نگاهی به تاریخ و گذشته ایران روی پل سیاه

به گزارش مجله سفرنامه دبی، با مرور نقشه کشورمان متوجه می شویم که نقطه نقطه این سرزمین نه تنها برای گردشگران خارجی بلکه برای ما هم مجذوب نماینده است. در این میان پل هایی همانند پل سیاه اهمیت خاصی دارند؛ زیرا در بسیاری مواقع داستانی از جنس تاریخ را برای ما روایت می نمایند. این پل های تاریخی گذشته را به امروز پیوند می زنند.

نگاهی به تاریخ و گذشته ایران روی پل سیاه

پل سیاه، یکی از پل های تاریخی شهر اهواز است. این پل که در سال 1308 خورشیدی و همزمان با احداث راه آهن سراسری ایران ساخته شد، قدیمی ترین پل رودخانه کارون به شمار میرود.

این پل با با حدود 6 متر عرض، طول 1050 متر و 52 پایه خط آهن بندر امام خمینی (ره) را به راه آهن سراسری خرمشهر ـ تهران شمال وصل می نماید.

پل سیاه در زمان وقوع جنگ جهانی دوم جهت حمل آذوقه، نیرو و مهمات ارتش روس بود و به همین علت نقش مهمی در پیروزی متفقین داشت بنابراین با نام پل پیروزی شناخته شد؛ البته بعد ها نامش تغییر کرد و با توجه به رنگ بدنه اش پل سیاه نامیده شد.

پل سیاه یک پل فلزی با فونداسیون های بتنی است. این پل که در تاریخ 27 بهمن 1378ثبت ملی شد، در روز 14 تیر ماه 1397 دچار آتش سوزی شد و البته همچنان برای حمل و نقل از آن استفاده می گردد. با توجه به تصاویر به جا مانده گویا پل سیاه در سال 1344 هم طعمه حریق شده بود.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1943

به "نگاهی به تاریخ و گذشته ایران روی پل سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به تاریخ و گذشته ایران روی پل سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید