20 بیمارستان سریع الاستقرار در هلال احمر

به گزارش مجله سفرنامه دبی، تهران (پانا) - در نشست رئیس جمعیت هلال احمر با معاون، مدیران و مسئولان بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر، مهمترین خدمات این حوزه و همچنین چالش های پیش روی حوزه درمان هلال احمر تشریح و بررسی شد.

20 بیمارستان سریع الاستقرار در هلال احمر

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

دکتر فرید مرادیان - معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر در این نشست تاکید کرد: هلال احمر در سال های اخیر مخاطرات فراوانی را مدیریت کرده و پشت سر گذاشته اما با ورود دکتر همتی به هلال احمر، به اذعان بسیاری از کارشناسان و علیرغم مسائل بودجه ای و اعتباری که گریبانگیر این جمعیت شده است، هلال احمر در راستای عمل به تکالیف ملی و بین المللی خود در راستا درستی قرار گرفته است. مسائل موجود نیز با پشتکار و وحدت رویه در مجموعه هلال برطرف خواهد شد.

بیمارستان های صحرایی هلال؛ موثر در درمان مصدومان و مجروحان حوادث و بحران ها

دکتر علیخانی - مدیرکل بهداشت و درمان اضطراری هلال احمر نیز در این نشست به تشریح عملکرد حوزه در زمینه بهداشت و درمان اضطراری، مراقبت های پایه بهداشتی، حیاتی و فوریتی و تشخیصی و بیمارستانی پرداخت و تاکید کرد: در موضوع درمان اضطراری، برپایی بیمارستان صحرایی هلال احمر در زلزله کرمانشاه، بدون شک تعداد فوتی های این بحران را 2 تا 3 برابر کاهش داد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمایش حال حاضر، هلال احمر دارای 31 واحد مراقبت های اولیه (BHCU)، 20 بیمارستان سریع الاستقرار (RDH) و 4 بیمارستان مرجع (RH) است که در استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، کرمان و تهران موجود هستند.

علیخانی در ادامه با اشاره به اینکه واحدهای پاسخگویی اضطراری در سال 1994 به عنوان ابزاری کلیدی در سطح فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر مطرح شد، اضافه کرد: از سال 2017 میلادی، عضویت کشور ایران به عنوان تنها کشور مسلمان در این واحدها پذیرفته شده است.

مدیرکل بهداشت و درمان اضطراری هلال احمر، مهمترین محورهای فعالیت این حوزه را توسعه واحدهای بهداشت و درمان اضطراری براساس طرح آمایش سرزمینی، راه اندازی پروژه های توسعه ای استان ها، اولویت مراکز دیالیز، کموتراپی و ... بیان نمود و اضافه کرد: عدم تخصیص بودجه های هزینه ای و همچنین لزوم بازنگری ساختار تشکیلات این اداره کل از مهمترین مسائل و چالش های پیش رو است.

هلال احمر ایران؛ قدرتمند در حوزه توانبخشی

دکتر پیمان پیشگاهی - مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر نیز در این نشست تاکید کرد: هلال احمر ایران از حدود 38 سال پیش یک جمعیت قدرتمند در حوزه توانبخشی شناخته می شد تا جایی که دوره های آموزشی برای راه اندازی مراکز توانبخشی در سطح بین المللی، در ایران برگزار می شد و یا متخصصان هلال احمر ایران برای ارائه آموزش های لازم در این زمینه به کشورهای دیگر اعزام می شدند.

184 واحد توانبخشی هلال احمر در سراسر کشور فعال است

وی تعداد مراکز ارتوپدی فنی هلال احمر در کشور را 28 مرکز بیان نمود و گفت: 63 مرکز فیزیوتراپی، 35 مرکز کاردرمانی، 34 مرکز گفتار درمانی، 10 مرکز شنوایی سنجی و ... و در مجموع 184 واحد درمان توانبخشی هلال احمر در کشور در حال فعالیت هستند که این میزان نسبت به سال 80، حدود 254 درصد رشد داشته است.

پیشگاهی اضافه کرد: در حوزه توانبخشی 2 هدف عمده را دنبال می کنیم که یا باید به قدری تخصصی عمل کنیم که بخش خصوصی قدرت رقابت با هلال احمر را نداشته باشد یا واحدهای توانبخشی عمومی را در مناطق محرومی از کشور که بخش خصوصی در آنجا ورود نکرده، راه اندازی کنیم؛ به طور مثال این واحدها در ریگان، گمیشان و فارسان در حال راه اندازی است.

فعالیت 12 مرکز درمانی هلال در خارج کشور

عنبری - مدیرکل سلامت خارج کشور هلال احمر نیز در این نشست گفت: تعداد واحدها و مراکز درمانی هلال احمر در خارج کشور به استثنای بیمارستان دوبی و مرکز درمانی لبنان، 12 مرکز است که در 11 کشور مستقر هستند. 7 مرکز در کشورهای آفریقایی و 2 مرکز در آمریکا و سایر مراکز در آسیا هستند.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، وی چالش های این حوزه را عدم وجود ردیف خاص در بودجه کل کشور جهت فعالیت مراکز درمانی هلال و وابستگی این مراکز به بودجه داخلی هلال احمر، ضرورت وحدت فرماندهی در خصوص تصمیم گیری ها برای مراکز سلامت و تفویض اختیار به معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت، تحقق بسیار کم بودجه تملکی برای توسعه مراکز سلامت خارج کشور و ...بیان نمود.

دکتر صدیقی - مدیر تدارکات دارو و تجهیزات پزشکی معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر نیز در خاتمه این نشست، مهمترین اقدامات حوزه تدارکات دارو و تجهیزات معاونت را تشریح کرد.

در هلال احمر بدون سیاسی کاری و با همدلی، به مردم خدمت می کنیم

همچنین دکتر کریم همتی در بازدید از معاونت بهداشت، درمان توانبخشی هلال احمر از زحمات و تلاش های همه همکاران این معاونت تقدیر کرد و گفت: درمان و توانبخشی کاری بسیار ارزشمند در کشور محسوب می شود و با توجه به سوابقی که هلال احمر در زمینه درمان و توانبخشی دارد، با ورود قوی تر در این حوزه، نام آن بلندآوازه تر از قبل به گوش مردم خواهد رسید.

همتی اعلام کرد: هلال احمر با توجه به ظرفیت نیروی انسانی، شبکه گسترده و امکانات کافی که در اختیار دارد، برای برعهده دریافت کل خدمات توانبخشی کشور، توانایی و قابلیت دارد اما پیگیری لازم در این زمینه انجام نشده است.

وی در ادامه با اشاره به تنگناهای مالی موجود در کشور، خروجی تلاش های اجرا شده در حوزه معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر را مثبت ارزیابی کرد و با تاکید بر اینکه در هلال احمر کار سیاسی نباید انجام شود و برای هلال احمری ها فرقی نمی کند چه کسی در آینده رئیس جمهور کشور شود، اضافه کرد: در این جایگاه تنها با همدلی می توانیم به مردم، خدمت شایسته ارائه دهیم.

ضرورت وجود نظارت دقیق و قوی بر مراکز درمانی هلال

رئیس جمعیت هلال احمر خواستار نظارت قوی تر و دقیق تر معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت بر مراکز درمانی هلال احمر چه در داخل و چه در خارج کشور شد و اظهار کرد: هیچ مرکز درمانی وابسته به جمعیت مستقل نیست و تمام مراکز باید تحت نظارت و بازرسی دقیق قرار گیرند. هیچ حوزه ای از هلال احمر نیز نباید از بعد نظارتی در حوزه درمان اختلال ایجاد کند؛ نظارت در این حوزه باید جامع، کامل، سیستماتیک و منظم باشد.

همتی با اشاره به اینکه اعتبار عمده ای که برای تقویت کل سیستم توانبخشی هلال احمر لازم است، نه در حال حاضر و نه در دولت بعدی وجود ندارد، تمرکز و دیدگاه کلی جمعیت هلال احمر در حوزه درمان و توانبخشی را بر تقویت حوزه های مراکز جامع توانبخشی، داروخانه ها، کلینیک های داخل و خارج و ... دانست.

مسئولان مراکز درمانی هلال احمر، از اخلاق حرفه ای صیانت کنند

وی به سفر خود به سه کشور آفریقایی و بازدید از فرایند فعالیت مراکز درمانی هلال احمر ایران در این کشورها نیز اشاره کرد و اضافه کرد: جمعیت های ملی ساحل عاج و غنا خواستار دریافت خدمات درمانی و دارویی از هلال احمر ایران هستند و تقویت این مراکز و افزایش درآمد هلال احمر از این منابع، هیچ منافاتی با اهداف نظام و اهداف جمعیت هلال احمر ندارد اما لازم است نظارت بیشتری بر فعالیت این مراکز وجود داشته باشد و مدیران معاونت بهداشت و درمان باید در جریان ریز امور مراکز درمانی هلال احمر باشند. همچنین کننده هایی که به عنوان مسئول این مراکز از سوی هلال احمر معرفی می شوند، افرادی متعهد، خودساخته، پاکدست و پاکدامن بوده و از اخلاق حرفه ای نیز صیانت کنند.

تلاش برای تقویت و توسعه حوزه درمان هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین خواستار تقویت فعالیت و خدمات دهی داروخانه ها و تجهیزات دارویی در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی، ارتباط مستمر حوزه درمان با حوزه حراست و حوزه مالی و همچنین ایجاد شفافیت لازم در حوزه مالی این معاونت شد و تاکید کرد: این حوزه برای ما بسیار ارزشمند است و تلاش می کنیم تا حوزه را تقویت کرده و توسعه دهیم.

همتی از برگزاری همایش های علمی به منظور بررسی جایگاه خدمات توانبخشی هلال احمر در کشور و بررسی شرایط موجود هلال احمر در این حوزه نیز حمایت و تاکید کرد: در مدت زمان خدمت در هلال احمر، از تقویت حوزه درمان؛ ارسال دارو به مراکز درمانی خارج کشور، توریسم درمانی، تقویت بیمارستان ها، داروخانه ها و ... حمایت خواهم کرد و فعالیت هیچ مرکز درمانی متوقف نخواهد شد تا بتوانیم خدمات شایسته ای به مردم ارائه دهیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1638

به "20 بیمارستان سریع الاستقرار در هلال احمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 بیمارستان سریع الاستقرار در هلال احمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید