سینوزیت و علائم آن را بشناسید، روش های پیشگیری و درمان

به گزارش مجله سفرنامه دبی، سینوزیت، یکی از بیماری های شایع در فصل زمستان به شمار می رود که علت عمده به وجود آمدن آن، زیاد شدن آلودگی داخل سینوس ها یا جذب آلودگی خارجی است. سینوس ها، مجاری داخل صورت شما هستند که وظیفه اصلی آن ها به دور نگه داشتن داخل بینی از آلودگی هاست. به طبع اگر به سلامت سینوس هایتان و نشانه های سینوزیت رسیدگی نکنید، درد در قسمت هایی از صورت خود به خصوص سر و پشت چشم هایتان، شما را آزار خواهد داد. از طرف دیگر زیاد شدن آلودگی داخل بینی، باعث گرفتگی می شوند و تنفس را سخت می نمایند. چه بسا سینوزیت های طولانی مدت که به خوبی به آن ها رسیدگی نشده است، باعث طولانی شدن روند بهبود بیماری های دیگر مثل آنفولانزا و سرما خوردگی شوند. در این متن ما سینوزیت، نشانه های به وجود آمدن آن، راه های درمان و پیشگیری از سینوزیت را به شما آموزش می دهیم تا در فصل زمستان بتوانید بدون سردرد از برف بازی و قدم زدن در هوای سرد، لذت ببرید.

سینوزیت و علائم آن را بشناسید، روش های پیشگیری و درمان

سینوزیت به چه علتی به وجود می آید؟

علت اصلی به وجود آمدن سینوزیت همان طور که اشاره شد، زیاد شدن آلودگی های داخل بینی و ورود آن ها به سیستم سینوس هاست. زمانی که مخاط بینی تخلیه نشوند، بینی، تبدیل به یک محیط برای رشد می گردد. این آلودگی های رشد نموده در مخاط بینی، با زیاد شدن در محیط، باعث به وجود آمدن مشکلاتی مثل سردرد و تنگی نفس می شوند.

این زیاد شدن آلودگی در مخاط بینی می تواند به دو علت عفونت باکتریایی و یا ویروسی، به وجود آید که نوع ویروسی آن، همه گیری بیشتری دارد. از دیگر دلایل به وجود آمدن سینوزیت که تحریک نماینده های نوع ویروسی و باکتریایی آن نیز به شمار می روند، می توان به داشتن آلرژی های پیش زمینه ای، بیماری آسم و طبیعتا آلودگی های هوا مثل مواد شیمیایی و یا گرد و خاکی که تنفس می کنید اشاره نمود.

علل دیگری نیز وجود دارند که می توانند احتمال به وجود آمدن سینوزیت را در شما افزایش دهند. به طور مثال می توان به داشتن بیماری زمینه ای برای رشد باکتری های داخل بینی مثل سرماخوردگی اشاره نمود که بیشتر شدن این بیماری در فصل زمستان را توجیه می نماید. به وجود آمدن پولیپ بینی یکی دیگر از دلایل عمده سینوزیت است. پولیپ بینی، قسمتی از داخل بینی شما را تقریبا مسدود می نماید که این مسدود بودن بینی، کار را برای ویروس به وجود آورنده سینوزیت، راحت تر می نماید.

در آخر برای علل به وجود آمدن سینوزیت و تشدید آن می توان به آلرژی های پیش زمینه ای اشاره نمود. اگر بدن شما همین الآن به گرد و خاک واکنش نشان می دهد، احتمال اینکه سیستم بدن شما به زیاد شدن آلودگی در مخاط بینی واکنش های بدتری نشان دهد، وجود دارد. به آلرژی ها، بیماری هایی که سیستم بدن شما را ضعیف می نمایند اضافه کنید. طبیعتا بدن شما اگر با مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک، ضعیف شده باشد، سریع تر به سینوزیت واکنش نشان خواهد داد.

با مطالبی که تا الآن گفته شد، حتما متوجه اهمیت حفاظت از بدنتان در مقابل به وجود آمدن این بیماری شده اید و پس توجه داشته باشید که اگر دچار این بیماری شدید به برترین شکل، سراغ درمان بروید.

نشانه های سینوزیت را در بدن خود بشناسید.

از آنجا که این بیماری در بینی شما شکل می گیرد و رشد می نماید، طبیعتا علائم ایجاد شده در بدن شما به علت این بیماری بیشتر شامل مواردی می گردد که با سیستم تنفسی شما درگیر است. از نشانه های این بیماری باید به آبریزش بینی با مخاط زرد و سبز رنگ، گرفتگی بینی و احساس فشار در صورت به خصوص بینی، اطراف بینی، چشم ها و پیشانی اشاره نمود.

دیگر نشانه های این بیماری بسیار شبیه به سرماخوردگی است مثل داشتن تب، سردرد، احساس خستگی، مزه بد دهان و بوی بد دهان که می تواند باعث آزار خودتان و اطرافیانتان گردد. به وجود آمدن درد در دندان ها و گوش هایتان از دیگر نشانه های سینوزیت است که در موارد حاد تر مشاهده می گردد.

اگر این نشانه ها را در خود مشاهده کردید، اولین توصیه ما و برترین کاری که می توانید بکنید مراجعه به پزشک است. همان طور که خواندید، نشانه های سینوزیت در بدن بسیار شبیه به سرماخوردگی و بیماری های شایع در زمستان و سرماست، بنابراین تشخیص این بیماری در بدن بدون آزمایش و معاینه به وسیله پزشک، به احتمال زیاد خطا دارد و ممکن است شما یک سرماخوردگی ساده را با سینوزیت اشتباه بگیرید؛ پس با مشاهده این نشانه ها در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و پس از معاینه از آنتی بیوتیک های تجویز شده بهره ببرید.

سینوزیت را چگونه شکست می دهند

همان طور که گفتیم سینوزیت حتما باید به وسیله پزشک تشخیص داده گردد و با تجویز دارو سراغ درمان آن بروید. در اینجا لیستی از موارد درمانی که در مقابله با این بیماری استفاده می شوند را برای شما آماده نموده ایم.

  • مسکن های ضد درد
  • قطره بینی
  • آنتی بیوتیک ها در موارد حادی که صورت شما را متورم شده باشد و داخل سینوس های شما از عفونت پر شده باشد
  • عمل جراحی در موارد شدیدی که هیچ درمانی دیگر جوابگو نباشد
  • قطره آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت داخل بینی
  • دارو های سرماخوردگی و آلرژی
  • سرم پاک نماینده بینی
  • خوردن مایعات زیاد

لیستی که خواندید، شامل متداول ترین روش های درمان و مقابله با بیماری سینوزیت بود که از نکات مهم آن باید به عدم استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک ها شاره کرد. همان طور که خواندید از آنتی بیوتیک ها در موارد حاد بهره می برند پس از استفاده خودسرانه آنتی بیوتیک ها اجتناب کنید.

روش های خانگی نیز برای درمان سینوزیت می تواند کارساز باشد :

10 درمان خانگی معجزه آسا برای سینوزیت

سرم پاک نماینده بینی یکی از مواردی است که شما با استفاده روزمره از آن، از به وجود آمدن سینوزیت و یا حاد شدن شرایط جلوگیری کنید. این سرم ها در مواردی شامل آنتی بیوتیک ها هستند و به اصطلاح از قدرت بیشتری در درمان بهره مندند که برای استفاده روزمره نمی توان این نوع سرم های شستشو را توصیه کرد. برای استفاده روزمره می توانید در خانه از محلول آب جوشیده با نمک دریایی بهره ببرید و روزانه قبل از خواب، سینوس ها و داخل بینی خود را شستشو دهید.

حتما تا الآن راجع به فواید زیاد خوردن مایعات خوانده اید، و زیاد خوردن مایعات در خصوص بیماری سینوزیت نیز می توان مفید واقع گردد. شما با نوشیدن مایعات زیاد، از بروز عفونت و به جا ماندن آلودگی و عفونت در بدن خود جلوگیری خواهید کرد. به طبع از سوی دیگر نوشیدن مایعات به سیستم بدن شما در مقابله با بیماری های دیگر مثل سرماخوردگی و آنفولانزا نیز یاری می نماید.

حرف آخر اینکه

در آخر این مطلب حائز اهمیت است که شما با پیشگیری از سینوزیت می توانید قدمی رو به جلو برداشته و از مراجعه به پزشک و استفاده از درمان های متنوع جلوگیری کنید. مواردی مثل شستن دست ها به صورت مداوم، دوری از کسانی که دچار سرماخوردگی شده اند، سیگار نکشیدن و دوری از دود و به طور کلی حفاظت از سیستم بدنتان با استفاده به موقع از داروهای ضد آلرژی و مکمل های افزایش ایمنی بدن، می تواند یاری رسان بدن شما باشد و از بروز سینوزیت جلوگیری کند.

منبع: medicalnewstoday

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 دی 1402 بروزرسانی: 16 دی 1402 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2484

به "سینوزیت و علائم آن را بشناسید، روش های پیشگیری و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینوزیت و علائم آن را بشناسید، روش های پیشگیری و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید