لاوروف: روابط بین روسیه و اتحادیه اروپا در شرایط دشواری قرار گرفته است

به گزارش مجله سفرنامه دبی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ملاقات با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مساله اصلی که با آن برخورد می کنیم نبود روابط مناسب بین روسیه و اتحادیه اروپا - دو بازیگر عمده در منطقه اوراسیا - است.

لاوروف: روابط بین روسیه و اتحادیه اروپا در شرایط دشواری قرار گرفته است

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا زمستان 1400 از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

لاوروف روز آدینه در دیدار با بورل در شروع مذاکرات با بیان اینکه ما به همه سوالات شما پاسخ می دهیم و در این دیدار سعی می کنیم شما را ناامید نکنیم، گفت: ما آماده ایم که در دیدار امروز در مورد همه مسائل از جمله مسائل منطقه ای گفت وگو کنیم.

وی ادامه داد: اما مساله اصلی که با آن برخورد می کنیم، نبود روابط مناسب بین روسیه و اتحادیه اروپا - دو بازیگر عمده در منطقه اوراسیا - است. این شرایط ناسالم بوجود آمده سودی برای هیچ کس به همراه ندارد.

وزیر خارجه روسیه توضیح داد: بحث ها و گفت وگوهای متضاد ما درباره مسائل بین المللی یا نگرانی ها و ایرادهای متقابل نمی تواند جایگزین رویکرد منظم و جامع دو طرف و همکاری های روسیه و اتحادیه اروپا گردد که قبلا وجود داشت و بروکسل آن را بطور یکجانبه از بین برد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل زمان آن فرا رسیده است که بطور صادقانه راه های بهبود روابط روسیه و اتحادیه اروپا آنالیز گردد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود در این دیدار با بیان اینکه روابط روسیه و اتحادیه اروپا در شرایط سخت نهاده شده است، اظهار کرد: واقعا در روابط ما تنش هایی وجود دارد که ازجمله بخاطر مساله ناوالنی بوجود آمده است.

بورل گفت: اما از نظر جغرافیایی، انسانی، فرهنگی و مالی ما با یکدیگر ارتباط داریم.

وی گفت: به رغم سختی ها و مسائل موجود، تشدید تنش ها راه برون رفت از این شرایط نیست و به همین دلیل این دیدار برای آنالیز همه موضوعات بین دو طرف اهمیت فراوان دارد.

در دستور کار دیدار امروز لاوروف و بورل موضوعات دوجانبه و مسائل بین المللی از جمله برنامه هسته ای ایران (برجام) نهاده شده است.

دادگاه مسکو شامگاه سه شنبه پس از چند ساعت بحث حکم به تبدیل 3.5 سال حبس تعلیقی ناوالنی به حبس در زندان صادر کرد.

ناوالنی یکی از اصلی ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری 2018 میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان آلمانی در اوایل ماه جاری اعلام کردند: نشانه هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

بورل از شب گذشته برای انجام دیدار سه روزه در مسکو بسر می برد و امروز با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار می نماید و دیدار با گروهی از نمایندگان جامعه مدنی روسیه بخش دیگری از برنامه سفر وی اعلام شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش تر گفته بود که برای گفت وگو با مقامات روسیه در مورد اعتراضات اخیر مردم این کشور در پی دستگیری و حبس الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت، راهی مسکو خواهد شد.

بورل گفت که در سفر به مسکو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برای انتقال پیغام صریح اروپا گفت وگو خواهد نمود.

او درباره احتمال تحریم روسیه هم گفت که این مساله در جلسه وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل مورد آنالیز نهاده شد اما پیشنهاد روشنی از سوی اعضا ارائه نشد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این حال احتمال تحریم مقامات مسکو را رد نکرد و اضافه کرد که اعضا این آمادگی را دارند تا براساس تحولات در این کشور، واکنش مناسبی را نشان دهند.

بورل در پاسخ به سووال خبرنگاری از ایده دیدار با ناوالنی هم استقبال کرد اما گفت که چنین تقاضایی را در سفر به مسکو مطرح نخواهد نمود.

اعتراضات اخیر در مسکو محور اصلی جلسه امروز وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل بود. پیش از شروع جلسه، وزیر امور خارجه لیتوانی به خبرنگاران گفته بود، شکل گیری تحولات ضد دولتی، رئیس جمهوری روسیه را بشدت نگران نموده است. به همین دلیل ولادیمیر پوتین؛ ناوالنی، همسرش و سه هزار و 500 نفر را دستگیر نموده است.

روسیه از اتحادیه اروپا و آمریکا خواسته است که از مداخله در امور داخلی این کشور خودداری نمایند و حق دخالت در پرونده قضایی ناوالنی که مساله داخلی روسیه را ندارند و ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به تازگی حضور 20 دیپلمات غربی در جلسه محاکمه ناوالنی را تقبیح نموده بود.ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1640

به "لاوروف: روابط بین روسیه و اتحادیه اروپا در شرایط دشواری قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: روابط بین روسیه و اتحادیه اروپا در شرایط دشواری قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید