مواد غذایی که با التهابات بدن مبارزه می نمایند

به گزارش مجله سفرنامه دبی، پزشکان کم کم در حال پی بردن به این موضوع هستند که یکی از برترین روش های کاهش التهاب در یخچال است نه در قفسه های دارو. با پیگیری یک رژیم ضد التهابی، می توانید به خوبی با التهابات خود مبارزه کنید.

مواد غذایی که با التهابات بدن مبارزه می نمایند

یک رژیم ضد التهابی چه کار می نماید؟ سیستم ایمنی بدن هنگامی فعال می گردد که بدن شما یک عامل خارجی، مانند یک میکروب مهاجم، گرده گیاه یا مواد شیمیایی را تشخیص دهد.

این اغلب باعث فرآیند التهابی می گردد. التهاب در واقع یک عمل دفاعی بدن است که از سلامت شما محافظت می نماید.

با این حال، گاهی اوقات التهاب ادامه دارد، حتی زمانی که شما به وسیله مهاجم خارجی تهدید نشوید. در چنین شرایطی، خود التهاب می تواند دشمن شما باشد. بسیاری از بیماری های عمده که ما را آزار می دهند از جمله سرطان، بیماری قلبی، دیابت، آرتریت، افسردگی و آلزایمر با التهاب مزمن مرتبط هستند.

یکی از قوی ترین ابزار برای مبارزه با التهاب نه از داروخانه بلکه از خواربار فروشی بدست می آید. دکتر فرانک هو، استاد تغذیه و اپیدمیولوژی در بخش تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می گوید: بسیاری از مطالعات تجربی نشان داده اند که مواد موجود در بعضی غذاها و نوشیدنی ها ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشند.

با انتخاب مواد غذایی مناسب ضد التهابی می توانید خطر ابتلا به انواع بیماری ها را کاهش دهید. آنهایی که پیوسته مواد غذایی اشتباه را انتخاب می نمایند، در واقع با اینکار فرایند بیماری التهابی خود را تسریع می بخشند.

غذاهایی که باعث التهاب می شوند:

سعی کنید از این غذاها تا جایی که امکان دارد خودداری کنید:

  • کربوهیدرات های تصفیه شده، مانند کلوچه و نان هایی که با آرد سفید درست شده اند
  • سیب زمینی سرخ شده و سایر غذاهای سرخ شده
  • نوشابه و دیگر نوشیدنی های گازدار پر قند
  • گوشت قرمز (برگر، استیک) و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس
  • مارگارین یا کره گیاهی

خطرات سلامتی مواد غذایی التهابی

جای تعجب نیست که غذاهای التهابی به طور کلی برای سلامتی ما مضر هستند. از جمله نوشابه، کربوهیدرات های تصفیه شده، و بعلاوه گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده.

دکتر هو می گوید: بعضی از غذاها که با افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی ارتباط دارند، نیز با التهاب بیش از حد همراه اند. تعجب آور نیست، زیرا التهاب یک مکانیزم مهم برای توسعه این بیماری ها است.

غذاهای ناسالم بعلاوه باعث چربی زیاد و افزایش وزن می شوند، که خود یک عامل خطر برای التهاب است. با این حال، در مطالعات متعدد، حتی پس از اینکه محققان، عامل چاقی را کنار گذاشتند، ارتباط میان غذاها و التهاب باقی ماند ، که نشان می دهد افزایش وزن تنها باعث التهاب نیست. دکتر هو می گوید: بعضی از اجزا و عناصر مواد غذایی ممکن است اثر مستقل بر التهابات بدن داشته باشند.

مواد غذایی ضد التهابی

یک رژیم ضد التهابی باید شامل این مواد باشد

  • گوجه
  • روغن زیتون
  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم، کاهو و سبزی خوردن
  • روغن ماهی مانند قزل آلا، ماهی خال مخالی، و ساردین
  • میوه هایی مانند توت فرنگی، بلوبری، انواع توت ها و پرتقال

مزایای مصرف غذاهای ضد التهابی

دکتر هو می گوید: نوشیدنی ها و غذاهایی وجود دارند که التهاب و همراه با آن، بیماری های مزمن را کاهش می دهند. او به میوه ها و سبزیجات خاصی مانند زغال اخته، بلوبری، سیب و سبزیجات برگ سبز تاکید نمود که حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی و پلی فنل ها(ترکیبات حفاظتی موجود در گیاهان) هستند.

مطالعات نیز آجیل ها را با کاهش علائم التهابی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرتبط دانست. بعلاوه قهوه حاوی پلی فنول ها و دیگر ترکیبات ضد التهابی است که می تواند با التهابات بدن مبارزه کند.

رژیم ضد التهابی

برای کاهش سطح التهابات، یک رژیم غذایی سالم را هدف قرار دهید. اگر شما در پی یک برنامه غذایی هستید که به شدت از اصول غذاهای ضد التهابی پیروی می نماید، رژیم مدیترانه ای را که حاوی میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه های غلات، ماهی و روغن های سالم است، در نظر بگیرید.

علاوه بر کاهش التهابات، یک رژیم غذایی طبیعی تر و کمتر فرآوری شده می تواند اثرات قابل توجهی بر سلامت جسم و روان شما داشته باشد. دکتر هو می گوید: رژیم غذایی سالم نه تنها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن، بلکه بعلاوه برای بهبود خلق و خوی و کیفیت کلی زندگی مفید است.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2296

به "مواد غذایی که با التهابات بدن مبارزه می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که با التهابات بدن مبارزه می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید