صادرات 11 میلیارد دلاری ایران به چین در 10 ماهه 2019

به گزارش مجله سفرنامه دبی، معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران گفت: به منظور توسعه همکاری های مالی بین ایران و چین باید روابط کارگزاری بانکی و همکاری بانک های چینی با بانک های ایرانی برای گشایش اعتبارات در کنار تسهیل صدور ویزا اتفاق بیفتد.

صادرات 11 میلیارد دلاری ایران به چین در 10 ماهه 2019

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، محمدرضا کرباسی امروز در همایش تجاری ایران و چین گفت: دو کشور ایران و چین به واسطه منافع مشترک همیشه روابط نزدیکی با یکدیگر داشته اند، ایران علاوه بر نفت بخشی از سنگ آهن و فولاد چین را تامین می نماید چین نیز در بخش تکنولوژی و زیر ساخت به ایران یاری نموده و توسعه مترو تجریش و دو میدان نفتی آزادگان و یادآوران از جمله پروژه های مشترک همکاری میان دو کشور است.

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: در صنعت خودرو نیز سرمایه گذاری هایی از سوی دو شرکت چینی صورت گرفته که سالانه 300 هزار خودروی چینی در بازار ایران به فروش می رسانند.

وی بیان داشت: ضرورت دارد به منظور توسعه همکاری های مالی بلندمدت روابط کارگزاری بانکی جهت کاهش هزینه های نقل و انتقال پول و همکاری بانک های چینی با بانک های ایرانی برای گشایش اعتبارات اسنادی در کنار تسهیل صدور ویزا برای بازرگانان ایرانی و سرمایه گذاری جهت فراوریمشترک به منظور تامین احتیاج های دو کشور و امکان صادرات به کشور های ثالث در اولویت ویژه ای قرار گیرد.

کرباسی گفت: شرکت های فعال چینی با استفاده از ظرفیت واحد های فراوریی داخلی در ایران می توانند نسبت به فراوری محصولات با نشان معتبر اقدام نمایند که در آن صورت صادرات آن محصولات مشمول حداقل 20 درصد معافیت مالیاتی خواهد بود.

معاون امور بین المللی اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: ایران بزرگترین بازار کالا های واسطه ای در خاورمیانه است و به بازار 450 میلیون نفری کشور های همسایه دسترسی داشته و از موقعیت مناسبی برای گسترش تجارت و سرمایه گذرای برخوردار است و سرمایه گذاران چینی می توانند از ایران به عنوان قطب صادراتی خود استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: اهمیت جاده ابریشم به عنوان یک فرصت طلایی در تجارت ایران و چین بر همگان آشکار است و ایران به عنوان جهت کانون جاده ابریشم برای همه گونه همکاری آماده است.

وی گفت: از طرف دیگر عضویت چین در بلوک های مالی، چون سازمان همکاری شانگ های و سازمان همکاری های آسیا و پاسیفیک، اهمیت این کشور را در تحقق سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی دو چندان می نماید و می تواند فرصت مناسبی برای ورود کالای ایرانی به این منطقه را فراهم کند.

وی بیان داشت: همچنین موقعیت منحصر به فرد ژئوپلیتیکی ایران که در چهارراه ارتباطی دنیا واقع شده است فرصت بی بدیلی را برای چین فراهم می نماید تا به وسیله امن ترین و مالی ترین جهت دستیابی به کشور های CIS، افغانستان، عراق و ترکیه با سهولت بیشتری کالا های خود را به بازارگانان این کشور ها وارد کند.

کرباسی با اشاره به آمار های تجاری گفت: حجم تجارت دو جانبه در سال های گذشته با کاهش روبرو بوده بطوری که مبادلات ایران و چین در 10 ماهه اول 2019 به حدود 19 میلیارد دلار رسیده که از این میزان سهم ایران برای صادرات به چین 11 میلیارد دلار و سهم چین برای صادرات به ایران 8 میلیارد دلار بوده است.

معاون امور بین المللی اتاق بازرگانی ایران گفت: ضروری است با بهره مندای از ظرفیت های مالی دو کشور سطح همکاری های تجاری به سطح مطلوب خود بازگردد.

وی اضافه کرد: همکاری مشترک در زمینه فراوری و صادرات غذای حلال یکی دیگر از زمینه های مناسب همکاری میان ایران و چین است که در این راستا مرکز تحقیقات و اطلاعات رسانی بازرگانی اسلامی مستقر در اتاق ایران می تواند همکاری لازم را با طرف های چینی بعمل آورد.

کرباسی گفت: ضروری است به نقش منطقه آزاد چابهار به عنوان منطقه معاف از تحریم های آمریکا اشاره کنم با عنایت فعالیت شرکت های چینی در بندر گوادر در پاکستان و نزدیکی بندر گوادر به منطقه چابهار تجار چینی می توانند با استفاده از مشوق ها جهت توسعه همکاری تجاری به ایران استفاده و از این بندر جهت ترانزیت کالا به کشور های منطقه بهره ببرند.

وی اضافه کرد: انتظار جامعه مالی ایران از سرمایه گذاران چینی که به عنوان بزرگترین شریک مالی کشورمان بیش از پیش از سرمایه گذاری در ایران را هدف قرار داده و با انتقال سرمایه روابط بلند مدت میان دو کشور را تقویت و مسائل موجود سر راه تجارت را حل نمایند.

کرباسی بیان داشت: اتاق بازرگانی ایران به عنوان مجلس بخش خصوصی در این راستا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آمادگی نقش آفرینی گسترده تر در توسعه همکاری دو کشور را دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 678

به "صادرات 11 میلیارد دلاری ایران به چین در 10 ماهه 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات 11 میلیارد دلاری ایران به چین در 10 ماهه 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید