اختتامیه جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی نقشا برگزار گردید

به گزارش مجله سفرنامه دبی، آیین اختتامیه جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی نقشا در آرامگاه فردوسی برگزار گردید.

اختتامیه جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی نقشا برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، مرشد ورمزیار عضو هیئت داوران جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی نقشا امروز پنجشنبه 5 تیرماه 1399 در مراسم اختتامیه اظهار کرد: زبان فارسی به ویژه اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی از زیبایی کلام بسیاری برخوردار بوده، البته کمی شکاف میان عموم و گسترش زبان فارسی ایجاد شده که دلیل آن کم کاری متولیان در این زمینه است.

او اضافه نمود: فارسی زبانان نمی توانند زبان دیگری را جایگزین زبان خود نمایند، عدم تحقق این امر به این معناست که فرد دارای هویت کامل زبان فارسی نیست، هویت دینی و ملی هر فردی نباید توسط سایر ادیان و ملیت ها زیر سؤال برود، سند هویت ملی ما شاهنامه حکیم، مثنوی معنوی، غزلیات حافظ و نظایر این افراد عظیم است.

ورمزیار گفت: هر فردی در هرجای کره زمین در صورت زیر پا گذاشتن زبان و دین و ملیت خود هویت خود را کامل ننموده است، 370 سال تاریخ پرشکوه هخامنشی، کوروش و نظایر این افراد در شاهنامه یافت نمی گردد که دلیل آن تنگ نظری موبدان خدای نابک بوده است.

او عنوان نمود: صرف نظر از حذف بعضی بخش ها مانند حکومت هخامنشی و نظایر آن ها، پیچیده ترین، فخیم ترین و مستحکم ترین داستان در کل ایران زمین بوده است.

عضو هیئت داوران جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی نقشا ادامه داد: جشنواره سال جاری به شدت پرشور و در سطح بالایی تشکیل شد، البته باید در نظر داشت که ما اختتامیه جشنواره را سرانجام ماجرا نمی دانیم، بلکه این امر شروع ماجرای عظیم شاهنامه خوانی است.

احمدرضا آذری دبیر علمی و عضو هیئت داوران جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی نقشا نیز در این برنامه گفت: زبان فارسی دایره عظیمی را در ادبیات ایجاد نموده و فردوسی با عملکرد خود این امر را زنده نگاه داشته است، به طوری که سایر زبان ها در این مورد غبطه می خوردند.

او توضیح داد: زبان فارسی در معرض خطر است، در حال حاضر دایره زبان بچه ها محدودتر شده و این امر تهدید عظیمی برای زبان فارسی بوده است.

آذری اضافه نمود: با برگزاری جشنواره نقشا فضای متفاوتی ایجاد شد، البته بحران کرونا وجود داشت اما مسئولان با رعایت این مورد و راه اندازی فضاهای آموزشی مجازی، نگذاشتند خلا ایجاد گردد.

او گفت: بعضی از امور با تأخیر انجام شد اما به طور کلی جشنواره سال جاری به نحو مطلوبی اجرا شد.

محسن میرزاعلی دبیر جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی نقشا نیز اظهار کرد: 713 اثر به این جشنواره ارسال شد و 321 اثر به مرحله داوری راه یافت، 64 نفر نیز در بخش های مختلف کاندید شدند.

محسن مؤمنی شریف رئیس سابق حوزه هنری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: هنر امروز ما خالی از حماسه بوده و باید خلاهای موجود در این بخش پر گردد.

او اضافه نمود: جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی از راه چاره هایی برای بهبود شرایط در زمینه هنر حماسی بوده است، در روزگار فردوسی حماسه ملی و مذهبی درآویخته بودند اما مدتی است که این دو از یکدیگر جدا شده اند.

محمدجعفر یاحقی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: نقل به معنای انتقال فرهنگ و تمدن از گذشته تا به امروز بوده است، ما باید قدردان پهلوانان و نگاه دارندگان اخلاق و فرهنگ ایرانی و اسلامی و همچنین نقالان و منتقل نمایندگان این فرهنگ باشیم.

میثم مرادی رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز در ادامه آئین اختتامیه اظهار کرد: مجموعه فعالیت های حوزه هنری سبب ایجاد صندلی بالای هنر حماسی شده است.

در بخشی از این برنامه، کاشی متبرک صحن رضا (ع) به محمدعلی چمی گو مدیرعامل مؤسسه آفرینش های آستان قدس رضوی و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خراسان رضوی اهدا شد.

در ادامه این مراسم از مجید کلانتری کاپیتان گروه و ورزشکاران محسن شهابی، مرتضی چوبدار، رضا علیزاده و عباس دوروکی تجلیل به عمل آمد.

هم چنین پهلوان توکل، امیر چوبدار مؤسس زورخانه امیرکبیر، پهلوان آزمون و غلامعلی راد از پهلوانان عظیم نیز تجلیل شد.

در بخش شاهنامه خوانی و نقالی از برگزیدگان تقدیر شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1296

به "اختتامیه جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی نقشا برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختتامیه جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی نقشا برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید