کدام داروها بعد از غذا و کدام همراه آن باید مصرف شوند؟

به گزارش مجله سفرنامه دبی، به نقل از پایگاه اینترنتی سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS)، یکی از مسائلی که هنگام مصرف دارو ها اهمیت دارد، زمان مصرف آن است و اینکه آیا باید به همراه غذا مصرف شوند یا پس از آن. در این گزارش قصد داریم تا به 6 دلیل مهمی که چرا باید بعضی از دارو ها همراه با غذا یا بعد از آن مصرف شوند، اشاره کنیم.

کدام داروها بعد از غذا و کدام همراه آن باید مصرف شوند؟

کاهش عوارض جانبی تهوع یا استفراغ

بهتر است بعضی دارو هایی را که می تواند سبب تهوع و استفراغ گردد پس از غذا مصرف کنید تا این عوارض جانبی کاهش یابد. به طور مثال می توانیم به آلوپورینول، بروموکریپتین و مدوپار اشاره کنیم.

کاهش عوارض جانبی سوزش معده، سوء هاضمه، التهاب یا زخم معده

بعضی دارو ها می توانند سبب سوزش معده شوند و به همین دلیل خوردن آن ها با غذا می تواند این تأثیر را کاهش دهد. خوردن چیز هایی مانند بیسکوئیت، یک ساندویچ یا یک لیوان شیر معمولا کفایت می نماید. نمونه هایی از چنین دارو هایی شامل موارد زیر است:

1- آسپرین

2- دارو های ضد التهاب استروئیدی (NSAIDs) مانند دیکلوفناک و ایبوپروفن.

دارو های استروئیدی (کورتیکواستروئیدها) به مانند پردنیزولون و دگزامتازون.

درمان مشکلاتی نظیر سوزش سر دل، رفلاکس معده یا سوء هاضمه

دارو هایی با نام آنتی اسید وجود دارند که برای جلوگیری از سوزش سر معده، رفلاکس و سوء هاضمه مصرف می شوند. این دارو ها در صورتی که بلافاصله پس از غذا یا در طول غذا مصرف شوند، بسیار مؤثر هستند.

برای اطمینان از اثر دارو

مواد دارویی مانند دهان شویه ها، مایع نیستاتین، ژل میکونازول برای برفک دهان یا زخم دهان باید بعد از غذا مصرف گردد. این به آن دلیل است که خوردن غذا خیلی زود دارو را می شوید.

اطمینان از جذب صحیح دارو در جریان خون

بعضی از دارو ها برای جذب صحیح در بدن، به غذا در معده و روده احتیاج دارند؛ به مانند دارو های HIV، ریتوناویر، ساکویناویر و نلفیناویر.

برای یاری به بدن در گوارش غذا

دارو های دیابت در صورتی که به وسیله دهان مصرف یشوند؛ باید در حدود زمانی سرو وعده های غذایی مصرف شوند تا سطح قند خون پس از غذا خوردن کاهش یافته و از کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) جلوگیری گردد.

همچنین مکمل های آنزیمی که می توانند برای یاری به افراد مبتلا به پانکراتیت مزمن استفاده شوند، باید همراه غذا مصرف شوند تا به بدن در گوارش وعده های غذایی یاری نمایند.

نکته آخر

در صورتی که نمی دانید یا مطمئن نیستید که چگونه و چه وقت باید داروی خود را مصرف کنید، با پزشک خود یا دکتر داروساز صحبت کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1839

به "کدام داروها بعد از غذا و کدام همراه آن باید مصرف شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام داروها بعد از غذا و کدام همراه آن باید مصرف شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید