پژوهش در دانشگاه بیرجند؛ از مراکز نوآوری تا شرکت های دانشگاهی

به گزارش مجله سفرنامه دبی، خبرنگاران/خراسان جنوبی رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه مرکز نوآوری و شتابدهی، کارگاه های مهارت آموزی و اشتغال زایی، مرکز جوار دانشگاهی از مأموریت های دانشگاه است، گفت: از اقدامات مهم صورت گرفته ایجاد شرکت های دانشگاهی به عنوان حلقه واسط دانشگاه، جامعه و صنعت است.

پژوهش در دانشگاه بیرجند؛ از مراکز نوآوری تا شرکت های دانشگاهی

احمد خامسان، امروز یکشنبه 17 آذر ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری گفت: امیدواریم در این هفته تلاش های یکساله خود را در امر پژوهش، فناوری و کارآفرینی مرور کنیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی دانشگاه بیرجند، وی اضافه کرد: با توجه به شرایط خاصی که بر شرایط مالی کشور حکم فرماست تلاش کرده ایم کمترین میزان تأثیر در بخش پژوهشی باشد درواقع دو بخش آموزش و پژوهش دوبخشی هستند که باید تلاش کنیم کمترین میزان آسیب را داشته باشند.

رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: مرکز نوآوری و شتابدهی، کارگاه های مهارت آموزی و اشتغال زایی، مرکز جوار دانشگاهی از مأموریت های دانشگاه است که در خصوص مرکز نوآوری و شتابدهی امیدواریم شش فاز آن را در دو سال آینده به بهره برداری برسانیم، تاکنون دو فاز این مرکز افتتاح شده و در حال راه اندازی فاز سوم آن هستیم.

خامسان با اشاره به اقدامات اجرا شده در سایر بخش های حوزه پژوهشی گفت: یکی از اقدامات مهم اجرا شده ایجاد شرکت های دانشگاهی به عنوان حلقه واسط دانشگاه، جامعه و صنعت است که شرکت هایی از جمله کلینیک حقوق و داوری قضایی، کلینیک مرکز مشاوره و روان شناسی و کلینیک تندرستی در حال راه اندازی و خدمت رسانی هستند که این موضوع می تواند در همه رشته ها ادامه پیدا کند.

حمیدرضا نجفی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند نیز گفت: در اکثر زمینه ها تا 90 درصد به اهداف خود رسیده ایم و در بخش طرح های پژوهشی رشد بسیار خوبی داشته ایم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند ادامه داد: با همکاری هیأت رئیسه و معاونت اداری مالی دانشگاه، صندوق پژوهش را راه اندازی کرده ایم که گرنت همکاران هیأت علمی به این صندوق واریز می شود.

نجفی اضافه کرد: یکی از آیین نامه هایی که در دست تهیه و تدوین داریم آیین نامه گروه های پژوهشی و آیین نامه دیگر آیین نامه حق التشویق است.

وی در خصوص مأموریت حوزه پژوهش و فناوری در راستای چشم انداز افق 1404 گفت: اصلاح ساختار عملکرد دانشگاه با رویکرد بهبود امور اداری و منابع، بهبود و توسعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری، گسترش ضریب نفوذ دانشگاه در سطح ملی و فراملی، حرکت به سمت دانشگاه های مولد ثروت بر پایه دانش و ساماندهی منابع و امکانات در جهت ارتقای بهره وری از دیگر مأموریت های حوزه پژوهش و فناوری است.

وی اضافه کرد: نسبت درآمدهای اختصاصی پژوهشی به کل درآمدهای اختصاصی در سرانجامی سال پایه (سرانجامی سال97) 0.2 درصد بوده است که در سال 1402 به 10 درصد خواهد رسید و اکنون این عدد به 7 درصد رسیده است.

نجفی در خصوص حرکت دانشگاه مولد ثروت آفرین بر پایه دانش و اقدامات انجام گرفته در این زمینه گفت: تصویب آیین نامه پژوهانه جدید، اصلاح ساختار عملکرد دانشگاه بارویکرد بهبود امور اداری و منابع، بررسی شرایط تولیدات علمی دانشگاه در پایگاه های scopus و wos از جمله این اقدامات است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند در خصوص بهبود و توسعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری اظهار داشت: اقداماتی از جمله استقرار سامانه جامع دانشگاه در حوزه مالی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی، طراحی و توسعه برخی سامانه های نرم افزاری دانشگاه، افزایش پهنای باند اینترنت دانشگاه از 250 به 600 مگابایت برثانیه، خریداری و نصب سامانه مرکز تلفن دانشگاه بر بستر شبکه (VOIP) و راه اندازی اولیه این سامانه در سازمان مرکزی، معاونت دانشجویی، معاونت فرهنگی، پردیس علوم رفتاری و کتابخانه مرکزی، انعقاد تفاهم نامه با شرکت مخابرات جهت وصل خوابگاه های دانشجویی ابوذر و توحید به شبکه دانشگاه، انجام گرفته است.

وی بیان نمود: خرید تجهیزات آزمایشگاهی با فناوری های به روز، خرید تجهیزات آزمایشگاهی برای دانشکده ها به ارزش 3میلیارد تومان، خرید و نصب هودهای شیمیایی در آزمایشگاه گروه شیمی در راستای ارتقای نظام HSE، همکاری در زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی با سازمان بازرسی خراسان جنوبی، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند وسازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، سامانه ای کردن فرآیندهای مربوط به طرح های پژوهشی، تدوین آیین نامه حق التشویق ، راه اندازی کمیته نیازسنجی پژوهش های تقاضامحور، آغاز تدوین برنامه تحقیقاتی research plan، تکمیل فازهای 2 و 3 مرکز نوآوری و شتابدهی به مساحت 2240متر مربع و تأسیس کانون خلاقیت و شکوفایی مرکز رشد بخشی دیگر از اقدامات اجرا شده در این زمینه است.

در سرانجام این مراسم پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند، رابطان پژوهشی برتر دانشکده ها و دانشجویان پژوهشگر برتر دوره دکتری تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 762

به "پژوهش در دانشگاه بیرجند؛ از مراکز نوآوری تا شرکت های دانشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش در دانشگاه بیرجند؛ از مراکز نوآوری تا شرکت های دانشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید