تور ترکیه: طرز تهیه بورک حلزونی ترکیه ای با مرغ و قارچ

به گزارش مجله سفرنامه دبی، بورک (borek) یک میان وعده و پیش غذای فوق العاده پرطرفدار در کشور ترکیه است. بورک به انواعی از غذاهای ترکی گفته می گردد که مواد اولیه دلخواه را در خمیر یوفکا (خمیر یوفکا خمیر بسیار نازکی است که از آن در تهیه غذا و شیرینی هایی مثل باقلوا و … استفاده می گردد. زادگاه یوفکا کشور ترکیه است و این خمیر در کشور های اروپایی به خمیر فیلو معروفیت دارد) رول می نمایند و در روغن سرخ می نمایند یا در فر می پزند. در مواد اولیه این غذا می توانید هر چه دوست دارید بهره ببرید. به همین علت بورک می تواند یک میان وعده، فینگرفود مهمانی ها و حتی ناهار یا شامی سبک باشد.

تور ترکیه: طرز تهیه بورک حلزونی ترکیه ای با مرغ و قارچ

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

ذائقه غذایی کشور ترکیه بسیار نزدیک به کشور ماست و به همین علت غذاهای ترکی بسیار مورد استقبال قرار میگیرند؛ یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار ترکی که با مرغ درست میشود، پیده است.

در این مطلب طرز تهیه بورک حلزونی با مرغ و قارچ را آموزش می دهیم و در ادامه انواع مواد میانی بورک ها را شرح خواهیم داد.

بورک حلزونی:

این بورک به علت شکل حلزون به بورک حلزونی معروف است.

مواد لازم بورک حلزونی:

  • خمیر یوفکا مستطیل شکل: به اندازه لازم
  • سینه مرغ: 1 عدد
  • پیاز:1 عدد
  • قارچ: 100 گرم
  • فلفل دلمه ای: نصف یک عدد
  • جعفری: 2 قاشق
  • رب: 1 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل و زردچوبه و آویشن: به اندازه لازم

ابتدا سینه مرغ رو با کمی روغن و یک عدد پیاز خرد شده و نمک و فلفل تفت میدیم تا تغییر رنگ پیدا کنه (سفید رنگ بشه) بعد آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دیم بپزه بعد از پخت و خنک شدن سینه مرغ رو ریش ریش یا با چاقو تکه تکه می کنیم.

یک عدد پیاز رو نگینی خرد می کنیم و با دو قاشق روغن تفت می دیم تا طلایی بشه. سپس قارچ رو اضافه می کنیم همراه قارچ یک قاشق مرباخوری آبلیمو هم اضافه می کنیم تا رنگ قارچ ها تیره نشه (اگه از قارچ پخته شده استفاده می کنید نیازی نیست). قارچ ها که پختن فلفل دلمه ای رو اضافه می کنیم و بعد رب و ادویه ها، در آخر مرغ رو اضافه میکنیم و کاملا مخلوط میکنیم و حرارت رو خاموش میکنیم و اجازه میدیم کمی خنک بشه و بعد جعفری ها رو اضافه میکنیم(برای اینکه جعفری ها تغییر رنگ ندن و سیاه نشن). ورقه های خمیر یوفکا رو که از قبل از فریزر خارج کردیم تا یخ زدایی بشه رو آماده می کنیم.

یک ورق مستطیلی یوفکا (خمیر یوفکا شکل های مستطیلی، دایره و مثلثی دارد) رو روی میز کار بذارید.

روش رو با قلموی آشپزی کمی به شیر آغشته کنین یا به جای این کار کمی آب روش اسپری کنید

علت انجام این کار اینه که ورق های یوفکا از حالت خشکی خارج بشن و نرم تر بشن

مواد میانی رو به صورت افقی روی خمیر قرار بدین.

کناره های خمیر رو به سمت داخل تا کنین تا مواد میانی از کناره ها بیرون نریزه و از قسمت مواد میانی آغاز به رول کردن خمیر کنید

(در همین مرحله هم شما میتونید بورک ها رو به همین شکل داخل روغن سرخ کنید).

رول ها رو داخل ظرف چرب شده با روغن مایع یا جامد می چینیم رول ها رو کنار هم قرار میدیم تا به حالت دایره ای به سمت مرکز ظرف حرکت کنه و ظرف رو پر کنه. در آخر رول نهایی رو می پیچیم و در مرکز قرار می دیم و ظرفمون به شکل حلزونی پر می شه.

یک عدد زرده تخم مرغ و زعفران رو مخلوط میکنیم (میتونید از ترکیب زرده تخم مرغ و ماست یا روغن به تنهایی بهره ببرید تا فقط روی بورک رو براق کنید) و با قلمو روی بورک می زنیم. بعد کنجد و خرفه می پاشیم.

در فر صد و هشتاد درجه به مدت حدود 40 تا 50 دقیقه قرار می دیم تا جایی که روی بورک طلائی بشه.

بورک ها رو میتونید از قبل آماده و فریزر کنید و وقتی مهمان دارید یا زمانی که فرصت کافی برای تهیه غذا ندارید از فریزر خارج و یخ زدایی کنید و در فر بپزید یا در روغن سرخ کنید.

انواع مواد میانی داخل بورک:

1-برای صبحانه یا عصرانه می توانید انواع سبزیجات با پنیر رو داخل بورک قرار بدین. از این بین بورک اسفناج معروفیت زیادی داره برای بورک اسفناج، اسفناج ها رو بخار پز می کنید یک عدد پیاز رو نگینی خرد و داخل روغن تفت می دید وقتی طلائی شد یک یا دو حبه سیر اضافه می کنید و ادویه های دلخواه و قارچ و در نهایت اسفناج های بخار پز شده رو اضافه می کنید. این مواد رو به همراه پنیر پیتزا داخل بورک قرار میدین به جای پنیر پیتزا از پنیر خامه ای هم می تونید بهره ببرید.

2- برای بورک گوشت یک عدد پیاز رو نگینی خرد و داخل روغن تفت بدید تا طلائی بشه و گوشت چرخ نموده رو اضافه کنید و مخلوط کنید تا گوشت کاملا بپزه نمک و فلفل و زرد چوبه اضافه کنید و کمی رب و در آخر در صورت دلخواه فلفل دلمه ای، قارچ، ذرت و جعفری.

3- در بورک سیب زمینی هم پیاز خرد شده رو تفت میدیم و سیب زمینی های آب پز رنده شده رو بهش اضافه میکنیم و ادویه ها و سبزیحات دلخواه مثل فلفل دلمه ای و … اضافه میکنیم در بورک سیب زمینی یک عدد زرده تخم مرغ هم به مواد میانی اضافه میشه که بنا به ذائقه کاملا دلخواهه.

برای آموزش طرز تهیه بورک سیب زمینی پنیری اینجا کلیک کنید.

4- به جز این موارد میتونید از مواد دیگه ای مثل زیتون ، گوجه و یا کالباس داخل بورک بهره ببرید.

5- مواد داخل بورک رو با ذائقه خودتون تنظیم کنین تا در نهایت از طعم بورک تون راضی باشین.

6- در صورتی که خواستید بورک ها رو به صورت فینگر فود در مهمانی سرو کنید میتونید یوفکای مستطیلی شکل رو از وسط (عرض) ببرید و مواد میانی دلخواهتون رو آماده کنید و یوفکا رو مثل سمبوسه به حالت مثلتی بپیچین و بورک های مثلتی کوچیک داشته باشین.

7- یا اینکه یوفکای مثلثی شکل تهیه کنین و مواد میانی رو به صورت افقی و خطی (مثل بورک حلزونی) روی قسمت پهن قرار بدین و کناره ها رو سمت داخل تا کنین و رول کنین تا بورک سیگاری یا اِگ رول داشته باشین.

8- بورک ها رو از قبل آماده کنین و در یخچال نگهداری کنین و کمی قبل از سرو در روغن سرخ کنین.

منبع: اُکالا
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2066

به "تور ترکیه: طرز تهیه بورک حلزونی ترکیه ای با مرغ و قارچ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه: طرز تهیه بورک حلزونی ترکیه ای با مرغ و قارچ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید