ایران از توافق احتمالی بر سر کاهش فراوری نفت معاف است

به گزارش مجله سفرنامه دبی، وزیر نفت گفت: اوپک پلاس پیشنهاد کاهش فراوری روزانه نفت 10 تا 11 میلیون بشکه ای نفت را مطرح نموده که در صورت توافق قطعی سهم کاهش هر کشور 22درصد است که ایران از آن مستثنا است.

ایران از توافق احتمالی بر سر کاهش فراوری نفت معاف است

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگار مهر، بیژن زنگنه، وزیر نفت در تبادل نظر با شبکه یک سیما، با بیان اینکه همچنان جلسه ویدئوکنفرانس وزرای نفت اوپک و غیراوپک در حال برگزاری است و حدود 3 ساعت است که در حال مذاکره و بحث هستیم، گفت: پیشنهاد کاهش فراوری روزانه 10 تا 11 میلیون بشکه ای نفت برای اعضای اوپک و غیر اوپک مطرح شده است که این میزان کاهش شامل حال فراوریکنندگان نفت غیر عضو اوپک پلاس مانند نروژ، برزیل، کانادا و حتی آمریکا نمی گردد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای نروژ، برزیل، کانادا، آمریکا برای کاهش فراوری روزانه فراوری نفت خود اعلام آمادگی نموده اند ، توضیح داد: میزان کاهش فراوری این کشورها به رقم مطرح شده کاهش فراوری نفت روزانه اعضای اوپک و اوپک پلاس اضافه می گردد و قطعاً این رقم افزایش می یابد.

به گفته این مقام مسؤول کاهش رقم 10 - 11 میلیون بشکه ای فراوری روزانه اعضای اوپک از ماه مه و ژوئن 2020 میلادی انجام می گردد و از جولای تا انتها سال 2020 میلادی رقم 8 میلیون بشکه کاهش فراوری را خواهیم داشت که بر سر این موضوع اختلاف نظری وجود ندارد. از ژانویه 2021 تا ژانویه 2022 میلادی نیز کاهش فراوری 6 میلیون بشکه ای روزانه نفت را شاهد هستیم.

زنگنه تاکید نمود: نکته ای که در این میان است که به دلیل شیوع بیماری کرونا اگر در ماه مه 2020 میلادی (اردیبهشت - خرداد 99) اگر فراوری روزانه نفت را 15 میلیون بشکه در روز کاهش ندهیم شاهد مازاد عرضه هستیم که شوک قیمتی را به همراه دارد.

وزیر نفت ادامه داد: در روزهای گذشته کوشش زیادی کردیم که بین اعضای اوپک و غیر اوپک توافقاتی شکل بگیرد و تا به امروز توافق 80 درصدی وجود دارد. یکی از نکات محل بحث کاهش پایه فراوری نفت روزانه است که برای چه مدت زمانی و چه تقسیم بندی سهمیه ای داشته باشد.

وزیر نفت گفت: اگر رقم مورد توافق نهایی برای کاهش فراوری روزانه اوپک پلاس 10 میلیون بشکه باشد هر کشور باید حدود 22 درصد از فراوری خود را کاهش دهد. البته ایران، ونزوئلا و لیبی از این رعایت سهم به دلیل مسائل شأن مستثنی هستند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 12 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1106

به "ایران از توافق احتمالی بر سر کاهش فراوری نفت معاف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران از توافق احتمالی بر سر کاهش فراوری نفت معاف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید