نظر مساعد هند به پیشنهاد بی سابقه ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد

به گزارش مجله سفرنامه دبی، خبرنگاران: یک مقام نفتی هند گفت: در اقدامی که می تواند موجب گگردده شدن فصلی جدید در روابط تهران و دهلی نو گردد، احتمالا شرکت های هندی پیشنهاد ایران برای انعقاد قرارداد مشارکت در فراوری برای توسعه میدان گازی فرزاد ب را خواهند پذیرفت.

نظر مساعد هند به پیشنهاد بی سابقه ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی لایو مینت، یک منبع آگاه در وزارت نفت هند گفت شرکت های هندی احتمالا پیشنهاد ایران برای انعقاد قرارداد مشارکت در فراوری برای توسعه میدان گازی فرزاد ب در بلوک فارسی را خواهند پذیرفت و در این صورت فصلی جدید در روابط تهران و دهلی نو گگردده می گردد.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش گردد گفت: ما در حال توجه به این پیشنهاد هستیم.

ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای اولین بار چنین قراردادی را به یک کنسرسیوم هندی پیشنهاد نموده است که در سال 2002 پیروز شد امتیاز فعالیت در بلوک فارسی را از شرکت ملی نفت ایران دریافت کند.

هرچند کنسرسیوم هندی پیش از این دارای حقوق مالکیتی نبود، اما قرار بود 15 درصد رقم سرمایه گذاری شده در ایران به این کنسرسیوم پرداخت گردد.

در قرارداد مشارکت در فراوری سهمی از فراوری نفت از سوی ایران به شرکت مجری طرح پیشنهاد داده می گردد. شرکت های هندی پیش ازاین به دلیل نگرانی از تحریم های غرب علیه ایران، تمایل چندانی به پذیرش این پیشنهاد نشان نمی دادند.

این منبع آگاه در پاسخ به سوالی در مورد احتمال تحریم شرکت های هندی در صورت پذیرش این پیشنهاد گفت: روشهایی برای انجام این کار وجود دارد. من نمی خواهم این روش ها را اینجا بیان کنم. ما آن را انجام خواهیم داد.

یکی از مقامات شرکت او وی ال هند نیز با تایید نظر مساعد شرکت های هندی نسبت به این پیشنهاد گفت: این بلوک بر اساس یک براورد اجرا شده 13 تریلیون فوت مکعب گاز در خود جای داده است. اطلاعات دیگری وجود دارد که نشان می دهد گاز بیشتری در این بلوک وجود دارد. همه این گاز می تواند به صورت مستقیم به هند ارسال گردد.

وی اضافه نمود: آنقدر گاز در این میدان هست که بتواند هزینه احداث یک خط لوله از ایران به هند را توجیه پذیر نماید. چرا ما این فرصت را در اختیار دیگران قرار دهیم؟ ما باید از این فرصت استفاده کنیم، زیرا در حال حاضر ایران این پیشنهاد را به ما داده است.

31

منبع: تسنیم
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 735

به "نظر مساعد هند به پیشنهاد بی سابقه ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر مساعد هند به پیشنهاد بی سابقه ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید