لوله تخلیه بند خاکی بارده بازگشایی شد

به گزارش مجله سفرنامه دبی، با توجه به تکنولوژی به کار رفته از سوی کارشناسان دریچه تخلیه بند خاکی بارده از رسوبات خالی شد.

لوله تخلیه بند خاکی بارده بازگشایی شد

آقای رحمتی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بن گفت: بندخاکی قدیمی بارده در بارندگی های اخیر و پس از بروز سیلاب دچار مشکل شده بود.

وی گفت: این بندخاکی در دهه 70 با ارتفاع 14 متر و طول تاج 160 متر با مخزن 350 هزار مترمکعبی احداث شده است. بر اساس دبی طراحی چند ساله سد یک سرریز جانبی سنگی ملاتی برای عبور گل ولای و یک لوله تخلیه برای سد تعبیه شده بود.

بیشتر بخوانید

رحمتی اضافه کرد: در سیل اخیر گل ولای به وسیله سرریز به خارج از مخزن انتقال داده شد، اما با توجه به شدت بارندگی به اندازه 50 تا 60 لیتر در ساعت حجم رسوبات وارد شده در سد بالاتر از ظرفیت طراحی شده بوده که رسوبات در لوله تخلیه نشست کردند.

وی گفت: ورود حجم بالای رسوبات و تخته سنگ ها به داخل سد باعث شد که لوله تخلیه از کار بیفتد؛ بنابراین برای تخلیه آب بند خاکی با استفاده از 2 پمپ 10 اینچ از سوی آتش نشانی بروجن و شهرداری بن تا جایی که امکان داشت آب داخل بند تخلیه شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اضافه کرد: اندازه رسوبات و گل و لای موجود در بند به اندازهی بود که لوله تخلیه کاملا پر شده و تخلیه آب امکان پذیر نبود؛ لذا با تکنولوژی به کار رفته به وسیله تیم شرکت گاز کربنیک شهرستان بن و با استفاده از فشار گاز کربنیک لوله تخلیه بند خاکی باز و آب موجود در بند تخلیه شد.

رحمتی گفت: در مرحله بعد و با تامین اعتبار لازم رسوبات پشت بند تخلیه و اقدامات اجرایی در مورد تعمیر تاج و سرریز انجام خواهد شد.

خبرنگاران چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 مهر 1401 بروزرسانی: 3 مهر 1401 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2321

به "لوله تخلیه بند خاکی بارده بازگشایی شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "لوله تخلیه بند خاکی بارده بازگشایی شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوله تخلیه بند خاکی بارده بازگشایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید