کیفیت غذاها و مسأله ی غذا خوردن

به گزارش مجله سفرنامه دبی، خوردن، یکی از نیازهای اساسی و عمده ی انسان هاست. گاهی یادمان می رود غذا باید ارزشی بیش از برطرف ساختن گرسنگی داشته باشد. در طول زندگی، ما وعده های غذایی زیادی می خوریم؛ به طور تقریبی روزی چهار وعده ضرب در روزهای زندگی مان. با این حال، لحظه های کمی، به اهمیت مصرف غذاهای سالم و طبیعی، اندیشیده ایم. ارزش نهادن به عمل خوردن، به طور کلی نگرش ما را نسبت به غذا بهبود می بخشد.

کیفیت غذاها و مسأله ی غذا خوردن

کیفیت غذاها و مسأله ی غذا خوردن

خوردن، یکی از نیازهای اساسی و عمده ی انسان هاست. گاهی یادمان می رود غذا باید ارزشی بیش از برطرف ساختن گرسنگی داشته باشد.

در طول زندگی، ما وعده های غذایی زیادی می خوریم؛ به طور تقریبی روزی چهار وعده ضرب در روزهای زندگی مان. با این حال، لحظه های کمی، به اهمیت مصرف غذاهای سالم و طبیعی، اندیشیده ایم. ارزش نهادن به عمل خوردن، به طور کلی نگرش ما را نسبت به غذا بهبود می بخشد.

در زیر به برخی دلایل غذا خوردن پرداخته ایم:

* ارزش جسمانی غذا: زمانی که به مدت طولانی چیزی نمی خوریم و بدن مان نیازمند نیروست، احساس گرسنگی می کنیم و این احساس، ما را ناراحت می سازد.

* غذا خوردن، به خاطر لذت بردن: ما بارها لذت بردن از خوردن را به ارزش مواد غذایی، ترجیح داده ایم. گاهی بدن از غذایی که می خوریم، سودی نمی برد. با توجه به فرهنگ زندگی، گاهی عادت هایی در ما رشد می کند و در پی غذاهایی می رویم که برای تندرستی مان مفید نیست اما اشتها برانگیز است. به طور کلی به دلیل راحت طلبی، ناسالم غذا می خوریم؛ غذاهایی که خوش طعم و خوش مزه است اما غنی از کربوهیدرات ها (آرد سفید، شکر) و چربی ست که خود، یکی از راه های به وجود آمدن اضافه وزن است.

* ارزش واقعی مواد غذایی: ارزش غذایی مواد خوراکی، مطلبی ست که بیش تر وقت ها، آن را پشت گوش می اندازیم. اگر هر وعده ی غذایی، براساس برنامه باشد، بدن احساس راحتی بیشتری خواهد کرد. از طرفی دیگر، یادمان باشد که سالم غذاخوردن، به معنای زیر پا گذاشتن طعم و لذت غذا نیست.

* عامل هیجانی: پژوهش ها نشان داده ما همیشه وقتی گرسنه هستیم، غذا نمی خوریم؛ گاهی در پی راحتی، لذت، هیجان یا از روی حواس پرتی غذا می خوریم. گاهی هم غذا می خوریم تا به ما احساس خوب بودن بیش تری بدهد و در واقع هیجان را به جای گرسنگی می نشانیم.

* ارزش ایمنی: اگر مواد غذایی، تازه بوده و به روش صحیح آماده شود، سهم شایانی در سلامتی دارد اما وقتی روش درستی برای پخت نداشته باشیم، سلامتی مان به خطر می افتد. غذای آلوده، ما را بیمار می سازد و حتی می تواند از طریق بیماری های واگیردار، کشنده باشد زیرا دارای باکتری های بیماری زایی ست که مواد سمی تولید می کند.

گاهی غذاهای ناسالم، دارای مواد سمی هستند که از نشانه های آن، تغییر رنگ و طعم غذاست. با این وجود، در موارد زیادی شناسایی غذای سمی، بسیار مشکل است. به همین دلیل، اهمیت دارد که با اطمینان، غذاهای با کیفیت بالا را انتخاب کنیم.

توصیه های زیر به شما کمک می کند تا غذایی سالم و غنی از ترکیبات مفید تهیه نمایید:

* اداره و پخت صحیح غذا، خانواده را در امنیت نگه می دارد.

* غذاهای مانده را دوبار گرم نکنید زیرا ارزش مواد غذایی را از بین می برد.

* غذا را با آب زیاد، نپزید چون میزان فراوانی از ویتامین های اصلی و مواد معدنی، در آب حل می شود.

* غذا را در حرارات خیلی بالا نپزید زیرا حرارت، ویتامین ها و مواد معدنی را از بین می برد.

منبع:نشریه شادکامی و موفقیت شماره 69

منبع: راسخون
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1978

به "کیفیت غذاها و مسأله ی غذا خوردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیفیت غذاها و مسأله ی غذا خوردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید