خبرنگاران سایه بحران کرونا بر اروپا سنگین تر می گردد

به گزارش مجله سفرنامه دبی، تهران - خبرنگاران - پیامدهای ناشی از شیوع ویروس مرگبار کرونا که از اسفند 98 همچون دیگر نقاط دنیا سراسر اروپا را نیز فرا گرفته و نه تنها به بخش بهداشت و درمان زیان های گسترده ای وارد نموده، همچنین ورای تشدید بحران های اجتماعی، اقتصاد کشورهای اروپایی را نیز متزلزل نموده است.

خبرنگاران سایه بحران کرونا بر اروپا سنگین تر می گردد

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

از نگاه اروپا که رهبران آن پس از گذشت دو روز در اجلاس بروکسل هنوز به نتیجه موثری برای احیای اقتصادی و بودجه اروپا نرسیده اند، مقابله با کرونا را نیازمند دست یابی به یک توافقی سریع به سود همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می دانند.

در شرایطی که کرونا همچنان در اروپا قربانی می گیرد رهبران اروپایی به کوشش های خود برای احیای اقتصادی به منظور مقابله با پیامدهای سنگین شیوع این ویروس مرگبار ادامه می دهند.

آسیب ویروس کرونا به اقتصاد اروپا

روزنامه اسانسیل فرانسه می نویسد: بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا تمام بخش های اقتصادی اروپا را به لرزه درآورده است که احیای اقتصاد آسیب دیده از پیامدهای سنگین این ویروس، در قلب اجلاس پرتنش سران 27 کشور اتحادیه اروپا واقع شده است.

این رسانه فرانسوی می نویسد: کاهش اشتغال و ورشکستگی های اعلام شده در میان گروه های عظیم تنها بخشی از پیامدهای ظهور این بحران است. این بحران همچنین بسیاری از شرکت های کوچکتر را با مشکل روبرو نموده و در سکوت بسیاری از مشاغل نابسامان را از بین می برد.

همه گیری گسترده ویروس مرگبار کرونا بسیاری از کسب و کارها به ویژه صنعت های گردشگری و هوانوردی را به کلی فلج نموده و موجب بیکاری گسترده در این حوزه ها شده است.

کدام شرکت های هواپیمایی خسارت دیده اند؟

شرکت های عظیم هواپیمایی دنیا از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تا به امروز متحمل خسارت های جبران ناپذیری شده اند؛ افت ناگهانی و بی سابقه مسافرت ها، صنعت فراوری و بازار دنیای فروش هواپیما با بحرانی بی سابقه روبرو ساخته و شرکت های حمل و نقل هوایی ناچار به اخراج هزاران نفر از کارکنان خود شده اند.

اسانسیل می نویسد: در این میان چندین شرکت مانند فلای بی(Flybe) انگلیس یا نمایندگی های اتریش و فرانسه شرکت هواپیمایی لول(Level) از بحران خارج شده اند و بعضی دیگر به قیمت کاهش شدید نیروی کار خود. لوفت هانزای آلمانی با 22 هزار نفر، ایرویز(Airways) انگلیس با 12 هزار نفر، ایزی جت با 4500 نفر، ویرجین آتلانتیک Virgin Atlantic) 1503)، ایرفرانس7هزار و 500، هواپیمایی اسکاندیناوی 5هزار نفر، رایان ایر3 هزار و 250 نفر، ایر لینگاس(Aer Lingus) ایرلند 900، ایسلند ایر(Icelandair) با 2 هزار نفر، بروکسل ایرلاینز(Brussels Airlines)با 1 هزار نفر و وایز ایر(Wizz Air) مجارستان با 1 هزار نفر از جمله این شرکت های هوایی محسوب می شوند.

همچنین ایرباس میخواهد 15 هزار شغل خود را بکاهد در حالی که رولزرویس و ام. تی. یو(MTU) آلمان به ترتیب 9 هزار و بیش از 1 هزار شغل خود را کاهش می دهند. گروه Swissport در خدمات هوایی بیش از 4 هزار شغل را در انگلیس خواهد کاست.

برای کاستن از میزان خسارات وارد آمده، آلمان به یاری لوفت هانزا و فرانسه و هلند به یاری ایرفرانس - ک. ال. ام شتافتند. ایتالیا و پرتغال هم تصمیم به ملی شدن شرکت های هواپیمایی آلیتالیا(Alitalia) و تی. ای. پی(TAP) گرفتند.

خسارت های کرونا به بخش گردشگری

در عین حال در بخش گردشگری که با مسائل بسیاری روبرو است شرکت تی. یو. آی(TUI) پیشرو در صنعت گردشگری دنیا 8000 شغل خود را کاهش می دهد.

صنعت گردشگری اروپا که 10 درصد فراوری ناخالص داخلی و همچنین 15 درصد فرصت های شغلی کشورهای عضو این اتحادیه را به خود اختصاص می دهد، به دنبال شیوع کرونا متحمل خسارت های بسیاری شده و دست کم 75 میلیون شغل در آستانه نابودی قرار گرفته است.

به گفته گلوریا گوارا (Gloria Guevara9) مدیرعامل سازمان دنیای گردشگری، براساس تحلیل ها، بخش توریسم و دنیاگردی در تقویت اقتصاد اتحادیه اروپا، ایجاد مشاغل جدید و بازگرداندن بازدیدنمایندگان، تاثیر مثبت دومینوگونه ای در سراسر این قاره از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. به گفته او، در زمان حاضر، 75 میلیون شغل مرتبط با گردشگری در سطح دنیا در معرض نابودی قرار گرفته اند.

آسیب کرونا به صنعت خودرو

روزنامه فرانسوی اسانسیل می نویسد: در بخش صنایع خودرو هم شرکت رنو با کاهش 15 هزار نفری مهمترین شاخص بحران پیش رو در اروپاست. همچنین شرکت ب. ام. و 6000 مورد از مشاغل خود را کاهش می دهد. نیسان کارخانه ای را در بارسلونا با 3000 نفر نیروی انسانی تعطیل می نماید.

ولوو 1300 نفر از مناصب اجرایی خود را در سوئد کاهش می دهد. در انگلستان 6000 کاهش شغل بویژه در جاگوار لند روور( Jaguar Land Rover)، آستون مارتین(Aston Martin)، بنتلی (Bentley) و مک لارن(McLaren) اعلام شده است. گروه ولوو سوئد فراورینماینده کامیون های سنگین هم 4100 نفر از مشاغل مدیریتی و اجرای خود در سراسر دنیا را خواهد کاست.

پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در مشاغل کوچکتر هم موجب تعطیلی بسیاری از آنها و نیز تعطیلی کسب و کارها اعم از رستوران ها شده است.

سازمان ملل متحد 10 روز پیش به دنبال گزارش اخیر بانک دنیای مبنی بر این که بحران کرونا تا یکصد میلیون نفر در دنیا را به فقر شدید دچار می نماید، درباره تاثیر شیوع این ویروس بر فرایند پیشرفت دنیا هشدار و ابراز نگرانی نموده است.

دبیرکل سازمان ملل گفت در سرانجام سال گذشته میلادی دنیا از برداشتن گام هایی که لازمه رسیدن به اهداف 17 گانه توسعه پایدار تا سال 2030میلادی بود، عقب افتاده است. اما اکنون همه گیری کرونا بشریت را در زمینه های اقتصادی و اجتماعی با بحرانی روبرو نموده که تا به حال سابقه نداشته است.

رایزنی بی نتیجه رهبران اروپا برای حل بحران اقتصادی

رهبران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بار دیگر و این بار در نخستین جلسه غیرمجازی خود پس از پاندمی کرونا برای گفت وگو و رایزنی در مورد برنامه بسته نجات اقتصادی ناشی از کرونا و همچنین بودجه آینده این اتحادیه در بروکسل گرد هم آمده اند. در حالی که دو روز متوالی است این نشست با ریاست شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا و اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا کار خود را شروع نموده اما هنوز روسای دولت های اروپایی بر سر پیش نویس چارچوب اقتصادی چند ساله با موضوع بودجه 1.1 تریلیون یورویی مربوط به سال های 2021 تا 2027 و برنامه بسته نجات اقتصادی به ارزش 750 میلیارد یورو به منظور مقابله با تبعات سنگین اقتصادی ویروس کرونا به توافق نرسیده اند.

با توجه به پیشینه اروپایی ها در رسیدن به توافقی مشترک در بحران هایی نظیر آنچه امروز گریبان اروپایی ها را بیش از پیش می فشارد فرآیند دشواری برای این مرحله از گفت و گوها برای تغییر موضع چهار کشور به اصطلاح مقتصد و رسیدن به موضعی مشترک درمورد بسته نجات اقتصادی و بودجه آینده پیش بینی می شد.

رهبران اروپا که امروز سومین روز این گردهمایی را پشت سر می گذرانند، امیدوارند با جلب موافقت هلند، اتریش، دانمارک و سوئد، راه را برای پرداخت یاری اقتصادی 750 میلیارد یورویی به کشورهای عضو به منظور مقابله با تبعات اقتصادی ویروس کرونا هموار نمایند.

یورونیوز می نویسد: سران اتحادیه اروپا روز گذشته پس از ساعت ها گفت وگو در حالی از یکدیگر جدا شدند که هیچ راه حلی برای حل و فصل اختلافاتشان نیافتند.

طرح احیای اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شامل اختصاص 250 میلیارد یورو وام و در کنار آن اعطای 500 میلیارد دلار یاری اقتصادی به کشورهایی می گردد که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس مرگبار کرونا دیده اند. بر این اساس اصلی ترین ذی نفعان این طرح، ایتالیا و اسپانیا هستند.

در حالی که پاریس و برلین همچنان بر حفظ بسته یاری اقتصادی 500 میلیارد یورویی تاکید دارند، هلند خواهان کوچک شدن این بسته است.

برای آنگلا مرکل صدراعظم آلمان رسیدن به توافق بر سر ارائه یاری های اقتصادی به کشورهای عضو این اتحادیه در عرصه مقابله با پیامدهای برخاسته از بحران کرونا حائز اهمیت بسیاری است. او به خبرنگاران گفت: کسب این توافق البته که مطلوب ماست اما نباید در این باره دچار خوش بینی شویم و واقعیت ها را از نظر دور بداریم.

اروپا این روزها بیشترین فشارهای ناشی از سایه سنگین کروتا بر بخش های مختلف خود را تجربه میکند به گونه ای که پیامدهای سنگین ناشی از آن رهبران اروپایی را بیش از پیش نگران نموده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1306

به "خبرنگاران سایه بحران کرونا بر اروپا سنگین تر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سایه بحران کرونا بر اروپا سنگین تر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید