چگونه در سفرهای هوایی از ابتلا به بیماری جلوگیری کنیم؟

به گزارش مجله سفرنامه دبی، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری در طول سفر، آیا استفاده از ماسک و شست وشوی مداوم دست ها موثر است و سفر هوایی، مسافران را در معرض ابتلا به بیماری قرار می دهد؟

چگونه در سفرهای هوایی از ابتلا به بیماری جلوگیری کنیم؟

مسافران وحشت زده از ویروس نو کرونا، در ایستگاه های قطار و فرودگاه های نقاط مختلف دنیا، ماسک به صورت می زنند و خودشان را به انواع ضدعفونی کننده ها مجهز کرده اند. برخی از آن ها، مسافرت های خود را به تاخیر انداخته و شماری از شرکت های هواپیمایی نیز پروازهایشان به نقاط پرخطر را متوقف کرده اند. شیوع ویروس کرونا د چین، صدها نفر را به کام مرگ فرستاده و ده ها هزار فرد دیگر را نیز در برزخ مرگ و زندگی قرار داده، مردم نقاط مختلف دنیا را هراسان کرده و نگرانی آن ها برای حضور در مکان های شلوغ یا سفر در فضاهای بسته مانند هواپیما را بیشتر کرده است.

در پاسخ به این نگرانی، لورا ام هالسون (Laura M. Holson)، خبرنگار نیویورک تایمز، از کارشناسان بهداشت سوال کرده است که چگونه می توان سلامت خود را در طول سفر حفظ کرد. شرح این گزارش را در این مقاله از خبرنگاران خواهید خواند.

به یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط های هواپیما از آژانس های هوایی معتبر و جستجوی بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود، می توانید از بزرگ ترین موتور جستجوی پرواز در خبرنگاران استفاده کرده و با اطمینان کامل از فروشنده های معتبر خرید کنید.

باید از ماسک استفاده کنیم؟

از سفر هوایی فیلیپ ام. تیرنو (Philip M. Tierno) به پاریس، زمان زیادی نمی گذرد. او در هواپیما، پشت سر زنی نشسته بود که به شدت سرماخورده به نظر می رسید؛ آب ریزش بینی داشت و وقتی سرفه می کرد، جلوی دهانش را با دستمال نمی پوشاند. دکتر تیرنو، استاد میکروبیولوژی و پاتولوژی در مرکز بهداشتی لانگان وابسته به دانشگاه نیویورک (N.Y.U. Langone Health Center) است. او از مهمانداران هواپیما خواست جایگاه او را عوض کنند؛ اما پاسخ منفی دریافت کرد. آنچه در ادامه رخ داد، بدیهی است. یک هفته بعد، او خود نیز سرفه می کرد. او می گوید:

این تنها باری بود که آرزو می کردم ای کاش، ماسک داشتم.

آیا ماسک ها واقعا در رعایت بهداشت در هواپیما و جلوگیری از انتقال بیماری تاثیرگذار هستند؟ پاسخ این سوال، هم بله است و هم خیر. دکتر تیرنو می گوید، او مردمی را دیده است که در مترو از ماسک جراحی استفاده می کنند؛ اما گویا اصلا هیچ ماسکی به صورت ندارند. هوای محیط به راحتی می تواند از میان منافذ ماسک ها عبور کند و به درون ریه های فرد برود. ماسک پارچه ای هم به اندازه کافی از انسان ها محافظت نمی کند. گاهی وقت ها، مردم فقط دهان خود را با ماسک می پوشانند و بینی را بدون حفاظ باقی می گذارند.

دکتر تیرنو اضافه می کند:

از نظر بیشتر مردم، استفاده از ماسک ضروری نیست.

در صورت نیاز به استفاده از ماسک، به ویژه در محل هایی که آمار مبتلایان به بیماری بالا است، باید از ماسک طبی N95 استفاده کرد که نوعی ماسک مخصوص و مجهز به فیلتر است که 95 درصد از ذرات ریز معلق در هوا را فیلتر می کند. در عین حال، دکتر تیرنو این هشدار را نیز می دهد که:

تنفس با استفاده از این ماسک، کار بسیار دشواری است.

ویکی هرتزبرگ (Vicki Hertzberg)، مدیر مرکز علوم داده های پرستاری در دانشگاه اموری (Emory University)، می گوید در هواپیماها، مسافران باید نسبت به هم سفران جایگاه های مجاورشان احتیاط کنند. او در یکی از پژوهش های خود به این نتیجه رسیده است که آسیب پذیرترین مسافران کسانی هستند که در جایگاه مجاور فرد بیمار یا در یکی از ردیف های جلو یا عقب وی می نشینند.

شستن دست ها چه تأثیری دارد؟

شستن دست ها، به قدری ساده و بدیهی است که تروور نوآه (Trevor Noah)، کمدین اهل آفریقای جنوبی، آن را دست مایه شوخی های خود در برنامه دیلی شو (The Daily Show) کرد. کارشناسان بهداشت، شستن دست ها با آب و صابون را کارآمدترین راه چاره دفاعی برای حفظ بهداشت در هواپیما و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری های دیگر می دانند.

تصور کنید در 24 ساعت گذشته، دست های شما با چه سطوحی تماس داشته اند؟ اکنون، همه دست هایی که پیش از شما، آن سطوح را لمس کرده اند، در نظر بگیرید. اگر این واقعیت هنوز نتوانسته است شما را به فکر بیندازد، حالا به این موضوع بیندیشید که آیا در این مدت، ناخن خود را جویده اید، صورت خود را لمس کرده یا دست هایتان را به چشمان خود مالیده اید؟ به قول دکتر تیرنو، انگشتان انسان، جزو کثیف ترین عناصر روی زمین هستند.

شست وشوی مداوم دست ها می تواند ریسک ابتلا به عفونت های تنفسی را تا 16 درصد کاهش بدهد. این آمار، نتیجه پژوهش های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (Centers for Disease Control and Prevention) است. اگر آب و صابون در دسترس ندارید، استفاده از ضدعفونی کننده هایی با بیش از 60 درصد الکل نیز موثر هستند. دکتر تیرنو بر این نکته تاکید می کند که در زمان استفاده از این مواد، حتما باید از خشک شدن و باقی نماندن رطوبت آن روی پوست دست تان، اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، پوست مرطوب دست ها، محیطی ایده آل برای رشد میکروب خواهند بود.

آیا باید نگران جایگاه های هواپیما هم بود؟

دکتر تیرنو توصیه می کند که در سفر هوایی، خوراکی ها را به طور مستقیم روی میز جلوی خود نگذارید. گزارشی از طریق یکی از اداره های دولتی ایالات متحده آمریکا در سال 2015 منتشر شد که اعلام می کرد خدمه هواپیما پیش از سوارشدن مسافران پرواز بعدی، زمان بسیار محدودی برای نظافت کابین و جایگاه ها دارند. تعدادی از افراد حاضر در این نظرسنجی گفته بودند کارفرمایان آن ها، آموزش های موردنیاز برای حفظ بهداشت در هواپیما و مقابله با شیوع بیماری های خاص مانند ابولا را به کارمندان خود نمی دهند.

همچنین، در گزارش مذکور هشدار داده شده بود که کشور ایالات متحده آمریکا فاقد طرحی جامع برای جلوگیری از توسعه بیماری ها از طریق سفرهای هوایی است. به نظر می رسد، این نکته نه تنها در آمریکا، بلکه در سایر نقاط دنیا نیز صادق باشد. از میان شرکت های هواپیمایی حاضر در نظرسنجی، تنها 14 مورد چنین برنامه ای داشتند.

پیام گزارش فوق برای مسافران چیست؟ شماری از مسافران از دستمال های ضدعفونی کننده برای تمیزکردن جایگاه ها، دستگیره های در سرویس بهداشتی و حتی دکمه های تنظیم دریچه های هوا استفاده می کنند. کارشناسان مراقبت های بهداشتی که در گزارش سایت نیویورک تایمز حضور داشتند، انجام این قبیل کارها را توصیه نمی کنند. دکتر هرتزبرگ پیشنهاد می کند برای اینکه لپ تاپ یا سایر وسایل با میزها تماس نداشته باشند، از یک برگه کاغذ استفاده کنید و روی میز را به طور کامل بپوشانید. برای باز و بسته کردن درهای سرویس بهداشتی هم از دستمال های توالت استفاده کنید.

دکتر پیرنو می گوید، غذاها را به طور مستقیم روی میز قرار ندهید. بلکه آن ها را باید درون ظرف های خود نگه داشت. پژوهش سال 2014 دانشگاه آبرن (Auburn University) در آلاباما حاکی از آن است که برخی از اجرام و میکروب های موجود در جیب های پارچه ای جایگاه های هواپیما، قدرت آن را دارند که حتی تا یک هفته در همان محیط همچنان به حیات خود ادامه دهند.

هوای داخل هواپیما برای تنفس پاکیزه است؟

گزارش سال 2018 انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی شامل این نکته است که خطر سرایت بیماری بین بیماران، تفاوتی با خطر ابتلا به بیماری در سفرهای زمینی با اتوبوس و قطار یا حضور در مکان هایی مانند سینما و ورزشگاه ندارد. حتی می توان گفت خطر مذکور در سفرهای هوایی کمتر است؛ چراکه هواپیماها از فیلترهای هوای کارآمدی استفاده می کنند که عملکردی مشابه دستگاه های مورداستفاده در اتاق های عمل بیمارستان را دارند. فیلترهای فوق که به فیلترهای HEPA معروف هستند، 99 درصد از میکروب های معلق در هوای در جریان را از بین می برند و در بازه های زمانی مشخصی، تعویض می شوند.

آنچه در گزارش انجمن فوق مجهول مانده، دریچه های تهویه هوا در بالای سر مسافران است. این منافذ حامل میکروب هایی هستند که از طریق دست مسافران در زمان تنظیم دستگاه، به آن ها انتقال می یابد. کارشناسان بهداشت به مسافران توصیه می کنند این دریچه ها را طوری باز و بسته کنند که باد آن ها به سمت دست شان باشد؛ نه دهان، صورت یا بینی. رطوبت داخل کابین معمولا کمتر از 20 درصد است که اندازه ناچیزی به نظر می رسد. این درصد را با رطوبت خانه ها مقایسه کنید که اغلب بیشتر از 30 درصد است. با وجودی که این اندازه رطوبت، خطر جدی برای سلامت مسافران ایجاد نمی کند؛ اما سازمان بهداشت دنیای بر این باور است که می تواند موجب ایجاد ناراحتی های پوستی و مجرای تنفسی شود.

استراحت کردن در کاهش ابتلا به بیماری اثر دارد؟

هرچه سیستم ایمنی بدن شما سالم تر باشد؛ احتمال بیمارشدن کمتر است. دکتر تیرنو توصیه می کند شب ها بین 6 تا هشت ساعت بخوابید؛ ورزش کنید؛ میوه و سبزیجات بخورید و تمدد اعصاب کنید. او استرس را بدترین دشمن بدن می داند.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما به مقصدهای مختلف دنیا از ایرلاین های داخلی یا خارجی را دارید، می توانید از طریق موتور جستجوی پرواز خبرنگاران بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را بیابید و از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / nytimes.com
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2167

به "چگونه در سفرهای هوایی از ابتلا به بیماری جلوگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در سفرهای هوایی از ابتلا به بیماری جلوگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید