طعم خوش غذا در سواحل مدیترانه

به گزارش مجله سفرنامه دبی، مردمی که در حوزه دریای مدیترانه زندگی می کنند، رژیم غذایی مخصوصی دارند که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در برنامه غذایی آنها غلات بخش اعظم انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند که شامل غلات کامل مانند نان های سبوسدار، برنج، ماکارونی، رشته و سیب زمینی می باشند. میوه هایی مانند انگور، سیب، پرتقال و توت فرنگی

طعم خوش غذا در سواحل مدیترانه

طعم خوش غذا در سواحل مدیترانه

نویسنده:مریم قادر پناهی

مردمی که در حوزه دریای مدیترانه زندگی می کنند، رژیم غذایی مخصوصی دارند که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در برنامه غذایی آنها غلات بخش اعظم انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند که شامل غلات کامل مانند نان های سبوسدار، برنج، ماکارونی، رشته و سیب زمینی می باشند. میوه هایی مانند انگور، سیب، پرتقال و توت فرنگی هر روز مصرف می شوند. سبزیجاتی مانند قارچ، کلم، گوجه فرنگی، بادمجان و پیاز به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. در برنامه غذایی این افراد مغزهایی مانند بادام زمینی، بادام و گردو و حبوباتی مانند لوبیا و عدس جای دارند. از گروه محصولات لبنی، ماست و پنیر مواد غذایی هستند که هر روز استفاده می شوند. مصرف ماهی، مرغ و تخم مرغ هم هفتگی است. ممکن است هیچ تخم مرغی در هفته مصرف نشود یا اینکه 4-1 عدد تخم مرغ در هفته مصرف شود، اما مصرف گوشت قرمز به اندازه کم و ماهانه است.

مردم در این ناحیه روزانه 6 لیوان آب می نوشند. علاوه بر این فعالیت بدنی برای افرادی که در حوزه دریای مدیترانه زندگی می کنند جایگاه مهمی دارد و افراد هر روز به طور منظم به فعالیت بدنی می پردازند. به دلیل اینکه رژیم غذایی مدیترانه ای بدن را از ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی و سرطان محافظت می کند، این رژیم بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

چون میوه و سبزی در این رژیم غذایی به وفور مصرف می شود در نتیجه اندازه دریافت ویتامین C (که یک آنتی اکسیدان است) زیاد می شود و از بدن در برابر رادیکال های آزاد که منجر به وقوع بیماری های قلبی - عروقی و سرطان می گردند، محافظت می کند.

دریافت زیاد میوه، سبزی و حبوبات با دریافت فیبر بیشتر همراه می باشد. مصرف غذاهای حاوی فیبرهای محلول مانند سیب، مرکبات، توت فرنگی، هویج و حبوبات، سطح کلسترول LDL(کلسترول بد) خون را پایین می آورد. مصرف غذاهای حاوی فیبرهای نامحلول مانند غلات کامل، سبوس ها و سبزیجات، به حرکات دستگاه گوارش کمک می کند.

روغن زیتون، بادام و بادام زمینی، منابع خوب نوعی اسید چرب غیر اشباع به نام اسید اولئیک هستند. در صورتی که مصرف این نوع چربی جایگزین چربی های اشباع که در کره، روغن های جامد و گوشت قرمز وجود دارند شود، سطح کلسترول، LDL کلسترول وتری گلیسیرید خون کاهش می یابد.

گردو و ماهی هم که در برنامه غذایی مدیترانه ای مورد استفاده قرار می گیرند، منابع خوب اسیدهای چرب امگا -3 هستند.مصرف ماهی، سطح کلسترول LDL وتری گلیسیرید خون را پایین می آورد و در نتیجه خطر مرگ ناگهانی قلبی را کاهش می دهد مصرف یک وعده ماهی در هفته، خطر ایست قلبی را تا 50 درصد کاهش می دهد.

از مضرات رژیم غذایی مدیترانه ای این است که رژیمی پرچرب است که روغن زیتون، چربی اصلی مصرفی آن می باشد. بنابراین استفاده از مغزها و روغن زیتون باید در حد اعتدال باشد که سبب بالا رفتن اندازه چربی دریافتی از حد میانه نشود.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1989

به "طعم خوش غذا در سواحل مدیترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طعم خوش غذا در سواحل مدیترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید