ورود مدعی العموم به موضوع تخریب حریم غارنمکدان وژئوپارک جهانی قشم

به گزارش مجله سفرنامه دبی، مهر - رئیس کل دادگستری هرمزگان با صدور دستور ویژه خطاب به دادستان قشم خواست به موضوع نگرانی از تخریب حریم آثار تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی و جهانی به ویژه غار نمکدان و ژئوپارک ورود نمایند.

ورود مدعی العموم به موضوع تخریب حریم غارنمکدان وژئوپارک جهانی قشم

در پی نگرانی ها از تخریب حریم آثار تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی و دنیای به ویژه غار نمکدان و ژئوپارک جزیره قشم و همچنین تجمع اعتراض آمیز خریداران واحدهای مسکونی پروژه گلدن سیتی در این شهرستان، علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با صدور دستور ویژه ای خطاب به رضا صفایی دادستان عمومی و انقلاب قشم از وی خواست ضمن ورود به موضوع، تدابیر قانونی لازم را اتخاذ نماید.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه به داستان قشم مأموریت داد، تا بادعوت از کارشناسان، متخصصین و مدیران استانی مرتبط، نسبت به آنالیز موضوع اقدام و چنانچه تخلفی در نحوه واگذاری و یا عملیاتی که منجر به تخریب محیط زیست و میراث فرهنگی شده مشاهده گردد، فوراً تدابیر لازم را اتخاذ و دستورات مقتضی را صادر نماید.

رئیس شورای قضائی استان هرمزگان یادآور شد: در مورد سایر واگذاری های اراضی در نوار ساحلی شمال جزیره قشم از ابتدای این شهرستان تا درگهان، چه از سوی سازمان منطقه آزاد قشم و چه سایر سازمانهای دولتی رعایت حریم دریا و مقررات زیست محیطی، الزامی است.

وی در ادامه اعلام نمود: در راستای احقاق حقوق عامه و حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی، در صورت محرز شدن تخلفات احتمالی در صدور مجوزها و یا هرگونه تجاوز به حریم آثار تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی و دنیای، ضمن رسیدگی قضائی به موضوع و مجازات مرتکبین، با مدیران مربوطه به لحاظ عدم نظارت برخورد قانونی خواهد شد.

صالحی تأکید کرد: در این زمینه باید دستگاه صادرکننده مجوز جوابگو باشد و آنالیز گردد چگونه به این طرح ها اجازه عملیات اجرایی داده شده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان توضیح داد: ضرورت دارد مسئولین و متولیان امر پس از آنالیز های کارشناسی، نتایج را فوراً در جهت تنویر افکار عمومی و برطرف نگرانی مردم اطلاع رسانی کنند.

شایان ذکر است: غار نمکی جزیره قشم را که در فهرست میراث دنیای یونسکو ثبت شده می توان یکی از جاذبه های بی همتای این جزیره برشمرد که به طول بیش از 6 هزار و 400 متر، دومین غار طولانی دنیا بشمار می آید.

پیش از این فعالان محیط زیست و گردشگری با اعلام اینکه عملیات ساخت مرکز پروش میگو، تخریب حریم میراث طبیعی ملی و دنیای غار نمکی قشم را قوّت بخشیده اظهار نموده بودند: همین موضوع، خطر خروج ژئوپارک قشم را از فهرست دنیای یونسکو جدی خواهد نمود.

منبع: صدای میراث
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 908

به "ورود مدعی العموم به موضوع تخریب حریم غارنمکدان وژئوپارک جهانی قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود مدعی العموم به موضوع تخریب حریم غارنمکدان وژئوپارک جهانی قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید