استانداردهای دوگانه غرب درباره تست SLBM توسط کره شمالی و فرانسه

به گزارش مجله سفرنامه دبی، آمریکا، روسیه، چین، انگلستان ، و هند بوده و اکنون کره شمالی در ردیف کشورهایی قرار می گیرند که دارنده موشک های بالستیک شلیک شونده از زیردریایی (SLBM) هستند و البته تعدادی از کشورهای مذکور، فناوری شلیک موشک کروز از زیردریایی را هم در اختیار دارند.

استانداردهای دوگانه غرب درباره تست SLBM توسط کره شمالی و فرانسه

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، یکی از بحث های مهمی که در منطقه شرق آسیا همواره موضوعی داغ و مورد توجه محسوب شده، آزمایشات و تست های موشکی و نظامی ارتش کره شمالی است که در جدیدترین اتفاق، شلیک یک موشک خاص بالستیک، مورد توجه و انتقاد غربی ها نهاده شده است.

بر این اساس، کره شمالی بار دیگر یک موشک بالستیک را از روی یک زیردریایی در آب های شهر ساحلی سینپو در جنوب شرقی این کشور آزمایش نموده است. البته پیش از این نیز، این مدل شلیک، توسط ارتش کره شمالی انجام شده بود که مسئولان کره جنوبی ادعا کردند آزمایش مذکور پیروز نبوده و آن موشک پس از طی کردن حدود 30 کیلومتر تکه تکه شده است.

اگرچه در مورد موشک جدید، هنوز اطلاعات دقیقی منتشر نشده و نتایج تست آن نیز از سوی طرفین، برملا نشده است اما با توجه به اینکه آمریکا و کره جنوبی روز آدینه 18 تیر توافق کردند، تا سیستم دفاع موشکی برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی در کره جنوبی مستقر نمایند، این مسئله نشان می دهد ارتش آمریکا، از قدرت واقعی موشک های کره شمالی، احساس خطر نموده است.

از زمانی که بشر توانست وارد جهانی زیر آب گردد، سلاح ها و تجهیزات زیرآبی، اهمیت ویژه ای در حمله و دفاع پیدا کرد تا جایی که از غواص به عنوان ساده ترین نیروی تهاجمی تا انواع زیردریایی ها، نقش ویژه ای در استراتژی کشورها دارند.

با ورود موشک های کروز و بالستیک به جهانی تسلیحات و اوج دریافت رقابت های تسلیحاتی بین آمریکا و شوروی سابق، دو طرف به این فکر افتادند که امکان شلیک این موشک ها را از زیر آب هم فراهم نمایند، لذا آنها را روی زیردریایی نصب نموده و تا به امروز نیز موشک های کروز و بالستیک زیردریایی پرتاب، نقش بسیار مهی در افزایش توان بازدارندگی و همچنین تهاجمی کشورهای گوناگون چه به صورت اتمی و چه به صورت متعارف ایفا می نمایند.

اولین و مهمترین نکته در بحث قابلیت پرتاب موشک از زیر آب - چه موشک های کروز و چه بالستیک - بحث قابلیت غافلگیر کردن دشمن است چراکه طرف مقابل، از این پس با وسعت بسیار گسترده تری از مناطقی که بایستی آن را تحت مراقبت داشته باشند رو به رو بوده و این توانایی دست طرح ریزان را برای انجام عملیات تهاجمی و تدافعی بسیار بازتر می نماید.

یکی دیگر از مزایای شلیک از زیر آب، افزایش قابل توجه بقاء پذیری توان موشکی است چراکه در زیر آب احتمال کشف پرتابگر بسیار کاهش یافته و سامانه شلیک نماینده نیز پس از پرتاب می تواند به سرعت محل را ترک کند یا بلا استفاده گردد. این افزایش بقاء پذیری رکن بسیار مهمی را در بازدارندگی دفاعی کشورهای دارنده ایفا خواهد نمود.

برای پرتاب نسل اول موشک های کروز و بالستیک احتیاج به این بود که زیردریایی های حامل موشک به سطح آب آمده و زمان نسبتا زیادی را برای آماده کردن و پرتاب موشک صرف نمایند. با افزایش قدرت کشف و شناسایی دو طرف در طول جنگ سرد، این گونه پرتاب ها موثر نبود. برای نمونه موشکی مثل Regulus ساخت آمریکا تنها هزار کیلومتر برد داشت و برای رسیدن به اهداف عمقی در خاک شوروی سابق باید بیش از حد به سواحل این کشور نزدیک می شد و پروسه پرتاب موشک نیز حدود 15 دقیقه به طول می انجامید و در این 15 دقیقه زیردریایی می بایست بر روی سطح آب باقی می ماند.

موشک بالستیک زیردریایی پرتاب SS-N-4 ساخت شوروی سابق نیز از همین قاعده پیروی می کرد و برای پرتاب می بایست زمان زیادی صرف می شد. دو طرف به این نتیجه رسیدند که برای حفظ پرتابگرهای خود باید به زیر آب رفته و از آنجا به شلیک اقدام نمایند.

پایه فناوری این پرتاب ها از زمان جنگ سرد تا به امروز یکسان باقی مانده و برای شلیک انواع موشک های کروز و بالستیک به کار می رود. موشک های بالستیک در پرتابگرهای عمودی در داخل زیردریایی نصب شده اند. در زمان پرتاب موشک، زیردریایی به عمق مشخصی در زیر آب حرکت نموده و ثابت می گردد. با باز شدن درب محفظه پرتاب موشک پمپ های بسیار نیرومند فراوری نماینده هوا به کار افتاده و موشک مورد نظر را در لایه ای از هوا پوشانده و به سمت بالا پرتاب می نمایند، قدرت این پمپ های هوا به گونه ای تنظیم شده است تا موشک را به طور کامل از آب خارج نموده و در این مرحله موتور موشک فعال شده و آن را به سمت بالا می برد.

چه کشورهایی توانایی شلیک موشک بالستیک از زیردریایی را دارند؟

آمریکا، روسیه، چین، انگلستان ، فرانسه و هند و اکنون کره شمالی در ردیف کشورهایی قرار می گیرند که دارنده موشک های بالستیک شلیک شونده از زیردریایی (SLBM) هستند و البته تعدادی از کشورهای مذکور، فناوری شلیک موشک کروز از زیردریایی را هم در اختیار دارند.

اگرچه خبرهای زیادی درباره شلیک موشک های بالستیک از زیردریا منتشر نمی گردد، اما کشورهایی چون روسیه، به شدت به دنبال توسعه این توان رزمی در ناوگان خود هستند که موشک بولاوا از جمله آن است.

موشک بولاوا از انجا مورد توجه روسیه و آمریکا به عنوان رقیب مهمش نهاده شد که در سال 1998، ارتش روس تصمیم گرفت با در نظر دریافت از بین رفتن خطر جنگ هسته ای، دست به توسعه موشک بالستیک زیر دریایی پرتاب جدید و زیردریایی جدید بزند.

بر این اساس، بولاوا اگرچه اولین موشک سوخت جامد زیر دریایی پرتاب روس ها نیست ولی هم اکنون تنها موشک بالستیک سوخت جامد روس ها است که از زیر دریایی پرتاب می گردد. بولاوا شباهت بسیار از نظر کلی به موشک توپول دارد و هر دو در موسسه فناوری های حرارتی مسکو طراحی شده و یک تیم طراحی روی هر دو کار نموده است.

هم اکنون بولاوا از پیشرفته ترین زیردریایی اتمی روسیه یعنی زیر دریایی بوری شلیک می گردد و با وجود مسائل متعدد گذشته، ارتش روسیه حساب ویژه ای روی آن دارد.

از فرانسه تا کره شمالی با موشک های بالستیک خاص

در حالی که کشورهای دارنده فناوری شلیک بالستیک از زیردریایی، به راحتی مشغول تست و آزمایش این دستاورد نظامی خود هستند، نوع حساسیت ها و واکنش ها نسبت به این اقدام ارتش کره شمالی، ده ها برابر عصبی تر و بیشتر است.

به عنوان مثال، طی روزهای گذشته، وزارت دفاع فرانسه رسما از پرتاب یک موشک بالستیک از یک زیردریایی اتمی در ناحیه فینیستر در منتهی الیه غرب فرانسه اطلاع داد و افزوده بود که ژان ایو لودریان وزیر دفاع فرانسه پس از شلیک موشک بالستیک M51 از یک زیردریایی اتمی، رضایت خود را از این آزمایش موشکی پیروز اعلام نموده است.

این بیانیه با اعلام اینکه موشک بالستیک پرتاب شده، در منطقه ای در آتلانتیک شمالی فرود آمده، در جملاتی جالب افزوده است که این اقدام همچون همواره این آزمایش موشکی در چارچوب پایبندی کامل به تعهدات بین المللی فرانسه انجام شده است!

این موضوع در حالی است که جنبش صلح پس از این شلیک، با صدور بیانیه ای بیان کرد: پرتاب این موشک، بیانگر سیاست خطرناک و غیرمسئولانه فرانسه در پیگیری سیاست مدرنیزه کردن و نوسازی تسلیحات اتمی آن است. دولت فرانسه با این آزمایش موشکی تمایل خود به عدم مشارکت در جنبش جهانی خلع سلاح هسته ای و عدم پایبندی به تعهدات بین المللی خود در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را تأیید نموده است

با این اوصاف، می توان درک کرد که شلیک همین نوع موشک توسط فرانسه، یک اقدام در چارچوب پایبندی به تعهدات بین المللی یک کشور غربی معرفی و توصیف می گردد اما انجام آن توسط ارتش کره شمالی، با انواع تهدیدها و انتقادها همراه است.

شلیک موشک کره شمالی

هرچند ممکن است بعضی کارشناسان مسقل، انتقاداتی به بعضی رفتارها و اقدامات ارتش و دولت کره شمالی داشته باشند، اما با توجه به نوع تهدیدات و فشارهای غربی بخصوص آمریکا روی این کشور و تصویب ده ها نوع تحریم و قطعنامه علیه آنها و نیز همکاری گسترده با کشورهای آن منطقه برای ضربه زدن به کره شمالی، نمی توان از حق آنها برای ارتقاء توان موشکی شان چشم پوشی کرد.

از سوی دیگر، ساختار شکنی یک کشور کوچک آسیایی در دستیابی به یکی از مهمترین تکنولوژی های موشکی در جهان، می تواند هراس زیادی را در بین کشورهای محدودی که این تکنولوژی را در اختیار دارند، ایجاد کند و در عین حال، نقطه اتکاء و امیدی برای آنها باشد که می توان بدون یاری دریافت از دولت های متخاصم و زورگو، به دانش روز موشکی و دفاعی دست پیدا کرد.

منبع:مشرق

منبع: تسنیم
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 940

به "استانداردهای دوگانه غرب درباره تست SLBM توسط کره شمالی و فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استانداردهای دوگانه غرب درباره تست SLBM توسط کره شمالی و فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید