمایند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1323

به "انصراف شورای انتقالی از اعلام خودگردانی در جنوب یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انصراف شورای انتقالی از اعلام خودگردانی در جنوب یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید