شناسایی 2 هزار و 789 واحد تولیدی تحت تملک شبکه بانکی، تملک واحد تولیدی نباید منجر به تعطیلی آن واحد گردد

به گزارش مجله سفرنامه دبی، خبرگزاری خبرنگاران- قائم مقام ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری گفت: براساس اعلام بانک مرکزی و وزارت امور مالی و دارایی، 2 هزار و 789 واحد فراوریی تا سرانجام آذر 99 به تملک 16 بانک در آمدند.

شناسایی 2 هزار و 789 واحد تولیدی تحت تملک شبکه بانکی، تملک واحد تولیدی نباید منجر به تعطیلی آن واحد گردد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، بابک دین پرست دو روز پیش در حاشیه چهاردهمین جلسه ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری در جمع خبرنگاران اضافه نمود: از این تعداد هزار و 761 واحد فراوریی هنوز درتملک این بانک هاست.

وی اضافه نمود: از این تعداد واحد های فراوریی تملک شده، 237 واحد اقاله شده و 699 واحد در فهرست واحد های واگذار شده به غیر نهاده شده است.

دین پرست گفت: سه بانک عظیم کشور به ترتیب 970، 674 و 338 واحد فراوری را در تملک خود دارند و اگر برای بازگرداندن این واحد ها به چرخه فراوری همکاری ننمایند، اسامی بانک ها اعلام خواهد شد.

وی اضافه نمود: از 32 بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی، 16 بانک وموسسه تا سرانجام آذر 99 هیچ واحد فراوریی تحت تملکی نداشتند.

دین پرست با بیان اینکه براساس بانک مرکزی بیشتر واحد های تملک شده از سوی بانک ها در زمان تملک غیر فعال بودند، گفت: با پیگیری ها و اقدام خوب بانک مرکزی به ویژه شورای پول و اعتبار، دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد موسسات اعتباری در یازدهم آذر 99 ابلاغ شد.

قائم مقام ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری اضافه نمود: بر اساس این دستورالعمل، بازگشت واحد های فراوری که امکان بازگشت به چرخه فراوری را دارند، تسهیل خواهد شد.

دین پرست با بیان اینکه همه واحد های فراوریی قابلیت بازگشت به چرخه فراوری را ندارند، گفت: بعضی واحد ها قدرت رقابت ندارد یا تجهیزات آن کهنه و قدیمی است و قابلیت فراوری ندارد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این دستورالمعل جلسه ای با حضور مدیران عامل 16 بانکی که واحد های فراوریی را تملک نموده اند، برگزار خواهد شد، اضافه نمود: رئیس کل بانک مرکزی نیز که خود یکی از اعضای اصلی ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری است در این جلسه حضور خواهد داشت و در مورد اجرای این دستورالعمل و سرعت بخشیدن به بازگشت واحد های فراوریی تصمیم گیری می گردد.

دین پرست گفت: امروز مصوب شد کمیته ای به ریاست کمیته مالی و امور بانکی ستاد تسهیل که مسئولیت آن با بانک مرکزی است، با حضور نماینده دستگاه قضایی، دبیرخانه ستاد، نماینده اتاق بازرگانی و بانک عامل مربوطه تشکیل گردد تا در مورد اینکه کدام واحد ها را می توان سریع تر به چرخه فراوری برگرداند، ارزیابی کنیم.

قائم مقام ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری با بیان اینکه تملک واحد های فراوریی از سوی شبکه بانکی امری اجتناب ناپذیر است، اضافه نمود: واحد فراوریی ای که تسهیلات بانک ها را پرداخت نمی کند قصور نموده است، اما این تملک نباید منجر به تعطیلی واحد فراوری گردد که مورد تاکید سران قوای مجریه و قضائیه نیز است.

دین پرست گفت: دستورالعملی در شورای پول و اعتبار با عنوان جلوگیری از تعطیلی واحد های فراوری تملک شده از سوی شبکه بانکی و موسسات اعتباری در حال تصویب است که براساس آن، بانک قبل از تملک واحد فراوریی، سازوکار ادامه فعالیت واحد را آنالیز کند چرا که با تعطیلی واحد فراوریی، عده ای بیکار می شوند.

وی اضافه نمود: شورای پول و اعتبار قول داده بود که در ماه های ابتدایی سال جاری، این دستورالعمل را ابلاغ کند که اتفاق خوبی در حوزه فراوری خواهد بود.

شناسایی قوانین مزاحم گام نخست در برطرف موانع حوزه فراوری

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری شرط اول برطرف قوانین مزاحم را شناسایی و معین آن ها مطرح نمود.

بابک دین پرست در حاشیه جلسه ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه طولانی قانون گذاری در کشور اضافه نمود: یکی دیگر از تکالیف ابلاغ شده به دستگاه ها، معرفی داوطلبانه قوانین مزاحم از نگاه خود دستگاه ها بود چرا که با تغییر شرایط کشور و فضای مالی، بعضی قوانین ، دیگر آن اثر حمایتی را ندارند و ممکن است به مانع تبدیل شده باشند.

وی با شرح اینکه بر اساس مصوبات اولین جلسه ستاد در سال 1400، تمامی دستگاه های اجرایی دولت و بخش خصوصی مکلف به تبیین قوانین و مقررات مزاحم شدند، گفت: بر اساس این مصوبه مقرر شد تمامی دستگاه های اجرایی بخش دولتی تمامی قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، تمامی مصوبات هیئت وزیران و همچنین دستورالعمل ها و بخشنامه های داخلی را به نوعی در حوزه فراوری دخالت دارند چه به عنوان مانع و چه حامی، شناسایی و عنوان نمایند.

ابلاغ بخش نامه های مختلف معاونت ها در قالب یک دستورالعمل

دین پرست شناسایی تمام دستورالعمل های جاری در معاونت ها و بخش های مختلف دستگاه های اجرایی و ابلاغ آن ها در قالب یک دستورالعمل و همچنین تفویض حدبیشتری اختیارات به رده های استانی به عنوان یک تسهیل گر در امر فراوری را از دیگر دستورات ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری گفت.

طبق شرحات قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری تمامی گزارش ها پس از جمع آوری و آنالیز در جلسه ای با حضور روسای کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی، معاون مالی رئیس جمهور، وزیر امور مالی و دارایی و دبیر هیئت دولت به اطلاع بخش های مختلف و مرتبط خواهد رسید تا اقدامات بعدی جهت اصلاح و حذف آن ها انجام گردد.

شناسایی 2 هزار و 789 واحد فراوریی تحت تملک شبکه بانکی

وی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر پیگیری ستاد تسهیل در مورد اجرای مصوبات این ستاد توضیح داد: یکی از موضوعات مهمی که در ستاد مورد پیگیری نهاده شد در مورد واحد های فراوریی تحت تملک شبکه بانکی و موسسات غیر بانکی کشور بود که طبق گزارش بانک مرکزی تا سرانجام آذر ماه گذشته، 50 درصد از بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی کشور گفتند هیچ واحد فراوریی تحت تملک ندارند؛ بر اساس همین گزارش، 16 بانک و موسسه مالی تعداد واحد های فراوریی تحت تملک شده خود را 2 هزار و 789 گفتند که از این تعداد، 237 واحد احاله، 699 واحد واگذار به غیر و هزار و 761 واحد هنوز در تملک این شبکه است و سه بانک عظیم کشور به ترتیب 970، 674 و 338 واحد را در تملک خود دارند.

تملک واحد فراوریی نباید منجر به تعطیلی آن واحد گردد

دین پرست در سرانجام صحبت های خود با اشاره به اینکه بعضی از واحد های فراوریی علی رغم همکاری و تعامل شبکه بانکی، در پرداخت بدهی خود کوتاهی می نمایند، تملک واحد فراوریی را در این موارد امری اجتناب ناپذیر برای شبکه بانکی مطرح نمود و اضافه نمود: اما این تملک نباید منجر به تعطیلی واحد فراوریی گردد و در کنار پیگیری ستاد در راستای تسریع و تسهیل برگشت واحد های فراوریی به چرخه فعالیت، دستورالعمل جلوگیری از تعطیلی واحد های فراوریی تحت تملک شبکه بانکی و موسسات مالی غیر بانکی در شورای پول و اعتبار در حال پیگیری است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1828

به "شناسایی 2 هزار و 789 واحد تولیدی تحت تملک شبکه بانکی، تملک واحد تولیدی نباید منجر به تعطیلی آن واحد گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 2 هزار و 789 واحد تولیدی تحت تملک شبکه بانکی، تملک واحد تولیدی نباید منجر به تعطیلی آن واحد گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید