هیوندای الانترا؛ نسل های مختلف و ارزش خرید آن
به گزارش مجله سفرنامه دبی، روزنامه هفت صبح: از بین همه محصولاتی که طی سه دهه اخیر در ایران مونتاژ شده اند، یا به وسیله واردات پا به خیابان های کشور گذاشته اند، نام هیوندای بیش از همه با صفاتی نظیر بادوام، جذاب و کم مصرف عجین بوده است. خودرو هایی که از شرق دور به ایران آمدند و با واردات یا مونتاژ در ابعاد کوچک، اما کیفی، پیروز شدند روی دست خودرو های پرتیراژ ایران خودرو و سایپا بلند شوند.
این بین، اما هیچ یک از محصولات هیوندای به اندازه الانترا نتوانسته در جلب نظر خریداران در ایران پیروز ظاهر گردد. برای آنالیز توانایی این خودرو که از اوایل دهه 70 در ایران حضور دارد و تا سال 2017 یک پای ثابت بازار کشور بوده، به سراغ چهار نسل مختلف آن رفته ایم، محصولی که دو بار به شکل واردات و دو بار در قالب مونتاژ امکان حضور در ایران را یافت و در مجموع چیزی بین 15 تا 20 هزار دستگاه از آن هم در کشور به فروش رفت.
از جمله ویژگی های شاخص این سدان مالی وجود گنجایش مناسب در عین ابعاد کوچک، ایمنی مناسب و فرم مناسب طراحی اتاق، مجموعه فنی بادوام و گاهاً هندلینگ مناسب بوده. ضمن اینکه در نسل های پنجم و ششم امکانات مناسب هم در زمره ویژگی های خوب الانترا جای گرفته است.
از آنجا که بازار کنونی خودرو های مالی در ایران به شدت فشرده شده، الانترا یکی از گزینه های معتبری است که در یک بازه وسیع با پرداخت در رده 25 تا 425 میلیون تومان قابل خریداری است. الانترا را دریابید که مثل یک چینی اصل، هیچ وقت کهنه نمی گردد و ارزش خریدش به ملامین های بدلی ساخت چین از هر نظر می چربد!
نسل اول / 1994-1373
محدوده قیمتی:
25 تا 75 میلیون تومانبا یک موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ و 113 اسبی، طولی معادل 4.4 متر و وزنی که به زحمت به 1145 کیلوگرم می رسید، الانترا در اولین نسل با گستره نسبتاً متنوعی از رنگ ها وارد ایران شد. طراحی خودرو که چیزی بین سیویک محصول هوندا و کورولا گاو شیرده تویوتا بود، در بخش عقب نشانه هایی از ظهور یک خودروساز توانمند را فریاد می زد.
باورش سخت است، اما در سال 1373 می شد الانترا را با قیمتی کمتر از سیویک، گالانت و کورولا خرید در حالی که سانروف داشت، از کولر، آینه تاشو و باله اسپورت عقب برخوردار بود و هر چهار شیشه اش به صورت برقی کنترل می شدند. خب این ها برای هیوندای که در شروع دهه 90 میلادی نام خوشایندی در بازار جهانی نداشت، یک کار عظیم بود که زمینه تحقق آن توسط میتسوبیشی مهیا شد.
نسل سوم / مدل 2008-1387
محدوده قیمتی:
100 تا 125 میلیون تومانآوانته قوی ترین خودرو جمع است که به مدد استفاده از موتور دو لیتری هیوندای حدود 138 اسب بخار قدرت را تحویل راننده می دهد. سدانی کوچک و شهری، اما نسبتاً سریع که در مقایسه با زانتیا، پارس ELX و سمند LX استهلاک کمتری داشته و ارزش خرید مناسبی دارد. این خودرو که در اصل نسل سوم هیوندای الانترا است، در فاصله سال های 1385 تا 1390 در ایران مونتاژ شد و فروش مناسبی هم داشت.
آوانته که در نسخه فول به جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک مجهز است، با طول 4.52 متر عظیم ترین خودرو این جمع است. ویژگی جالبی که باعث گنجایش بالاتر خودرو در بخش صندوق بار و جایگاه های عقب شده و آوانته را برای خانواده های عظیم به محصولی مناسب در بازار کارکرده ها تبدیل کرده است. به غیر از بعضی ایرادات ساده در بخش برق یا آمپر ها و نیز یک فنربندی نسبتاً خشک (اسپورت نیست)، آوانته چیزی در حد یک تندر 90 است که ظاهر قابل تحمل تری دارد.
نسل پنجم / 2014-1393
محدوده قیمتی:
300 تا 350 میلیون تومانهمان ترکیب نسل اول منتها با طراحی مخصوص و مهیج، موتور قوی تر، سطح ایمنی بهتر و کیفیت ساخت بالاتر. الانترا در نسل پنجم که وارد ایران شد و فروش خوبی را هم تجربه کرد، به پیشرانه چهار سیلندر 1800 سی سی، چهار سیلندر و 145 اسبی مجهز شد که اوج کار هیوندای بود.
این موتور در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک، آن قدر کم مصرف و نرم دور می گیرد که حیرت انگیز است و از نظر دوام، تنه به تنه موتور کورولا می زند. موردی که زیر سایه طراحی کم نظیر داخلی و خارجی الانترا، از نظر دور مانده است. الانترا در نسل پنجم در فاصله سال های 2014 تا 2016 به کشور وارد شده و از هر نظر بر محصولی نظیر جک اس 5 یا هایما اس 7 رجحان دارد. طراحی این خودرو در دوره واردات به ایرانی، اصلی ترین دلیل انتخابش از سوی خریداران بود.
نسل ششم / 2017-1396
محدوده قیمتی:
400 تا 425 میلیون تومانهر چقدر فضای کابین این نسل محافظه کارانه خلق شده، بدنه نسل آخر الانترا که در ایران هم مدتی مونتاژ شد، اوج کار بخش مهندسی هیوندای است که ضمن بهبود ضریب آیرودینامیک، تناسبات بهتری از نظر طراحی داشته و استایلی پخته تر را برای سدان کوچک و 1350 کیلویی هیوندای به ارمغان آورده است.
هیوندای که در این نسل هم برای نسخه پایه الانترا یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی و بنزینی نصب کرد، قدرتی معادل 152 اسب داشته و در هر 100 کیلومتر تنها 7.5 لیتر سوخت مصرف می نماید. وضعیتی که نشان می دهد سازنده کره ای در این نسل همان میزان از کیفیت نسل قبل را با طول 4.56 متری بدنه ترکیب کرده تا با امکانات بهتر و طرحی وزین، خودرویی بالاتر از سطح استاندارد این کلاس را روانه بازار مصرف کرده است. نسخه کارکرده این سدان کره ای در محدوده قیمتی 400 میلیون تومان قابل دستیابی است و از هر نظر بر چری تیگو 7 رجحان دارد.
منبع: برترین ها