شخم زدن یک تپه تاریخی، مسئولین میراث به پاریس رفتند

به گزارش مجله سفرنامه دبی، به گزارش خبرنگاران، در این هفته خبر رسید که مسئولین سازمان میراث فرهنگی از جمله معاون میراث و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی راهی پاریس شدند تا از یکی از پرونده های پیشنهادی برای ثبت جهانی یونسکو دفاع نمایند؛ این پرونده مربوط به ثبت قنات های ایران در فهرست یونسکو بود.

شخم زدن یک تپه تاریخی، مسئولین میراث به پاریس رفتند

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

خبر دیگر این هفته مربوط به عمارت نصیرالدوله بود که مراحل مرمتی این خانه رو به سرانجام است.

عمارت نصیرالدوله چند سال پیش به جای خانه مدرس، بودجه مرمتی گرفت و به جای این خانه، در فهرست میراث ملی ثبت شد.

همچنین محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور این هفته اطلاع داد که ایران میزبان کمیته ویژه ای برای اجلاس آیسسکو است.

پیش از این ایران پرونده ثبت جهانی مناسک حج را با همکاری عربستان به سازمان آیسسکو داده بود.

همچنین در این هفته از استان کهگیلویه و بویراحمد خبر رسید که در یک تپه تاریخی که در آن دوره های تاریخی از پیش از میلاد تا دوران قاجاریه دیده می شد، با سهل انگاری یکی از کارشناسان، به کشاورزان مجوز شخم زنی داده شده بود؛ این تپه که به تَل خسرو معروف است، در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده است.

خبر دیگر مربوط به پیشنهاد ثبت جهانی پرونده اربعین بود که در راستای برگزاری مراسم های مختلف مرتبط با اربعین در این روزها سازمان میراث فرهنگی به فکر تهیه پرونده ویژه اربعین افتاده است. مسئولین سازمان میراث فرهنگی می خواهند آئین ها، اشعار و مراسم پیاده روی اربعین را با یاری مسئولین مرتبط در عراق برای ثبت جهانی در فهرست میراث ناملموس یونسکو پیشنهاد دهند.

همچنین از سوی صندوق احیاء و بهره برداری از آثار تاریخی کشور، خبر رسید که 70 بنا در قالب مزایده برای واگذاری به بخش خصوصی آماده است.

از سوی دیگر مدیرعامل این صندوق به خبرنگاران گفت: کمیته تشخیص نهایی برگزار نشده و ما فهرست تمام بناهایی را که می خواهیم به بخش خصوصی واگذار کنیم، به معاونت میراث فرهنگی اعلام می کنیم؛ آنها اگر مسئله ای داشته باشند، به ما می گویند که کدام بنای نفیس را از فهرست واگذاری خارج کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 950

به "شخم زدن یک تپه تاریخی، مسئولین میراث به پاریس رفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شخم زدن یک تپه تاریخی، مسئولین میراث به پاریس رفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید