گزارش، آمادگی اردوغان برای اعزام نیرو به لیبی، چرا لیبی برای ترکیه مهم است

به گزارش مجله سفرنامه دبی، ژنرال حفتر از مخالفین ترکیه و از نیروهای تحت حمایت روسیه٬ عربستان و مصر٬ دست به پیشروی های جدیدی زده که می تواند به کنار زدن تیم وفاق ملی و دوستان اردوغان از قدرت بیانجامد.

گزارش، آمادگی اردوغان برای اعزام نیرو به لیبی، چرا لیبی برای ترکیه مهم است

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ طی 10 روز اخیر٬ موضوع امضای توافق نامه دریایی بین جمهوری ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی٬ به بحث داغی تبدیل شده که واکنش ها و اعتراضات یونان و مصر را به دنبال آورد و اختلاف بر سر این توافق٬ به نشست سران کشورهای عضو ناتو کشیده شد. اما حالا مساله از این فراتر رفته و مساله لیبی عملاً به یک معرکه بزرگ تبدیل شده و ظاهراً رئیس جمهور ترکیه نیز تمایل دارد وارد این معرکه گردد.

پیشروی حفتر٬ نگرانی اردوغان

ژنرال حفتر٬ از مخالفین ترکیه و از فرماندهان نظامی تحت حمایت روسیه٬ عربستان و مصر٬ دست به پیشروی های جدیدی زده که می تواند به کنار زدن تیم وفاق ملی و دوستان اردوغان از قدرت بیانجامد.

رسانه ها خبر داده اند که نیروهای حفتر در حال پیشروی هستند و چیزی نمانده به طرابلس پایتخت لیبی برسند. دولت وفاق ملی نیز به شدت نگران است و خواستار قطع حمایت روسیه از حفتر شده.

شرکت BPMC که به شرکت نفت دولت وفاق ملی تعلق دارد و مسئول تامین سوخت مورد احتیاج پایتخت است، اعلام نموده به خاطر افزایش درگیری های نظامی٬ همه فعالیت های خود را در طرابلس٬ متوقف نموده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه دیروز خاطرنشان کرد:همچنان که می بینیم٬ روسیه٬ مصر و امارات٬ به هر طریقی از حفتر و نیروهای تحت امر او حمایت می نمایند. در چنین شرایطی اگر دولت وفاق ملی لیبی٬ برای اعزام نیرو از ما درخواست کند٬ این اقدام را بر اساس تصمیم مستقل خود انجام خواهیم داد و از کسی اجازه نخواهیم گرفت.

حفتر و منافع ترکیه در مدیترانه

اردوغان در حالی از آمادگی و تمایل برای اعزام نیروی نظامی به کشور عربی - آفریقایی لیبی سخن رانده که هنوز پیش بینی روشنی در خصوص سناریوهای آینده لیبی وجود ندارد و معین نیست که دولت وفاق ملی تا چه اندازه در این کشور٬ شانس و مجال ادامه فعالیت داشته باشد.

از دیگر سو٬ توافق دریایی ترکیه و لیبی در شرایطی بین اردوغان و السراج امضا شد که وفاق ملی هنوز هم نتوانسته در لیبی٬ به شکل کامل حاکمیت خود را جاری کند و در نتیجه می توان پیش بینی کرد که اگر در جریان تحولات آینده گروه وفاق ملی کنار گذاشته گردد و پایتخت و قدرت به دست حفتر بیفتد٬ سند توافق برای تعریف حدود و حریم دریایی بین ترکیه و لیبی٬ کنار گذاشته خواهد شد و چنین چیزی می تواند در استراتژی مدیترانه ای اردوغان و تیم سیاست خارجی او به عنوان یک شکست جدی تلقی گردد.

اردوغان در تازه ترین مصاحبه تلویزیونی خود٬ ژنرال حفتر را یک عنصر غیرقانونی قلمداد و خاطرنشان کرد که او شرایط خوبی ندارد. این در حالی است که ژنرال حفتر در روزها و هفته های اخیر٬ با برخورداری از پشتیبانی اطلاعات هوایی و پهپادهای روسی پیروزی های جدیدی به دست آورده است.

با توجه به حمایت ژنرال عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر از ژنرال حفتر و همچنین حمایت عربستان و امارات٬ این موضوع باز هم رقابت ها و اختلافات منطقه ای ترکیه با این کشورها را به خاطر می آورد که ارتباط دقیقی با نگرش آنکارا و دوحه نسبت به موضوع گروه های تحت راهنمایی اخوان المسلمین دارد و در پرونده هایی همچون سوریه٬ حکومت مُرسی در مصر و تحولات آفریقا٬ تنش و اختلافات مهمی به وجود آورده است.

به گونه ای که در حال حاضر٬ ترکیه با مصر دشمنی و خصومت جدی دارد و اردوغان٬ سیسی را به عنوان دیکتاتور و کودتاگر وصف می کند٬ با امارات متحده عربی دچار تنش است و با عربستان سعودی نیز عملاً ارتباط جدی ندارد.

آیا ترکیه مغلوب شده است؟

جاهد ارمغان دیلک از تحلیل گران روزنامه ینی چاغ در خصوص تحولات لیبی نوشته است: شکست های ترکیه در حوزه سیاست خارجی همچنان ادامه دارد. چرا که حزب حاکم٬ سیاست خارجی را به دنباله و تابعی از سیاست داخلی بدل نموده و می خواهد از هر ابزاری استفاده کند تا خود را در ماجراجویی های منطقه ای پیروز نشان دهد. همچنان که در سوریه مغلوب شدیم٬ در لیبی نیز در حال از دست دادن موقعیتمان هستیم.

این تحلیل گر در ادامه و در خصوص اهداف سیاست خارجی دولت اردوغان نوشته است: حکومت برآمده از حزب عدالت و توسعه در جریان بهار عربی کوشش کرد در سوریه دولتی بر سر کار بیاورد که متعلق به جریان فکری اخوان المسلمین باشد. اما در این راستا مغلوب شد و حالا این شکست در لیبی نیز در حال تکرار شدن است. ما در سوریه با حمایت از هزاران معارض مسلح به نام ارتش آزاد سوریه٬ به دنبال تغییر موازنات بودیم اما نتیجه نگرفتیم. حالا همین خطای نظامی باید در لیبی نیز تکرار گردد؟ چرا ما از شکست هایمان درس عبرت نمی گیریم.

خطرات لیبی برای لطمه زدن به روابط آنکارا - مسکو

قرار است به زودی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای ملاقات با اردوغان و افتتاح بخش دیگری از پروژه انتقال گاز روسیه به ترکیه و اروپا٬ وارد استانبول گردد.

این پروژه که گاز روسیه را به وسیله خطوط لوله زیر آب های دریای سیاه به ترکیه و اروپا منتقل می کند٬ یک پروژه حساس و حیاتی در روابط ترکیه و روسیه است. اما اردوغان می خواهد با توجه به حساسیت مساله لیبی٬ پیش از آن سفر٬ به صورت تلفنی با پوتین صحبت کند.

شواهد نشان می دهد که روسیه٬ موضوع لیبی را در چارچوب کلان رقابت با آمریکا می بیند و حاضر نیست چنین چیزی را فدای رابطه با ترکیه کند. به عبارتی دیگر٬ پافشاری اردوغان برای دفاع از وفاق ملی و مقابله با حفتر٬ می تواند به عاملی تبدیل گردد برای برای لطمه زدن به روابط آنکارا - مسکو.

همزمانی های معنادار

اعلام آمادگی و تمایل اردوغان برای اعزام نیرو به لیبی٬ همزمان شده با استقرار هزاران نیروی نظامی ترکیه در خاک سوریه٬ حملات مداوم هوایی و کماندویی به پ.ک.ک در شمال عراق٬ حضور نظامیان ترکیه در پایگاه قطر٬ اعلام آمادگی چاووش اوغلو برای تداوم حضور نظامیان ترکیه در افغانستان و همچنین موضوعات حساس دیگری همچون شرق مدیترانه٬ قبرس شمالی و سودان.

حال سوال اینجاست٬ آیا شرایط سیاسی و مالی ترکیه و مسائل داخلی این کشور٬ می تواند این همه تحرکات نظامی برون مرزی را تاب بیاورد؟

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 746

به "گزارش، آمادگی اردوغان برای اعزام نیرو به لیبی، چرا لیبی برای ترکیه مهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، آمادگی اردوغان برای اعزام نیرو به لیبی، چرا لیبی برای ترکیه مهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید