نیمه گمشده طبیعت در نیوزیلند پیدا شد!

به گزارش مجله سفرنامه دبی، تخته سنگ های موراکی (Moeraki Boulders)

تخته سنگ های موراکی در واقع تخته سنگ های غول پیکری در یکی از سواحل جنوبی نیوزیلند به نام ساحل Koekohe هستند. این تخته سنگ ها به میزان ای عجیب و غریب هستند که انگار از فضا روی زمین افتاده اند و یا از سیاره های دیگر به آن جا برده شده اند، سنگ هایی با میزان های بسیار بزرگ و به شکل کاملا کروی، انگار که آن ها را کاملا تراشیده اند. این سنگ ها باعث تعجب خیلی ها شده است. راز آن ها چیست و چه کسی آن ها را به آن جا برده است؟ آیا باید دنبال نیروهای بیگانه در پس آن ها بود؟ برای دانستن جواب این سوال ها همراه خبرنگاران باشید:

نیمه گمشده طبیعت در نیوزیلند پیدا شد!

شکل بسیار ناملموس تخته سنگ های موراکی که در این ساحل از نیوزیلند قرار دارند باعث شده تا تئوری وجود بیگانگان جانی دوباره بگیرد. بعضی از آن ها شبیه به تخته سنگ های دیگر شده اند انگار که توانسته اند خود را با طبیعت وفق دهند در حالی که بقیه آن ها هم شکل و شمایلی خاص دارند و هم رنگ های بسیار منحصر بفرد. افسانه های مائوری یک توضیح برای این پدیده دارند در حالی که توضیحی که علم درباره این پدیده دارد چیز دیگریست. اگر چه این تخته سنگ ها با آن شکلشان هنوز هم مانند رازهایی کشف نشده از دل طبیعت هستند و باعث شده اند تا انسان های زیادی این سوال را بپرسند که آن ها چطور شکل گرفته اند و دقیقا چه هستند.

زیبایی طبیعی و ذاتی تخته سنگ های موراکی

بعضی از وقت ها مردم این تخته سنگ ها را با تخم دایناسورها و یا چیزهای از این قبیل اشتباه می گیرند. اگر چه میزان حجیم و سطح عجیب این تخته سنگ ها کاملا منحصر بفرد است اما این که سنگی گرد باشد، چیز عجیبی نیست. به این سنگ ها concretion می گویند که به معنای رشد در کنار هم است. این تخته سنگ ها در واقع توپ های بزرگی از رسوبات هستند که در فرایند ای در کنار هم رشد کرده اند. بیشتر این سنگ ها کاملا گرد هستند درحالیکه بقیه شکل هایی نامنظم دارند. میزان های این سنگ ها هم با هم تفاوت دارد از 1.5 متر هست تا بالای 2 متر. این تخته سنگ ها همگی در ساحل قرار دارند و تعدادی از آن ها درست شبیه به موزاییک های ترک خورده و یا لاک پشت هایی که در لاکشان هستند، شده اند. این سنگ ها به میزان ای طبیعت هستند که اصطلاحا می گویند نیمه گمشده طبیعت هستند.

تخته سنگ های موراکی چطور شکل گرفته اند؟

طبق گفته و تحقیقاتی که دانشمندان روی تخته سنگ های موراکی انجام داده اند، آن ها چیزی حدود 60 میلیون سال پیش شکل گرفته اند. گفته می شود که نحوه شکل گرفتن این تخته سنگ ها درست شبیه به نحوه شکل گرفتن یک مروارید طبیعی در صدف است. اول قطعات این تخته سنگ ها طی فرآیندی به کنار هم می فرایند و بعد این فرایند ادامه دار می شود تا اینکه طی میلیون ها سال سفت می شوند.

سنگ های موراکی چطوری گرد می شوند؟

همه این موجودیت ها گرد نیستند ولی بیشتر آن ها شکلی کروی مانند دارند. البته جامعه دانشمندان و جامعه علمی هنوز خیلی مطمئن نیست که چه فرایند ای منجر به شکل گرد و سطح صاف آن می شود با این حال یکی از تئوری ها رسوبات روی هم و فشاری است که لایه های مختلف به صورت مساوی روی هم وارد می کنند. اما یکی از عاقلانه ترین و پذیرفته شده ترین تئوری ها این است که وجود مواد معدنی در یک مایع محلول از تمام جهات، باعث می شود تا این سازه ها چنین دقیق و گرد کامل شکل بگیرند.

چه چیزی باعث ایجاد ترک در سطح تخته سنگ های موراکی می شود؟

بعضی از اوقات به محض این که این تخته سنگ ها شکل می گیرند، روی آن ها ترک هایی به نام septaria به وجود می آید. این ترک ها روی لایه های بیرونی دیده می شوند و در ادامه به رنگ قهوه ای و یا زرد در می آیند. البته فرایند ایجاد septaria کاملا اسرار آمیز است و دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد آن ها می شود با این حال تئوری هایی را ارائه داده اند که در پایین می توانید ببینید:

  • خشکی بیش از میزان
  • انقباض هسته های داخلی
  • زمین لرزه و دیگر عواملی که باعث حرکت و ایجاد ترک در آن ها می شود

سنگ های موراکی چطور به این ساحل آورده شده اند؟

طبق آزمایش هایی که روی این تخته سنگ ها شده است مشخص شده است که بزرگ ترین آن ها 5 میلیون سال پیش شکل گرفته است و البته به عبارت دقیق تر، 5 میلیون سال طول کشیده است تا شکل بگیرد. به همین دلیل بسیار از صخره هایی که در دور و اطراف آن ها وجود دارند سخت تر هستند. بنابراین طبیعی است که آن ها در همان ابتدا آن جا بوده اند.

مواظبت از تخته سنگ های موراکی

طبق افسانه های مائوری ارتباطی نزدیک مستقیم بین طبیعت و محافظت از منابع آن هست. تخته سنگ های موراکی که امروزه در این منطقه وجود دارند علیرغم تمام حفاظت هایی که از آن ها شده است شروع به ترک خوردن و از هم پاشیدگی کرده اند که این امری اجتناب ناپذیر در طبیعت است. البته این حفاظت به این معنا نیست که کسی نمی تواند به آن ها نزدیک شود… این منطقه در نیوزیلند جایی توریستی است که گردشگرانی که دوست داشته باشند تا از نزدیک نگاهی به این عجایب طبیعی بیندازند، می توانند در ساحل قدم بزنند و ببینند.

در واقع گردشگران می توانند به این سنگ های 60 میلیون ساله نگاه کنند و از آن لذت ببرند. از طرف دیگر توریست ها می توانند نگاهی به دولفین های هکتور هم بیندازند که یکی دیگر از جاذبه هاست.

منبع: historicmysteries.com

منبع: الی گشت
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2173

به "نیمه گمشده طبیعت در نیوزیلند پیدا شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمه گمشده طبیعت در نیوزیلند پیدا شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید