سلامت کلیه ها را با 16 خوراکی خوشمزه تضمین کنید

به گزارش مجله سفرنامه دبی، کلیه ها همراه با کبد، تصفیه خانه های اصلی بدن هستند، اگر به هر دلیل فعالیت آنها دچار اختلال شود، سلامت بدن به خطر می افتد.

سلامت کلیه ها را با 16 خوراکی خوشمزه تضمین کنید

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، بیماری های کلیه بسیار رایج هستند و حدود 10درصد از جمعیت دنیا را تحت تاثیر قرار می دهند. کلیه ها اندام های لوبیا شکل کوچک، ولی قوی هستند که بسکمک از عملکرد های مهم بدن را انجام می دهند.

آن ها مسئول تصفیه مواد زائد، رها کردن هورمون های تنظیم کننده فشار خون، متعادل ساختن مایعات بدن، تولید ادرار و بسکمک وظایف حیاتی دیگر هستند. زمانی که کلیه ها به درستی کار نکنند، مواد زائد، از جمله مواد حاصل از غذا، در خون تجمع می یابد. از این رو رعایت یک رژیم ویژه و مصرف مواد غذایی مفید برای کلیه برای افراد مبتلا به بیماری های کلیه ضروری است.

اگرچه محدودیت های غذایی با توجه به میزان شدت بیماری در افراد فرق دارد، اما معمولا به همه آن ها توصیه می شود مصرف مواد سدیم، پتاسیم، فسفر و پروتئین (البته افراد دیالیزی به پروتئین بیشتری نیاز دارند) را محدود کنند.

خوشبختانه بسکمک از مواد غذایی دارای میزان کمی از این عناصر هستند.

1. گل کلم

منبع خوب موادی همچون ویتامین C ,K ,B و فولات است. همچنین دارای فیبر زیاد و ترکیبات ضدالتهابی مانند ایندول است. یک فنجان (124 گرم) از آن حاوی 19 میلی گرم سدیم، 176 میلی گرم پتاسیم و 40 میلی گرم فسفر است.

2. بلوبری

این میوه سرشار از مواد مغذی از بهترین منابع آنتی اکسیدان هاست. آن ها به خصوص حاوی آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین هستند که برای بیماری قلبی، سرطان های خاص، زوال شناختی و دیابت مفید است. یک فنجان (148 گرم) بلوبری تازه حاوی 1.5 میلی گرم سدیم، 114 میلی گرم پتاسیم و 18 میلی گرم فسفر است.

3. ماهی خاردار

ماهی خاردار دریایی یک منبع خوب پروتئین است که حاوی اسید های چرب بسیار سالم امگا 3 است. امگا3 به کاهش التهاب کمک می کند و خطر زوال عقل، افسردگی، و اضطراب را کاهش می دهد. این ماهی در مقایسه با ماهی های دیگر فسفر کمتری هم دارد. با این حال مقادیر اندکی در هر وعده مصرف کنید.

85 گرم ماهی خاردار پخته حاوی 74 میلی گرم سدیم، 279 میلی گرم پتاسیم و 211 میلی گرم فسفر است.

4. انگور قرمز

نه تنها خوشمزه هستند بلکه صد ها ریزمغذی مختلف را به بدن شما می رسانند. آن ها مملو از ویتامین C هستند و خواص آنتی اکسیدانی و فلاونوئید دارند. همچنین حاوی رِزوِراترول هستند که برای سلامت قلب، دیابت، زوال شناختی مفید است. نصف فنجان (75 گرم) از آن حاوی 1.5 میلی گرم سدیم، 144 میلی گرم پتاسیم و 15 میلی گرم فسفر است.

5. سفیده تخم مرغ

اگرچه زرده تخم مرغ بسیار مغذی است، اما فسفر زیادی دارد. از این رو سفیده آن انتخاب بهتری برای افراد مبتلا به بیماری های کلیه است. سفیده تخم مرغ یک منبع خوب پروتئین سازگار با کلیه است. به علاوه برای افراد دیالیزی عالی هستند. دو سفیده تخم مرغ بزرگ (66 گرم) حاوی 110 میلی گرم سدیم، 108 میلی گرم پتاسیم و 10 میلی گرم فسفر است.

6. سیر

سیر می تواند گزینه خوبی برای طعم نمک باشد که باید برای افراد مبتلا به بیماری های کلیه محدود شود. همچنین منبع خوبی از منگنز، ویتامین C و ویتامین B6 است و حاوی ترکیبات سولفوری است که خواص ضدالتهابی دارند. سه حبه (9 گرم) سیر حاوی 1.5 میلی گرم سدیم، 36 میلی گرم پتاسیم و 14 میلی گرم فسفر است.

7. گندم سیاه

بسکمک از غلات کامل فسفر بالایی دارند، اما گندم سیاه یک استثناء سالم است. گندم سیاه بسیار مغذی است و ویتامین های ب، مهمیم، آهن، و فیبر را فراهم می کند. همچنین فاقد گلوتن است و برای کسانی که سلیاک دارند گزینه ای عالی است. نصف فنجان (84 گرم) گندم سیاه پخته حاوی 3.5 میلی گرم سدیم، 74 میلی گرم پتاسیم و 59 میلی گرم فسفر است.

8. روغن زیتون

این روغن یک منبع چربی عالی و بدون فسفر است. معمولا افراد دچار بیماری های کلیوی پیشرفته دچار کاهش وزن می شوند و مصرف مواد غذایی پرکالری، اما سالمی همچون روغن زیتون اهمیت می یابد. بخش عمده این روغن از یک چربی تک سیر شده به نام اولئیک اسید تشکیل شده است که ضدالتهاب است. یک قاشق غذاخوری (13.5 گرم) از آن حاوی 0.3 میلی گرم سدیم، 0.1 میلی گرم پتاسیم و فسفر: 0 میلی گرم است.

9. بلغور

بلغور از محصولات غله ای کامل گندم است و جایگزین عالی برای دیگر غلات کامل به تعداد می آید که فسفر و پتاسیم بالایی دارند. همچنین منبع عالی ویتامین های ب، مهمیم، آهن، و منگنز است. به علاوه یک منبع خوب پروتئین گیاهی و فیبر محسوب می شود. نصف فنجان (91 گرم) از آن حاوی 4.5 میلی گرم سدیم،62 میلی گرم پتاسیم و 36 میلی گرم فسفراست.

10. کلم برگ

سرشار از ویتامین های K ,C و بسکمک از ویتامین های گروه B است. به علاوه حاوی فیبر غیرمحلول است که به سیستم گوارش کمک می کند. یک فنجان (70 گرم) کلم خورد شده حاوی 13 میلی گرم سدیم، 119 میلی گرم پتاسیم و 18 میلی گرم فسفر است.

11. مرغ بدون پوست

با وجود آن که محدود کردن میزان پروتئین برای بیماری های کلیه بسیار مهم است، اما تامین پروتئین مورد نیاز از یک منبع باکیفیت هم حیاتی است. سینه مرغ بدون پوست یک گزینه عالی است. حتما مرغ تازه استفاده کنید و از مرغ های آماده پرهیز کنید. 84 گرم سینه مرغ بدون پوست حاوی 63 میلی گرم سدیم، 216 میلی گرم پتاسیم و 192 میلی گرم فسفر است.

12. فلفل دلمه ای

این فلفل ها سرشار از ویتامین C هستند که یک آنتی اکسیدان قوی به تعداد می آید. همچنین دارای ویتامین A هستند که برای عملکرد سیستم ایمنی مفید است که در افراد مبتلا به بیماری های کلیه به خطر می افتد. یک فلفل دلمه ای قرمز کوچک (74 گرم) حاوی 3 میلی گرم سدیم، 156 میلی گرم پتاسیم و 19 میلی گرم فسفر است.

13. پیاز

کم کردن نمک می تواند کار سختی باشد و باید به فکر جایگزینی برای آن باشید. پیاز یک گزینه عالی برای اضافه کردن طعم و مزه به غذا ها است. تفت دادن آن با روغن زیتون و سیر فکر خوبی است. پیاز دارای ویتامین ث، منگنز، ویتامین های ب و فیبر های پروبیوتیک است. یک پیاز کوچک (70 گرم) حاوی 3 میلی گرم سدیم، 102 میلی گرم پتاسیم و 20 میلی گرم فسفر است.

14. ترب

ترب منبع عالی ویتامین C است. همچنین به اضافه کردن طعم و مزه به غذا ها هم کمک می کند. نصف فنجان (58 گرم) از آن حاوی 23 میلی گرم سدیم، 135 میلی گرم پتاسیم و 12 میلی گرم فسفراست.

15. شلغم

شلغم دوست کلیه و جایگزینی عالی برای سبزیجات دارای پتاسیم زیاد مانند سیب زمینی و کدو حلوایی است. نصف فنجان (78 گرم) از آن حاوی 12.5 میلی گرم سدیم، 138 میلی گرم پتاسیم و 20 میلی گرم فسفر است.

16. آناناس

بسکمک از میوه های استوایی مانند موز، پرتقال و کیوی پتاسیم زیادی دارند، اما آناناس از این قضیه مستثنی است در عوض فیبر، منگنز، ویتامین C و بروملین زیادی دارد. یک فنجان (165 گرم) از آن حاوی 2 میلی گرم سدیم، 180 میلی گرم پتاسیم و 13 میلی گرم فسفر است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1889

به "سلامت کلیه ها را با 16 خوراکی خوشمزه تضمین کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت کلیه ها را با 16 خوراکی خوشمزه تضمین کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید