سرعت رشد تورم ایران در میان 10 کشور نخست دنیا

به گزارش مجله سفرنامه دبی، رئیس اتاق بازرگانی ایران می گوید اقتصاد کشور بدون استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از دشواری هایی که امروز به آن ها دچار شده، خارج نخواهد شد.

سرعت رشد تورم ایران در میان 10 کشور نخست دنیا

به گزارش ایسنا، با وجود آنکه چند هفته از استقرار تیم مالی دولت نو می گذرد، اما همچنان فعالان بخش خصوصی در حال اعلام نظرات و انتقاد های خود از شرایط مالی کشور در سال های گذشته هستند و امیدوارند در برنامه ریزی هایی که از سوی دولت سیزدهم کلید می خورد، نظراتشان به مرحله اجرا برسد.

اتاق بازرگانی ایران در قالب گزارشی از شرایط اقتصاد ایران، بخشی از طرح ها و برنامه های خود را برای عبور از شرایط کنونی ارائه کرد و حالا رئیس مجلس بخش خصوصی می گوید در صورتی که دولت از ظرفیت های این بخش استفاده نکند، بسیاری از معضلات کلان این بخش به جای خود باقی خواهد ماند.

غلامحسین شافعی در جلسه اتاق بازرگانی مشهد گفته: دولت سیزدهم اقدامات عملیاتی خود را در بخش های مختلف کلید زده، اما در عرصه اقتصاد همچنان برای رویه های داخلی و یا در عرصه سیاست گذاری های خارجی، اقدامات شاخص و یا فرایند متفاوتی را شاهد نیستیم. نمی توان به روال گذشته سیستم اقتصاد کشور را اداره کرد و نسبت به چالش های عمده این حوزه منفعل ماند، هر اصلاحی هم نیازمند بازنگری عمده در سیستم قاعده گذاری اقتصاد کشور است.

او با اشاره به آمار های تورمی در کشور، انفعال نسبت به ضرورت اصلاحات مالی را عامل تشدید این شاخص برشمرد و شرح داد: آمار های جهانی نشان می دهد که نام ایران در فهرست 10 کشور با بالاترین سرعت رشد تورم قرار گرفته است. در صدر این جدول نام هایی همانند ونزوئلا، سودان و زیمبابوه را مشاهده می کنیم و ایران هم همراه این کشور ها در میان 10 مورد اول قرار می گیرد.

شافعی ادامه داد: گزارش مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم بر تنزل مصرف کالری در ایران صحه می گذارد؛ چنانکه از سال 1396 به بعد، بیش از 50 درصد مردم کمتر از حد لازم (2100 در روز) کالری مصرف نموده اند.

رئیس مجلس بخش خصوصی با اشاره به اثرات فقر مالی بر تحولات جمعیتی شهر ها و افزایش مهاجر، توضیح داد: سیاست های غلط مالی، تأثیرات خود را با سیل مهاجرت از روستا ها و منطقه ها محروم به کلان شهر ها نشان داده است. تبعات این بحث، پدیده حاشیه نشینی برای کلان شهر هایی نظیر مشهد بوده که در پی آن، هزینه خدمات شهر را افزون و دشواری های مدیریتی را هم دوچندان می سازد. این شهر همین حالا یکی از بزرگ ترین بافت های حاشیه ای کشور را داراست.

رئیس اتاق ایران گفت: اگر امروز برخی آسیب ها و معضلات اجتماعی نظیر اعتیاد، تکدی گری و...، سیمای شهر های ما را مخدوش نموده، باید یکی از مؤلفه های مؤثر بر آن را در بحث اقتصاد جستجو کرد. درحالی که اگر چرخ فراوری بچرخد، بساط اشتغال و فعالیت مالی فراهم باشد و معیشت مردم تأمین گردد، این آسیب ها هم از پِی آن نقش می بازند. پس اگر سرمایه گذاری و یا برنامه ریزی مؤثری برای مقابله با معضلات اجتماعی انجام می گیرد، باید یک سمت آن به رشد اقتصاد و فراوری، منجر گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2010

به "سرعت رشد تورم ایران در میان 10 کشور نخست دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت رشد تورم ایران در میان 10 کشور نخست دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید