خانه موزه استاد صبا یکی از موزه های دیدنی تهران به شمار می رود

به گزارش مجله سفرنامه دبی، جاذبه ها/ براساس گزارشات منتشر شده، خانه موزه استاد صبا یکی از موزه های دیدنی تهران به شمار می رود.

خانه موزه استاد صبا یکی از موزه های دیدنی تهران به شمار می رود
بیشتر بخوانیدموزه استاد ابوالحسن صبا، موزه ای مملو از فرهنگ ایرانی

به محض ورود به سالن ویترینی می بینیم که مجموعه ای کامل از وسایل شخصی استاد صبا در آن نگهداری می گردد. در میان این وسایل که هر کدام قصه ای در دل دارند، بیشتر از همه چیز خط ابوالحسن صبا است که چشممان را در پی خود میکشد. دفتر یادداشت او، اشعاری که به خط خود نوشته است برای همه بینندگان جالب به نظر می آید. دفترچه یادداشت از گذر ایام رتغییر رنگ داده و بعضی از نوشته هایش دیگر خوانا نیستند. در کنار اینها عینک، دوات، قلم، بنچاق قدیمی خانه ابوالحسن صبا را می بینیم. در سویی دیگر صورت صبا را می بینیم که با ماسکی گچی ساخت شده، در گوشه ای هم کت و شلوار رسمی او را می بینیم. همه این جزئیات حس و حال خوب خانه استاد است.

سر که می چرخانیم عکسهای ابوالحسن خان صبا را می بینیم که هرکدام قصه ای از روزگار کودکی تا بزرگسالی او را برای ما تعرف می نماید. این عکسها برشهایی از زندگی این موسیقدان بزرگ هستند و هر یک خطی است از روزگاری که او گذرانده است. این خانه ساده که 230 متر است و 5 اتاق دارد. در بخش دوم موزه کلکسیون کاملی از سازها را می بینیم که به جهت سابقه تاریخی بسیار ارزشمند هستند و اطلاعات کامل و مفیدی در مورد هر ساز و موسیقی سنتی و مدرن را به بینندگان می دهد.

قدم به بخش سوم خانه ابوالحسن صبا میگذاریم و رنگها در چشممان به پایکوبی می آیند. اینجا می توانید رد هنر منتخب اسفندیار کوه نور را بگیرید و به دل کارهای ارزشمند او سفر کنید. منتخب اسفندیاری همسر ابوالحسن صبا و دختر عموی نیما یوشیج است. در این بخش مجموعه ای از 90 عروسک را می بینیم که خانم اسفندیاری برتن هر کدام از آنها لباس اقوام مختلف را با تمام جزئیات هنرمندانه اش دوخته و برای تهیه هر کدام از این لباسها پژوهش های بسیاری انجام داد.

لباسهایی متعلق به فرهنگ های متفاوت ایران؛ خراسان، قم، یزد، بندرعباس، گیلان، کردستان، ترکمن صحرا و…که تماشا هر کدام ما را به وجد می آورد. بسیاری این مجموعه را نخستین نمونه کامل کلکسیونی مردم شناسی می دانند. اما هنر همسر صبا به همین جا ختم نمی گردد، منتخب اسفندیاری نخستین بانوی ایرانی است که به نگارش دستور صنایع دستی و خیاطی پرداخته و آنها را در قالب کتابی آموزشی به چاپ رساند. در کنار اینها او به کار تدریس مشغول بود. این بخش از موزه ابوالحسن صبا را میتوان قلب تپنده و خوش رنگ آن محسوب کرد.

وسایلی که از صبا در این موزه نگهداری می گردد بسیار ارزشمند و خاطره انگیزند و تمام آنها را همسرش به موزه اهدا کرد. بعلاوه چند نت از فرامرز پایور بچشم میخورد که شاگردانش به خانه ابوالحسن صبا تقدیم نموده اند. در زیرزمین منزل که بیشتر به حوضخانه های قدیمی شبیه است، به مدت چند سال مستر کلاس های مکتب صبا برگزار میشده و محلی برای تدریس استادان بزرگی چون علی اکبر شهنازی، غلامحسین بنان، علی تجویدی، فرامرز پایور، علی اصغر بهاری، احمد عبادی و … بوده است.

موزه صبا مدتی تعطیل بود اما مرداد 1388 این موزه با حضور مسئولان هنری و هنرمندان افتتاح شد. موزه صبا در تهران، خیابان ظهیرالاسلام، کوچه صبا واقع شده است. این مجموعه کوچک در حال حاضر به وسیله دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره میگردد.

منبع: همگردی
انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 13 مهر 1401 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2326

به "خانه موزه استاد صبا یکی از موزه های دیدنی تهران به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه موزه استاد صبا یکی از موزه های دیدنی تهران به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید