گرما نباید بهانه ای برای ماسک نزدن گردد

به گزارش مجله سفرنامه دبی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بعضی افراد به بهانه گرما در تجمعات و امکان عمومی از ماسک استفاده نمی نمایند در حالیکه این اتفاق ابتلا به کرونا را در آنها تشدید می نماید.

گرما نباید بهانه ای برای ماسک نزدن گردد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ دیزل بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، عباس شاهسونی اضافه نمود: تحقیقات صورت گرفته، نشان می دهد که افزایش دما تاثیری در کاهش این بیماری ندارد، در واقع افزایش دما سبب می گردد تا افراد در و پنجره را باز نمایند و تهویه صورت گیرد. آنچه باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید19 و انتقال ویروس کرونا می گردد، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب است.

وی گفت: بعضی افراد گرما را بهانه ای برای استفاده نکردن از ماسک اسم می نمایند، اما همه افراد در تجمعات و فضا های بسته باید از ماسک استفاده نمایند، زیرا ماسک عاملی برای گرمازدگی نیست. در واقع در صورتی که افراد بخاطر گرما از ماسک استفاده ننمایند خطر ابتلا به کرونا افزایش می یابد.

با گرما زدگی چه کنیم؟

شاهسونی تاکید نمود: گرمازدگی علاوه بر مخاطرات خاص خود، در شرایط کرونایی بسیار خطرناک تر است، چون استفاده از ماسک را با دشواری روبه رو می نماید.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: گرمازدگی عارضه بسیار خطرناکی است که در آن سیستم کنترل حرارت بدن مختل می گردد تعریق کاهش می یابد، اما دمای بدن افزایش می یابد (بیش از 41 درجه سانتیگراد).

وی ابزود: اگر فردی در اثر گرمای هوا دچار سردرد، سرگیجه، بی اشتهایی، گرفتگی عضلات، افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب، تشنگی بیش از حد و افزایش دمای بدن شد، گرمازده شده است.

شاهسونی ادامه داد: افرادی که بیشتر در معرض گرما هستند مانند کشاورزان، کارگران راه و ساختمان، مشاغل نظامی و هم افرادی که فضای بیرون و زیر نورمستقیم خورشید فعالیت شدید می نمایند احتمال گرمازدگی در روز های گرم تابستان وجود دارد.

به گفته شاهسونی، بعلاوه افرادی که در فضای بسته قرار می گیرند به ویژه سالمندان یا بچه ها خردسال؛ به دلیل عدم تهویه مناسب و ناتوانی دچار گرمازدگی می شوند.

وی اضافه نمود: کاهش فعالیت در زیر نور مستقیم خورشید بویژه در ساعت 12 تا 16 که حداکثر شدت تابش وجود دارد، لازم است و توصیه می گردد حضور در فضا های بسته و بدون تهویه و جریان مناسب هوا کمتر گردد.

شاهسونی اضافه نمود: در صورتی که بخاطر گرما دچار علائمی نظیر سرگیجه شدید بجای خلوت و دارای تهویه مناسب بروید و ماسک خود را در بیاورید، اما اگر علایم ادامه یافت به پزشک مراجعه کنید.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: مایعات به مقدار کافی بنوشید و افرادی که در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید فعالیت می نمایند (تا حد امکان یک بطری اب همراه داشته باشید) و مهم ترین اقدام برای افرادی که گرمازده می شوند کاهش دمای بدن به وسیله پاشیدن آب ولرم بر روی بدن فرد گرما زده است. بعلاوه فرد را بجای خنک و زیر سایه منتقل کنید و بحالت طاق باز بخوابانید و حداقل چهار لیوان آب بنوشانید و آب روی بدن آن بپاشید در صورتی که فرد دچار گرمازدگی شدید است سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1891

به "گرما نباید بهانه ای برای ماسک نزدن گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرما نباید بهانه ای برای ماسک نزدن گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید