خبرنگاران تا انسان باقی است؛ فرهنگ تئاتر خواهد ماند

به گزارش مجله سفرنامه دبی، تهران- خبرنگاران- بازیگر سرشناس انگلیسی ضمن نگارش متن پیغام روز جهانی تئاتر 2021، با اشاره به آنکه عطش خلاقانه هنرمندان تئاتر هرگز خاموش نخواهد شد و با فهمی تازه از دنیایی که در آن سهیم هستیم، شکوفا خواهد شد تاکید نمود: فرهنگ زیبای تئاتر تا زمان زندگی انسان روی زمین باقی خواهد ماند.

خبرنگاران تا انسان باقی است؛ فرهنگ تئاتر خواهد ماند

7 فروردین 1399 برابر با 27 مارس روز دنیای هنرهای نمایشی است که از سال 1393 برای ثبت به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم رسمی کشور مطرح و انتها در سال 1395 و در جلسه 783 شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم به ثبت رسیده است.

انیستیتو بین المللی تئاتر (آی.تی.آی) بزرگترین سازمان دنیای غیر دولتی در زمینه هنرهای نمایشی است و در سراسر دنیا از جمله ایران بیش از 90 شعبه دارد. این موسسه در سال 1948 بنیان گذاشته شد تا در زمینه بهبود و محافظت از هنرهای نمایشی در راستای اهداف یونسکو فعالیت کند. انیستیتو بین المللی تئاتر در همکاری با چهره های شاخص دنیای نمایش و البته سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز 27 مارس را روز بین المللی تئاتر نامگذاری کرد. پس از آن و در دوره نخست روز بین المللی تئاتر در سال 1962، ژان کوکتو نمایشنامه نویس و کارگردان سرشناس فرانسوی نخستین پیغام روز دنیای تئاتر را نوشت.

روز دنیای تئاتر برای جلب توجه عموم به قدرت و ارزش صحنه نمایش بنیان گذاشته شده است. بر اساس آنچه در سایت روز دنیای تئاتر آمده است این رویداد اهدافی چون ارتقا و ترویج هنر در سراسر دنیا؛ آگاهی بخشیدن به مردم درباره ارزش این شکل از هنر؛ فراهم کردن امکان تبلیغ و ترویج آثار هنری جوامع تئاتری در سطحی گسترده تا افراد تاثیرگذار بر نظر مردم به ارزش این شکل از هنرها پی ببرند و از آن ها حمایت نمایند و لذت بردن صرف از هنرهای نمایشی تبلیغ و ترویج می نماید.

پیغام روز دنیای تئاتر در سال 2021 آن هم بعد از پشت سرگذاشتن یک سال همراهی با همه گیری کرونا و تجریه متفاوت زیست هنرمندان صجنه نمایش و ارائه آثار متفاوت این هنر زنده، پویا و جریان ساز توسط بازیگر انگلیسی هلن میرن بازیگر شناخته شده تئاتر نوشته شده است.

هلن میرن تا کنون جوایز مختلفی را از معتبرترین رویدادهای دنیا کسب نموده است. جایزه اسکار در سال 2007 و جایزه بفتا برای ایفای نقش ملکه الیزابت دوم در فیلم ملکه تنها بخشی از موفقیت های این بازیگر است. او بازی روی صحنه تئاتر را با نقشکلئوپاترا در تئاتر ملی جوانان شروع کرد و بعد از آن به کمپانی رویال شکسپیر پیوست. میرن پس از چهار سال فوق العاده در این کمپانی، راستا کاری خود را با همکاری با کمپانی پیتر بروک تغییر داد.

در انتظار هنرمندان تئاتر و فهمی تازه از دنیایی که در آن سهیم هستیم

این بازیگر در پیغام خود برای روز دنیای تئاتر نوشته است: روزهای بسیار سختی بر اجرای زنده تئاتر گذشته است و نیز بر هنرمندان، تکنسین ها و همه صنعتگرانی که در یک حرفه مملو از تزلزل و بلاتکلیفی با اوضاع دست و پنجه نرم نموده اند و شاید همین تزلزل همیشگی، آن ها را برای زیست در دوران پاندمی با ذکاوت و شجاعت توانمندتر کرد.

میرن درادامه پیغام خود آورده است: در این شرایط جدید، تخیل آن ها به راه هایی مبتکرانه، سرگرم نماینده، موثر و الهام بخش ترجمه شد که البته بخش اعظمی از این اتفاق به واسطه اینترنت رخ داد. انسان ها از زمانی که در این کره خاکی بودند برای هم داستان تعریف نموده اند و تا زمانی که ما اینجا هستیم فرهنگ زیبای تئاتر باقی خواهد ماند.

این بازیگر در انتهای پیغام خود آورده است: عطش خلاقانه نویسنده ها، طراح ها، خواننده ها، بازیگرها، موسیقیدان ها و کارگردان ها هرگز خاموش نخواهد شد و انگیزه هایشان در آینده ای نزدیک با یک انرژی جدید و فهمی تازه از دنیایی که در آن سهیم هستیم، شکوفا خواهد شد. بی صبرانه در انتظارم!

منبع: ایرنا
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1743

به "خبرنگاران تا انسان باقی است؛ فرهنگ تئاتر خواهد ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تا انسان باقی است؛ فرهنگ تئاتر خواهد ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید