راهبرد توسعه صنعتی مبتنی بر آمایش سرزمین و ظرفیت های منطقه ای تدوین گردد

به گزارش مجله سفرنامه دبی، مشارکت بخش خصوصی در تدوین استراتژی توسعه یکی از مهم ترین موضوعاتی است که هم زمان با روی کار آمدن مجلس یازدهم و سال های پایانی دولت بارها مطرح شده است.

راهبرد توسعه صنعتی مبتنی بر آمایش سرزمین و ظرفیت های منطقه ای تدوین گردد

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، در اولین حضور خود در صحن علنی مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه یکی از مسائل اساسی ما در فراوری، عدم تدوین یک استراتژی توسعه صنعتی است از آمادگی اتاق های سه گانه برای تدوین استراتژی توسعه صنعتی اطلاع داد. شافعی همچنین تأکید نموده است که اگر حاکمیت به بخش خصوصی مأموریت دهد، این بخش استراتژی توسعه صنعتی را بدون احتیاج به بودجه مالی تدوین خواهد نمود.

استراتژی توسعه صنعتی به مجموعه ای از جهت گیری های بلندمدت دولت اطلاق می گردد که در بُعد خارجی چارچوب و نحوه ارتباط بخش صنعت کشور با اقتصاد جهانی را تعریف می نماید و در بُعد داخلی به طور غیرمستقیم بر تخصیص منابع بین صنایع و یا گروه های صاحب نفوذ جامعه اثر می گذارد؛ بنابراین با در نظر دریافت مفهوم توسعه صنعتی به عنوان یک راستا و یا یک مرحله از گذار توسعه مالی، می توان استراتژی صنعتی را به نقشه راهی تشبیه کرد که سیاست صنعتی در لایه ای پایین تر از آن، ابزارها، بودجه، ملزومات و تاکتیک های اجرایی طی راستا را معین می نماید. درواقع، سیاست مذکور دربردارنده کلیه سیاست­های صنعتی، تجاری، ارزی، پولی و مالی است که همگی در یک راستا و به­صورت هماهنگ در جهت تحقق استراتژی توسعه صنعتی، تنظیم می­شوند.

صاحب نظران مالی تأکید دارند که تدوین این استراتژی باید از سوی بخش خصوصی که ذینفع است صورت گیرد تا شاهد بهبود فضای کسب وکار باشیم. بااین حال، در شرایطی که با شیوع ویروس کرونا و تحریم ها اقتصاد بیش ازپیش در محدودیت قرارگرفته است، تدوین استراتژی خروج از بحران به عنوان یک اولویت عنوان می گردد.

به باور رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب وکار نیز در شرایط فعلی که اقتصاد ایران گرفتار رکود تورمی است، باید به مشارکت بخش خصوصی، استراتژی خروج از شرایط فعلی تدوین گردد.

حمیدرضا فولادگر در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تأکید می نماید: برای برون رفت از رکودی که اقتصاد گرفتار آن شده است، راهکاری جز رونق فراوری وجود ندارد و برای تحقق این امر هم باید از ظرفیت های مردمی استفاده گردد.

به باور فولادگر، بخش خصوصی و به طور خاص اتاق های سه گانه بخشی از همین مردم هستند که دولت با بهره مندی از ظرفیت های آنان می تواند محدودیت های اقتصاد را برطرف کند. او تصریح می نماید: بیشترین آثار مالی کرونا در زمان رکود ظاهر می گردد و اقتصاد و معیشت مردم به خطر می افتد بنابراین باید با استفاده حداکثری از ظرفیت ها هم آثار مالی کرونا را از بین برد و با از بین بردن تهدیدهای به وجود آمده از این مسئله، فراوری داخلی از حالت رکود خارج گردد.

رئیس شورای راهبری در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی اولویت با تدوین استراتژی خروج از بحران است یا توسعه صنعتی، می گوید: اگر نگاه راهبردی داشته باشیم، متوجه خواهیم داشت که این دو از هم جدا نیستند؛ برای تجلی حضور بخش خصوصی در اقتصاد و صنعت، باید راهبرد توسعه صنعتی داشته باشیم؛ موضوعی که هیچ گاه در دولت ها تحقق پیدا ننموده است و از زمان دولت هشتم این راهبرد مطرح بوده و هر وزیری هم پیش نویسی تهیه اما با اتمام فعالیت دولت وقت و روی کار آمدن دولت جدید، به کلی فراموش شده است. حتی در دولت قبل هم که

فولادگر لازمه تدوین راهبرد توسعه صنعتی را مبتنی بر آمایش سرزمین و صنعت عنوان و تأکید می نماید تا زمانی که این راهبرد و اولویت ها معین نباشد، ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری عملاً غیرممکن است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1403

به "راهبرد توسعه صنعتی مبتنی بر آمایش سرزمین و ظرفیت های منطقه ای تدوین گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهبرد توسعه صنعتی مبتنی بر آمایش سرزمین و ظرفیت های منطقه ای تدوین گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید