فرصت سوزی در صادرات به روسیه ، توسعه تجارت خارجی کشور برنامه ای ندارد!

به گزارش مجله سفرنامه دبی، در حالی که یکی از اهداف دولت برای جبران درآمد های نفتی، دو برابر شدن افزایش صادرات به کشور های همسایه است، اما فعالان مالی معتقدند که فضای امن مالی برای توسعه صادرات وجود ندارد.

فرصت سوزی در صادرات به روسیه ، توسعه تجارت خارجی کشور برنامه ای ندارد!

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران و موانع ایجاد شده برای صادرات نفت، درآمدزایی به وسیله صادرات غیرنفتی بیش از هر دوره دیگری دارای اهمیت شده است، به طوری که مسئولان کشور و به ویژه مسئولان حوزه های مرتبط با بازرگانی به تحقق توسعه صادرات غیرنفتی تاکید فراوانی دارند.

برای تحقق این امر باید زیرساخت های آن هم فراهم گردد و اگرچه مسئولان در جلسات مختلف با فعالان بخش خصوصی و صادرنمایندگان در صدد حل مسائل این بخش هستند، بطوری که حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی، سازمان توسعه تجارت ایران را ترمینال صادرات می داند و بزرگترین وظیفه این سازمان را برقراری ارتباط با صادرنمایندگان و تجار عنوان می نماید، اما فعالان مالی و صادرنمایندگان معتقدند علیرغم مسائل زیادی که برای صادرات با توجه به تحریم ها دارند، هنوز بسیاری از زیرساخت های داخلی فراهم نیست و حتی وضع بعضی قوانین، مقررات و آئین نامه ها (اگرچه نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است) مانع توسعه صادرات است.

همچنین به گفته حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و براساس مطالعات سازمان توسعه تجارت ایران کشورهای همسایه در سال 2018 به میزان 1160 میلیارد دلار واردات داشته اند، در حالی که سهم ما از این بازار فقط 24 میلیارد دلار بوده است، با توجه به اینکه یکی از اهداف دولت جمهوری اسلامی ایران رساندن صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه از 24 به 48 میلیارد دلار است، برای این کار چه باید کرد؟

* فضای امن مالی برای توسعه صادرات وجود ندارد

کاوه زرگران عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرنگار فارس در رابطه با الزامات دو برابر شدن صادرات به کشورهای همسایه گفت: اولین گام برای توسعه صادرات شفاف سازی در انتشار آمارهای تجاری است، این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا به امروز سازمان های مربوطه اطلاعات صادرات و واردات را به صورت شفاف برای عموم منتشر نمی نمایند.

این فعال مالی با بیان اینکه اقتصاد و سیاست به هم گره خورده است، گفت: لذا آنالیز اینکه در تجارت در چه وضعیتی هستیم، در هاله ای از ابهام قرار داد و به دلیل فقدان اطلاعات؛ رشد صادرات به طور دقیق معین نیست.

رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل گفت: برای اینکه بخش خصوصی فعالیت مالی و صادرات را گسترش دهد، باید یک فضای امن و مناسبی داشته باشد، در حالی که این فضا در اقتصاد ما و حتی در بعضی از کشورهای همسایه به طور کامل حس نمی گردد.

زرگران با بیان اینکه اقتصاد و سیاست با هم گره خورده است، گفت: بازار صادراتی عراق که سال ها برای آن کوشش و سرمایه گذاری شده بود، یک مرتبه به دلیل تنش های سیاسی دستخوش تغییرات شد و حجم صادرات به این کشور کاهش دچار کاهش و معلوم نیست، آینده این بازار صادراتی چگونه باشد.

این در حالی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بیست و سومین سالروز ملی صادرات بیان نمود که همسایگان مهمترین هدف صادراتی ما هستند، زیرا 15 کشور همسایه 1100 میلیارد دلار وارد می نمایند و اگر درصد کمی از این بازار را به خود اختصاص دهیم، دارای حجم بالای صادرات خواهیم شد.

زرگران با بیان اینکه در بازارهای اوراسیا هم در حوزه مواد غذایی و کشاورزی علیرغم وجود پتانسیل بالا نتوانسته ایم، سهم خوبی را به خود اقتصاد دهیم، گفت: صرفا انعقاد یک توافقنامه موجب توسعه جهت صادرات نمی گردد، زیرا صادرات یک امر کاملا تخصصی و حرفه ای است و تا زمانی که زیرساخت های لازم برای آن فراهم نگردد نمی توان انتظار داشت که دستاورد مناسب و قابل توجهی در حوزه صادرات فراهم گردد.

وی با بیان اینکه برای توسعه صادرات به کشورهای مشترک المنافع CIS یا اوراسیا رعایت یک سری الزامات ضروری است، گفت: زیرا سلایق و کالاهای مصرفی آنها با سلایق و کالاهای مصرفی صادراتی کشورهایی مانند عراق کاملا متفاوت است و ما باید برای صادرات به هر کدام از این کشورها و مناطق کالاهای مناسب با آن بازار را فراوری کنیم، در حالی که این موضوع در کشور ما چندان نهادینه نشده است.

این فعال مالی با اشاره به اینکه بازار صادراتی روسیه در بخش مواد غذایی یک بازار 28 میلیارد دلاری است، بیان داشت: زمانی می توان گفت که ما در حوزه صادرات به روسیه پیروز عمل نموده ایم که حداقل دو میلیارد دلار صادرات به این کشور داشته باشیم.

زرگران در پاسخ به این سوال که آیا کالاهای صادراتی ما برای صادرات به کشورهای حوزه CIS و اوراسیا از کیفیت و استانداردهای لازم برخورد نیست؟، گفت: خیر اتفاقا کالاهای فراوریی ما از استاندارد و کیفیت خوبی برخوردار است، اما کالاهای ما مطابق با ذائقه و سلیقه کشورهای حوزه CIS و اوراسیا آنها نیست.

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال در مورد صادرات مرغ به این کشورها از جمله روسیه اصلا نتوانستیم خوب عمل کنیم، زیرا براساس ذائقه مردم مرغ فراوریی در کشور ما درشت است، در حالی که مصرف نمایندگان روسی، مرغ سبک را می پسندند.

رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل با بیان اینکه ما فکر می کنیم که با امضای تفاهم نامه صادراتمان رشد می نماید، گفت: این در حالی است که برای صادرات باید از بنیان تولی، برنامه ریزی کرد و به صورت حرفه ای و اصولی این کار را انجام داد.

وی همچنین بیان داشت: توسعه صادرات نیازمند شرکت های هدفمند صادراتی است که متاسفانه در حال حاضر فاقد چنین وضعیتی هستیم.

* فرصت های صادرات به روسیه را از دست دادیم

در همایش روز ملی صادرات جهانگیری معاول اول رئیس جمهور هم به صراحت به این موضوع اذعان داشت که ما فرصت های صادرات به روسیه را به دلیل نداشتن شرکت های بزرگ صادراتی از دست دادیم، بنابراین باید به راه اندازی شرکت های بزرگ صادراتی توجه گردد.

محمدرضا مودودی سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران هم معتقد است که دو برابر شدن صادرات به کشورهای همسایه اصلا معلوم نیست با چه ساز وکاری قرار است محقق گردد.

وی در این باره گفت: اساسا یک چارچوب و نقشه راه معین برای تجارت خارجی کشور طراحی ننموده ایم. در مجموع در امر توسعه صادرات با یک به هم ریختگی و از هم پاشیدگی در نظام مدیریت تجاری مواجهیم و با وضع قوانین محدود نماینده و ممنوع نماینده دسترسی به اهداف را سخت نموده ایم.

این گزارش می افزاید: در حالی که در شرایط جنگ مالی قرار داریم و امکان صادرات بخصوص صادرات نفت و فرآورده های نفتی برای ما بسیار محدود شده است مهمترین راه چاره توسعه صادرات غیرنفتی با کشورهای همسایه است که برای توسعه صادرات و رسیدن به این اهداف باید نقشه راه معینی ترسیم کرد و به گفته مودودی باید در این شرایط از مکانیزم های پارتیزانی توسعه صادرات استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 867

به "فرصت سوزی در صادرات به روسیه ، توسعه تجارت خارجی کشور برنامه ای ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت سوزی در صادرات به روسیه ، توسعه تجارت خارجی کشور برنامه ای ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید