باغ عفیف آباد؛ زیباترین باغ تاریخی ایران در شیراز

به گزارش مجله سفرنامه دبی، باغ عفیف آباد یکی از مراکز تفریحی تاریخی استان فارس است که در دوره حکومت ناصرالدین شاه به درخواست میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم، در سال 1284 هجری قمری (1246 شمسی) در یکی از محله های شیراز (عفیف آباد کنونی) ساخته شد.

باغ عفیف آباد؛ زیباترین باغ تاریخی ایران در شیراز

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا در شیب با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

باغ عفیف آباد وسعتی حدود 127000 متر مربع دارد. این باغ در دوره صفویه از باغ های مهم و گردشگاه پادشاهان بود. در این دوران این باغ توسط شاهان صفوی مورد استفاده قرار می گرفت.

این مکان که در اختیار ارتش واقع شده است، از سال 1342 تا 1349 بازسازی و بازسازی شد. این باغ یکی از بزرگترین باغ های شیراز و در قدیم به باغ گلشنِ شیراز شهرت داشته است. علاوه بر فضای زیبا و سرسبز باغ عفیف آباد شیراز، این باغ یکی از کم نظیرترین موزه های نظامی ایران را دارد. طبقه همکف یا زیرزمین این مجموعه فرهنگی دومین موزه سلاح ایران است و طبقه دوم آن با نام موزه عبرت شناخته می گردد.

موزه نظامی از سلاح های سرد آغاز می گردد. سلاح های سرد شامل انواع شمشیرها، سپر، گرز و لباس های مخصوص جنگ در دوران قدیم است. شمشیر اشخاصی همچون شاه عباس نیز در این موزه نگهداری می گردد. در این موزه انواع تیر و کمان های مختلف و جلیقه های ضدِ گلوله در معرض دید عموم قرارگرفته است. تفنگ بسیاری از شاهان ایران مانند ناصرالدین شاه، فتحعلی شاه و مظفرالدین شاه نیز در اینجا دیده می گردد.

از جنبه معماری نیز این مکان با الگو از معماری دوره ساسانی و هخامنشی ساخته شده؛ چرا که سر ستون های آن ها با الگو دریافت از سرستون های تخت جمشید طراحی شده است. ساختمان کاخ دارای دو طبقه است که در آن نزدیک به 30 اتاق تالار وجود دارد.

این مجموعه در سال 1351 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1449

به "باغ عفیف آباد؛ زیباترین باغ تاریخی ایران در شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ عفیف آباد؛ زیباترین باغ تاریخی ایران در شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید