بلاکچین مسترکارت، گرد و خاک به پا کرد

به گزارش مجله سفرنامه دبی، بلاکچین اصولا فناوری ای است که برای تمرکز زدایی (decentralization) ابداع شده . این فناوری آمده تا اقتدار را از بخش های مرکزی بزداید و به نوعی در جهت دموکراتیزه کردن فرآیندهای اجتماعی حرکت کند. بنابراین اینکه بگوییم بانک های مرکزی به دنبال استفاده از بلاکچین هستند، به خودی خود مفهومی متناقض است. با این حال، مستر کارت (Mastercard) که یکی از شرکت های خدمات اقتصادی است که کارش را از سال 1958 آغاز نموده و کم کم توسعه یافته، در طول تاریخ جهتهای مختلفی را طی کرد تا به دوره ای رسید که ارزهای دیجیتال را به خدماتش افزود. حالا این شرکت خدمات اقتصادی به دنبال بانکی برای ارزهای دیجیتالی است. در این مقاله نگاهی به این موضوع داریم.

بلاکچین مسترکارت، گرد و خاک به پا کرد

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

مسترکارت از راه اندازی پلتفرم آزمایش مجازی اختصاصی برای بانک های مرکزی اطلاع داد؛ پلتفرمی که برای ارزیابی موارد استفاده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ساخته شده است. این پلتفرم که توسط مسترکارت راه اندازی می گردد، امکاناتی مانند شبیه سازی صدور ارزهای دیجیتال، توزیع و مبادله ارزهای دیجیتالی بین بانک ها را داراست. این پلتفرم همچنین به شرکت های خدمات مالی و مصرف نمایندگان ارزهای دیجیتالی توجه نموده و خدماتی را برایشان فراهم می نماید.

مستر کارت برای آنکه به کارش مشروعیت ببخشد، از بانک های مرکزی، بانک های تجاری، شرکت های مشاوره ای و فنی دعوت به همکاری نموده است. این دعوت به همکاری جهت ارزیابی طرح های فناوری CBDC ، تأیید اعتبار و ارزیابی قابلیت ها صورت گرفته است. مسترکارت علاوه بر همه اینها از علاقه مندان و متخصصان حوزه ارزهای دیجیتالی دعوت به همکاری نموده تا پرداخت هایشان را در این بانک دیجیتالی انجام دهند و بتوانند موفقیت هایی را به دست آورند. به طور کلی، مسترکارت را می توانیم پیشرو در خدمات رسانی به پلتفرم های برپایه بلاک چین و خدمات ارزی بدانیم.

کنستانتین ریشتر (Konstantin Richter)، مدیر عامل بلاکدمون (Blockdaemon) درباره راه اندازی پلتفرم بانک مرکزی ارزهای دیجیتالی توضیحات جالبی داده است. او به خبرنگار سایت بلاکچین (the-blockchain.com) گفت: توسعه پلتفرم آزمایشی مسترکارت با کاهش موانع ورود کاربران علاقه مند به حوزه پول دیجیتال، بستر مناسبی را فراهم می نماید تا کسانی که این موضوع برایشان مهم است، بتوانند اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. پلتفرم آزمایشی مسترکارت همچنین فرصت خوبی را برای تازه واردان به فضای رمزنگاری فراهم می نماید. پروژه هایی که توسط موسسات عظیمی مثل مسترکارت انجام می شوند به کاربران یاری می نمایند تا افکار عظیمی را در سر بپرورانند. با این حال، هنوز هم بسیاری از کاربران نسبت به فناوری و پلتفرم های ارز دیجیتالی بدبین هستند. این پلتفرم آزمایشی و دیگر پلتفرم هایی که توسط موسسات عظیم ساخته می شوند، به دلیل حمایت نهادی توانایی جلب اعتماد کاربران بیشتری را دارند.

مدیر عامل بکدمون بر این باور است که این حرکت مسترکارت علاوه بر ایجاد جلب اعتماد مزایایی برای پیشرفت تحقیقات ارز دیجیتال در یک محیط کنترل شده دارد و راهکار های مناسبی را در این زمینه ارائه می نماید. به طور کلی، پلتفرم آزمایشی مسترکارت پروژه های خصوصی بیت کوین با ثبات مانند لیبرا را تکمیل می نماید، زیرا نه تنها منجر به پذیرش گسترده تر ارزهای دیجیتالی می گردد، بلکه باعث ایجاد شکاف در راه های جدید و بهتر تجارت برای آینده مالی نیز می گردد.

اقدام مسترکارت در مورد راه اندازی پلتفرم آزمایشی بانک دیجیتال رمزارزها توجه بسیاری از موسسات دولتی و خصوصی را به خود جلب نموده و هر کدام از این افراد به مسئله بانک مرکزی ارزهای دیجیتالی نگاه تازه ای دارند. به عنوان مثال، نیکلاس پلکانوس (Nicholas Pelecanos) رئیس بازرگانی شرکت NEM درباره راه اندازی پلتفرم بانک مرکزی ارزهای دیجیتال برپایه بلاکچین مسترکارت، گفت: به نظر می رسد با دورشدن جامعه از پول نقد، CBDC یا همان بانک مرکزی غیرمتمرکز منطقی است. بانک مرکزی غیرمتمرکز که برپایه بلاکچین ساخته می گردد، موضوع تازه ای است ولی کشورهایی هم هستند که تجربیات خوبی در این خصوص به دست آورده اند. در حال حاضر چین پیشرفت های خوبی را در زمینه بانک مرکزی غیرمتمرکز دارد و لیتوانی هم به تازگی بانک مرکزی غیرمتمرکز خود را برای ارزهای دیجیتالی راه اندازی نموده است. لیتوانی برای راه اندازی بانک مرکزی غیرمتمرکز خود از بلاکچین غیر متمرکز NEM استفاده نموده و توانایی گسترش فعالیت هایش را دارد.

بانک مرکزی غیرمتمرکز بر پایه بلاکچین برای انجام عملیات بخصوصی ساخته می گردد ولی بیشتر از هر چیزی به نگهداری و معامله در حوزه ارزهای دیجیتالی مربوط است.

مسترکارت پلتفرم آزمایشی بانک مرکزی خود را برای ارائه خدمات مالی به دولت ها و علاقه مندان حوزه ارزهای رمزنگاری شده فراوری کرد.

پیش بینی متخصصان ارزهای دیجیتالی این است که با اقداماتی نظیر کاری که مسترکارت انجام داده، دولت های بیشتری جذب ساخت پلتفرم هایی برپایه بلاکچین شوند. این بانک های مرکزی ارزهای دیجیتالی شیوه بانکداری را تغییر می دهد و مردم سراسر دنیا به این باور می رسند که دوره پول نقد رو به انتها است. با این همه، ارزهای رمزنگاری شده و فناوری بلاکچین کماکان در هاله ای از ابهام قرار گرفته اند و هیچ کس به درستی نمی داند پلتفرم هایی مثل بانک مرکزی ارزهای دیجیتالی مسترکارت و حتی خود ارزهای دیجیتالی برای احترام به آزادی و حقوق ما مطابق با اصول اخلاقی رمزنگاری طراحی می شوند ، یا اینکه ابزاری برای ادعای کنترل و نظارت خواهند بود.

گفته های مدیرعامل دی ایکس وان(DXone) که یکی از شرکت های مهم در مورد معامله ارزهای دیجیتالی است تا حدودی ما را به جواب پرسش مان می رساند. لوسیانو نونیس (Luciano Nonnis) بر این باور است که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی توسط دولت های ملی تصویب می گردد تا نظارت بیشتری بر میزان پول خود داشته باشند تا آنچه که با پول نقد انجام داده اند را ارزیابی نمایند. اگرچه بانک مرکزی ارزهای دیجیتال ممکن است از ارز رمزنگاری شده الهام گرفته باشد ولی آنها ارزهای رمزپایه نیستند، بلکه ارزهای دیجیتالی هستند که در پایگاه های اطلاعاتی متمرکز وجود دارند. پایگاه های اطلاعاتی متمرکز نیز در چندین موسسه عظیم قرار دارند. پس از شیوع ویروس کرونا تمامی تجارت ها دچار تحول شدند و بانک مرکزی ارزهای دیجیتالی نیز فرایند رو به رشدی را شاهد بود، چون این بیماری باعث کمبود آشکار کوین در چندین کشور شد.

عمده نگرانی های مالی پیرامون ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به حریم خصوصی مربوط می گردد. یک سیستم CBDC ، نیازمند توسعه و پاسخگویی به پرسش های کلیدی است. اینکه چه کسی به پایگاه های داده دسترسی دارد و انتشار عمومی بعضی اطلاعات در این زمینه همیشه مورد بحث است. اگر بخواهیم از منظر ژئوپلیتیک پیشتازان حوزه ارزهای دیجیتالی و بانک های مرکزی ارزهای دیجیتالی را شناسایی کنیم، متوجه می شویم که چین در توسعه CBDC پیشتاز است. چین پروژه های مختلفی را در این زمینه انجام داده و پلتفرم های آزمایشی را در چندین شهر و منطقه کشورش راه اندازی نموده است. کشورهای غربی دیرتر از چین به فراوری پلتفرم های بانک مرکزی ارزهای دیجیتالی پرداختند؛ چراکه مغایرت هایی را میان دموکراسی های مشخص شده و طراحی بانک مرکزی می دیدند. باید چگونگی تغییراتی که ارزش های دموکراتیک بر طراحی CBDC های صادر شده می گذارند را در نظر داشت.

با نگاهی به کوین های پایدار، به طور کلی فضای 2بار تکرار وجود دارد. آنها متمرکز و غیرمتمرکز هستند در حالی که یک ثبات بلاک تجاری متمرکز توسط شخص ثالث مدیریت می گردد که با اخلاق اصلی رمزنگاری مغایرت دارد ، یک کلاینت ثبات غیرمتمرکز برای ایجاد ثبات در یک دارایی در یک شبکه غیرمتمرکز، نظریه بازی پیچیده را در خود جای داده است. مورد اول به احتمال زیاد توسط کسانی که در امور مالی و دولتی سنتی هستند به تصویب می رسند، در حالی که دومی توسط سایبرپانک هایی تصویب می گردد که تمرکززدایی را در سنت بیت کوین ارزیابی می نمایند.

مسترکارت هدف از راه اندازی پلتفرمش را فراهم کردن شرایطی مناسب برای همه می داند. مدیران مسترکارت معتقدند بانک مرکزی ارزهای دیجیتالی شان بر پایه بلاکچین برای به دست آوردن بیشترین افراد ممکن در اقتصاد دیجیتال راه اندازی می گردد و هر کسی می تواند در این بانک مرکزی حضور داشته باشد. بانک ها و اپراتورهای شبکه تلفن همراه مشتریان ثابت مستر کارت خواهند بود. مسترکارت راه اندازی پلتفرم بانک مرکزی ارزهای دیجیتالی را گامی در توسعه عملی تخصص های این شرکت می داند. مسترکارت سال هاست که در زمینه خدمات مالی فعالیت می نماید و در بخش هایی چون بلاکچین و ارزهای دیجیتالی فعالیت های گسترده ای داشته است. این شرکت 116 اختراع مرتبط با بلاکچین را ثبت نموده و به طور فعال در ایجاد چندین پروژه مختلف در زمینه بلاکچین مشارکت دارد. همچنین برای صدور ارزهای دیجیتال با چندین بانک مرکزی در سراسر دنیا به توافق رسیده است.

راج داموداران (Raj Dhamodharan) معاون اجرایی دارایی های دیجیتال، محصولات و مشارکت های بلاک چین مسترکارت درباره اقدام تازه این شرکت گفت: بانک های مرکزی با اهداف مختلف، از پرورش دامنه مالی گرفته تا مدرن سازی اکوسیستم پرداخت ها، کاوش در ارزهای دیجیتال را سریع تر نموده اند.

مسترکارت در حال کشف نوآوری با بخش عمومی، بانک ها، شرکت های فین تک و شرکت های مشاوره ای در زمینه کشف CBDC ها همکاری می نماید. به گفته داموداران، پلتفرم جدید مسترکارت از بانک های مرکزی پشتیبانی می نماید زیرا آنها اکنون تصمیم گیرنده های اقتصاد محلی هستند و در آینده نیز راستا روبه رشدی را طی و برای اقتصاد محلی و منطقه ای تصمیم گیری خواهند کرد.

با راه اندازی پلتفرم بانک مرکزی ارزهای دیجیتالی، بسیاری از دولت ها و شرکت های خصوصی به فکر ایجاد راه هایی برای توسعه و پیشرفت این بانک ها افتاده اند. شیلا وارن(Sheila Warren) مدیر ارشد دارایی های دیجیتال بلاکچین و سیاست داده در مجمع دنیای اقتصاد، معتقد است همکاری هایی برای توسعه این بخش ضروری است. شیلا وارن در این خصوص اظهار کرد: همکاری های بخش های دولتی و خصوصی در توسعه ارزهای دیجیتال و ایجاد پلتفرم های بانک مرکزی ارزهای دیجیتالی ارزشمند است. این پلتفرم ها می توانند به بانک های مرکزی یاری نمایند طیف وسیعی از امکانات و قابلیت های موجود در فناوری بلاکچین را درک نمایند. CBDC یکی از گزینه های مناسبی است که بانک های مرکزی می توانند در اختیار داشته باشند.

CBDC ها یا همان بانک های مرکزی ارزهای دیجیتالی از نظر ارزش معادل ارز کاغذی یک کشور هستند و با همان ضمانت های مورد حمایت دولت طراحی شده اند. بانک های مرکزی می توانند علاوه بر چاپ پول ، CBDC را به عنوان نمایندگی دیجیتالی پشتوانه ارز یک کشور صادر نمایند.

بانک مرکزی ارزهای دیجیتال بر پایه بلاک چین توانایی انجام عملیات های مختلفی را دارد ولی رویکرد اصلی این بانک های مرکزی در زمینه صدور و توزیع ارز است که ارزهای دیجیتال را نیز شامل می گردد. بانک مرکزی ارزهای دیجیتال به وسیله بانک های تجاری و سایر ارائه دهندگان پرداخت مجوز می گیرد. مسترکارت تفاوت هایی که در بانک های مرکزی مختلف وجود دارد را درک می نماید و این پلتفرم را به گونه ای آماده می نماید تا بتواند برای کشورهای مختلف متناسب باشد. بستر مجازی که بانک های مرکزی ارزهای دیجیتال در آن فعالیت می نماید را می توان به صورت جداگانه با محیطی تنظیم کرد که بانک مرکزی در آن کار می نماید.

از قابلیت پلتفرم بانک مرکزی ارزهای دیجیتال می توان به شبیه سازی اکوسیستم صدور، توزیع و مبادله CBDC با بانک ها و مصرف نمایندگان اشاره نمود. به طور مثال، این پلتفرم نشان می دهد که چگونه CBDC می تواند با شبکه ها و زیرساخت های پرداخت موجود ارتباط برقرار کند یا اینکه چگونه CBDC می تواند توسط مشتری برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات در هرجایی که مسترکارت پذیرفته شده، استفاده گردد. مسترکارت مدعی تعهد با بانک های مرکزی در راستا پیش رو ست و معتقد است این برای مدرنیزه کردن پرداخت ها مناسب است، زیرا راهکار هایی برای ادغام و یکپارچه سازی پرداخت ها به وجود آورده است.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1412

به "بلاکچین مسترکارت، گرد و خاک به پا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلاکچین مسترکارت، گرد و خاک به پا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید