سیستم حمل ونقل کشور باید توسط یک متولی معین اداره گردد

به گزارش مجله سفرنامه دبی، نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران معتقد است: دولت در سال 1400 و با قید فوریت باید به منظور سروسامان دادن به شرایط حمل ونقل کشور یک متولی تعیین در این حوزه تعیین کند.

سیستم حمل ونقل کشور باید توسط یک متولی معین اداره گردد

سید علی حسینی، در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، نبود هماهنگی لازم و پراکندگی در نظام تصمیم سازی بخش حمل ونقل کشور را ناشی از نبود یک متولی معین در این حوزه دانست و از تصمیم سازان خواست در سال جدید رفع این مشکل اساسی را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

این فعال مالی یادآور شد: چون سازمان های متعددی دراین حوزه فعال هستند لازم است متولی واحدی در امر لجستیک معرفی گردد تا امور جاری این حوزه را به درستی کنترل کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود نهادینه کردن ساختار شرکت های حمل ونقلی کارآمد در کشور را به عنوان گام بعدی در راستای توسعه این حوزه، پیشنهاد داد و اضافه نمود: وجود چنین شرکت های در فضای مالی کشور بسیار موثر هستند چون می توانند هزینه ها و در نهایت قیمت تمام شده کالا را کاهش دهند و در زنجیره تامین کالاهای فراوریی، بازرگانی، کشاورزی، صنعتی و معدنی موثر باشند. در حال حاضر جای خالی این شرکت ها به خوبی احساس می گردد.

حسینی در ادامه به لزوم نوسازی ناوگان زمینی، دریایی، هوایی و ریلی اشاره نمود و گفت: موضوع نوسازی در تمام بخش های لجستیک کشور یک امر لازم است. با این کار می توانیم در کاهش هزینه های فراوری، کاهش سطح استهلاک، مصرف سوخت و میزان آلایندگی ها پیروز عمل کنیم.

به اعتقاد نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران اگر این جایگزینی ها صورت بگیرد می توانیم به کارآمدی سیستم حمل ونقل کشور امیدوار شویم. امیدواریم در سال 1400 با لغو تحریم ها فرصتی برای نوسازی ناوگان هوایی و کشتیرانی کشور نیز فراهم گردد.

این فعال مالی نوسازی مورد احتیاج در ناوگان هوایی و دریایی کشور را بسیار گسترده توصیف کرد و یادآور شد: در بحش ریلی نیز به سرمایه گذاری های جدید برای به روز کردن واگن ها و لوکوموتیوها احتیاجمندیم.

حسین یکی دیگر از اتفاقاتی که باید در سال 1400 روی دهد تا بخش حمل2نقل کشور از فرسودگی فعلی خارج گردد را جذب سرمایه های جدید از سوی بخش خصوصی عنوان نمود.

او معتقد است حمل ونقل جاده ای کشور که در حال حاضر بر راننده مالکی راسخ است باید تغییر اساسی پیدا کند و به شرکت مالکی تبدیل گردد.

نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران در ادامه از وزارت راه و شهرسازی خواست تا زمینه ایحاد و گسترش شرکت های حمل ونقل کارآمد زمینی را چه در مقیاس داخلی و چه خارجی هموار کند؛ چراکه شرکت مالکی در حوزه کامیونی و انواع کشنده ها بسیار در بهبود شرایط حمل ونقل اهمیت دارد. طبق تجربه جهانی باید شرکت هایی در مقیاس عظیم شکل بگیرند و تا سیستم لجستیک کشور به صورت کارآمد فعالیت کند. متاسفانه امروز به دلیل ناکارآمدی این سیستم با آسیب های جدی روبرو هسیتم.

او اعلام نمود: برای تاسیس شرکت های حمل ونقل در قدم اول باید موانع مالیاتی و بیمه ای را در بحث شرکت مالکی، رفع کنیم و انگیزه سرمایه گذاران را در این بخش افزایش دهیم.

حسینی ادامه داد: از سال قبل جایگزینی کامیون های سه سال ساخت را آغاز کردیم و امیدواریم این طرح در سال 1400 هم ادامه دار باشد. نوسازی ناوگان جاده ای در راستای کاهش مصرف سوخت و کاهش میزان آلایندگی ها بسیار موثر است. از طرفی باید برای تقویت سطح تجارت کشور، این سیستم را به تکنولوژی روز مجهز کنیم.

این فعال مالی ایجاد کریدورهای جدی ترانزیتی با توجه به شیوع کرونا را یکی دیگر احتیاجهای مهم و ضروری کشور به ویژه در دوران همه گیری کرونا عنوان نمود و گفت: شیوع کرونا و بسته شدن بعضی مرزها نشان داد اگر کریدورهای جایگزین در اختیار داشته باشیم می توانیم از آنها در زمان های خاص استفاده کنیم.

نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران ایجاد خط کشتیرانی رو رو در دریای کاسپین و ایجاد یک نگرش جدید نسبت به موضوع حمل ونقل ترکیبی را نیز مورد تاکید قرار داد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1769

به "سیستم حمل ونقل کشور باید توسط یک متولی معین اداره گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم حمل ونقل کشور باید توسط یک متولی معین اداره گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید