نتایج سرمایه گذاری چین در ایران برد - برد است

به گزارش مجله سفرنامه دبی، رییس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در دومین اجلاس کمربند - راه در چین بسر می برد، گفت: سرمایه گذاری چین در پروژه های ایران در چارچوب طرح کمربند - راه به دلیل موقعیت ممتاز تهران برای دو طرف دارای نتیجه برد - برد است.

نتایج سرمایه گذاری چین در ایران برد - برد است

محمدرضاپور ابراهیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در پکن اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به ظرفیت ها و امکانات بسیار مناسب چین، توافق های بسیار خوبی با آنها در خصوص سرمایه گذاری در چارچوب طرح کمربند - راه در حاشیه این اجلاس انجام شد.

دومین اجلاس بین المللی کمربند-راه با حضور هیات هایی از 110 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران از روز پنجشنبه در پکن آغاز بکار کرد و تا امروز شنبه ادامه داشت.

از سوی جمهوری اسلامی ایران سه هیات به سرپرستی فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، ناصر قاضی سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور و حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این اجلاس شرکت نموده بودند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: چین در ارتباط با موضوع سرمایه گذاری در زمینه های راه، ریلی، انرژی و زیر ساخت ها در قالب این طرح بر اساس یک برنامه زمانبندی مجموعه کشورهایی را که ایران یکی از حلقه های اصلی آن محسوب می گردد در نظر گرفته است.

وی اظهار کرد: زمینه های سرمایه گذاری چینی ها در قالب طرح کمربند - راه در سال های گذشته توسط دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیری شده و در این سفر و در نشست های کارشناسی، فهرست بیش از 313 طرح و پروژه جهت سرمایه گذاری در ایران به آنها ارایه شد.

پور ابراهیمی در خصوص نحوه اجرای پروژه های سرمایه گذاری گفت: این پروژه ها به دو روش استفاده از شرکت های بخش خصوصی و شرکت های بزرگ چینی که از سال ها قبل در ایران حضور داشته اند اجرایی خواهند شد.

سفر با تور چین را تجربه کنید.

وی ادامه داد: به دلیل موقعیت ممتاز جمهوری اسلامی ایران در منطقه، رویکرد متقابل به جهت افزایش سطح همکاری های اقتصادی یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این اجلاس بود به طوری که با رویکرد مثبت و همراهی خوب دولت چین، شاهد افزایش سطح همکاری های اقتصادی در این بخش هستیم.

رییس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد با پیگیری هایی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین وزارت امور خارجه شکل خواهد گرفت شاهد اجرایی شدن عملیات سرمایه گذاری در موضوعات مختلف باشیم.

پور ابراهیمی ادامه داد: ایده کمربند - راه ظرفیت های زیادی را برای سرمایه گذاری در کشورهای راستا این طرح از طرف کشور چین فراهم نموده است.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان ایران در سه حوزه قضایی و حقوقی، اقتصادی و بخش دیپلماسی عمومی در این اجلاس شرکت کردند تاکید نمود: حضور نمایندگان ایرانی در این اجلاس بسیار حایز اهمیت و مهم بود.

وی گفت: این سرمایه گذاری ها علاوه بر اینکه بر حوزه فعالیت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران آثار مثبت دارد به چین هم در حوزه ماموریت هایی که در چارچوب کمربند - راه در نظر گرفته است یاری خواهد نمود.

پور ابراهیمی تاکید نمود: با چینی ها توافق شده است که بتوانیم علاوه بر شرکت های قدیمی چینی که در بخش های مختلف ایران فعالیت دارند از شرکت های جدید این کشور هم در چارچوب طرح کمربند - راه استفاده کنیم.

رییس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی بحث تامین اقتصادی اجرای پروژه ها را یکی از مهمترین ظرفیت های این طرح معرفی کرد و گفت: دولت چین برای تامین اقتصادی پروژه های این طرح، خط اعتباری ویژه و یک مجموعه صندوق تخصصی از جمله صندوق زیر ساخت آسیا را اختصاص داده است.

پور ابراهیمی از ایران به عنوان حلقه واسط ارتباط چین و اروپا نام برد و اظهار امیدواری کرد با بهره مندی از ظرفیت های ایده کمربند - راه در عرصه اقتصاد ایران شاهد تحول باشیم.

رییس کمیسیون امور اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکرات ایران به عنوان یکی از سهامداران اصلی بانک زیر ساخت آسیا از قبل با این بانک آغاز شده است گفت: امیدواریم در چارچوب ضوابط و قوانین مسایل اقتصادی، مجموعه ظرفیت های مربتط با این بخش را در اختیار بگیریم.

بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا به طور رسمی در سال 2015 میلادی به ابتکار چین و با سرمایه 100 میلیارد دلار فعالیت خود را آغاز کرد.

سرمایه گذاری در کشورهای آسیایی، یاری به اجرای طرح های زیربنایی در کشورهای عضو بخصوص کشورهای کمتر توسعه یافته و اجرای طرح های زیربنایی مرتبط با کمربند - راه از جمله برنامه های این بانک است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای هیات موسس این بانک، هجدهم فروردین ماه سال 94 به عنوان سی و چهارمین عضو آن پذیرفته شد و هم اکنون با در اختیار داشتن 1.61 درصد سهام آن، در رتبه یازدهم قرار گرفته است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید نمود به عنوان یک سهامدار از بانک زیر ساخت اسیا انتظار داریم که در ارتباط با طرح های سرمایه گذاری از محل منابعی که به عنوان سرمایه در اختیار این بانک قرار دادیم استقاده کنیم و امیدواریم نتیجه آن بر حوزه فعالیت های مرتبط با بخش تامین اقتصادی این پروژه ها مشهود گردد.

پور ابراهیمی گفت: طرح کمربند - راه پیشنهادی مربوط به همکاری های اقتصادی بین المللی است که شی جین پینگ در سال 2013 میلادی بیان کرد.

در 6 سال گذشته حجم تجارت چین با کشورهای راستا کمربند - راه از 6 تریلیون دلار فراتر رفته و حجم سرمایه گذاری های صورت گرفته در این کشورها هم به 80 میلیارد دلار رسیده است علاوه بر این پروژه هایی که در چارچوب این طرح به اجرا در آمده نزدیک به 300 هزار فرصت شغلی فراهم نموده اند.

این پروژه در ابتدا با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین آغاز شد و تا مارس سال 2019 میلادی 125 کشور و 29 سازمان بین المللی 173 موافقت نامه همکاری با چین در این مورد امضا نموده اند.

دومین مجمع همکاری بین المللی کمربند راه از روز پنجشنبه آغاز شده و به مدت سه روز ادامه دارد.

رهبران 37 کشور، دبیرکل سازمان ملل، مدیرکل سازمان صندوق بین المللی پول و پنج هزار نماینده دیگر از کشورهای خارجی در این مجمع شرکت دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 261

به "نتایج سرمایه گذاری چین در ایران برد - برد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج سرمایه گذاری چین در ایران برد - برد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید