کاهش هزینه رله مخابراتی بالن های هلیومی با سامانه پهپادی، افزایش دقت در دارورسانی به آسیب دیدگان

به گزارش مجله سفرنامه دبی، گروهی از محققان یکی از شرکت های دانش بنیان سامانه پهپادی را به کشور معرفی کردند که علاوه بر کاربردی کردن در غذا و دارورسانی به آسیب دیدگان بحران های طبیعی با دقت مناسب از آن می توان به عنوان جایگزین بالن های مخابراتی که دارای هزینه زیادی هستند، برای ارائه خدمات مخابراتی بهره برد.

کاهش هزینه رله مخابراتی بالن های هلیومی با سامانه پهپادی، افزایش دقت در دارورسانی به آسیب دیدگان

بهزاد عطایی از محققان این طرح در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه تیم ما شرکت دانش بنیانی را تاسیس نموده است، گفت: سامانه پارافویل که نسل جدیدی از پهپادها به شمار می رود، از محصولات ما است. این سامانه در خارج کشور کاربردهای زیادی دارد، ولی در ایران زیاد کاربرد نیافته است.

وی دلیل این امر را عدم توانمندی در ساخت این پهپاد نام برد و یادآور شد: ما توانستیم این محصول را با دقت خوبی در کشور فراوری کنیم.

عطایی این سامانه را شامل 3 بخش دانست و شرح داد: بخش اول آن پهپاد پارافویل است که در رقابت با مولتی روترها و سایر پهپادها می تواند کارآمد باشد، از این لحاظ که مداومت پروازی خوبی از 2 تا 20 ساعت دارد؛ چرا که این پهپاد با استفاده از بنزین حرکت می نماید.

این محقق دانشگاه صنعتی شریف افزود: پیلوتی که می تواند داشته باشد، از 15 تا 100 کیلوگرم است و ما در کوشش هستیم که این میزان را به 200 تا 300 کیلوگرم برسانیم.

عطایی پارفویل بارریزی را از دیگر بخش های این سامانه نام برد و گفت: بارریزی به ویژه در مدیریت بحران مساله مهمی است و ما این تجربه را در رویداد سیل سال 97 داشتیم. زمانی که می خواستیم دارو و مواد غذایی را به آسیب دیدگان برسانیم، بارریزی ها دقت کمی داشت؛ چرا که با وزش باد محموله درجای دیگری فرود می آمد.

وی با بیان اینکه از این رو ما بارریزی قابل راهنمایی را در این سامانه پیش بینی کردیم، اظهار کرد: این سامانه دارای پکیج قابل راهنمایی است و می تواند محموله را از ارتفاع 15 کیلومتری رها کند و با دقت کمتر از 100 متر به زمین ارسال کنیم که این امر گام بزرگی در این زمینه است.

عطایی افزود: علاوه بر آن ما توانستیم بر اساس الگوریتم هایی جهت وزش باد را محاسبه کنیم.

این محقق، عکسبرداری را از دیگر بخش های این سامانه نام برد و شرح داد: در این قابلیت از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای عکسبرداری بهره بردیم، برای اینکه بتوانیم تصاویری که از سوی پهپاد به صورت آنلاین دریافت می گردد را به سرعت طبقه بندی کنیم و بگوییم که تصویرهای گرفته از کوه، زمین، دریاچه و غیره است.

به گفته وی، این سیستم به صورت هوشمند متوجه خواهد شد که تصویر گرفته شده با چه موضوعی است.

این محقق با بیان اینکه دستاوردهای این طرح در ژورنال آتیری پلی با ضریب تاثیر 3.6 منتشر شده است، گفت: در کوشش هستیم به وسیله این سامانه بخشی از نیازهای کشور را رفع کنیم.

عطایی، رله مخابراتی را از دیگر کاربردهای این سامانه پهپادی نام برد و گفت: در حال حاضر رله مخابراتی با استفاده از بالن های حاوی گاز هلیوم انجام می گردد که قیمت بالایی دارد، ضمن آنکه این گاز به دلیل دارا بودن ذرات بسیار ریز از بالن های هوایی خارج می گردد؛ از این رو هزینه بالایی برای تزریق هلیوم دارد، به گونه ای که هر هفته 50 میلیون هزینه تزریق هلیوم به این بالن ها است.

محقق این طرح یادآور شد: بر این اساس در کوشش هستیم در نقاطی که می خواهیم پوشش دهی مخابراتی داشته باشیم، به جای بالن های مخابراتی از این پهپاد برای اشتراک مخابراتی استفاده کنیم و در این زمینه رایزنی هایی با مسوولان در حال اجرا است که آنها استقبال کردند تا بتوانند از این طریق هزینه های رله مخابراتی را کاهش دهند.

به گفته وی، نمونه 80 کیلوگرمی این پهپاد برای کاربرد رله مخابراتی مورد تست پروازی قرار گرفته است تا عملکرد آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

عطایی با اشاره به کاربرد این سامانه در حوزه سمپاشی، خاطر نشان کرد: در حال عملیات سمپاشی با استفاده از مولتی روترها هستیم که این تجهیزات مداومت پروازی کمی و هزینه بسیار زیادی را در پی دارد، ضمن آنکه امکان سقوط در آن وجود دارد.

وی مزیت این سامانه را ایمن بودن آن دانست و یادآور شد: علاوه بر آن، این سامانه قادر است در ابعاد وسیع اقدام به سمپاشی کند و ما نیز در حال رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

به گزارش خبرنگاران، این طرح با همکاری مهندس مهدی کلانتری از دانشگاه تهران اجرایی شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1429

به "کاهش هزینه رله مخابراتی بالن های هلیومی با سامانه پهپادی، افزایش دقت در دارورسانی به آسیب دیدگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش هزینه رله مخابراتی بالن های هلیومی با سامانه پهپادی، افزایش دقت در دارورسانی به آسیب دیدگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید