بهبود جزئی شرایط بخش خرده فروشی در آبان و تحلیلی بر علل و عوامل آن

به گزارش مجله سفرنامه دبی، تهران (پانا) -در آبان ماه سال 99 شاهد بهبود عدد شامخ کل (35.71) و بهبود جزئی شرایط بخش خرده فروشی نسبت به مهرماه 1399(33.69) بوده ایم.

بهبود جزئی شرایط بخش خرده فروشی در آبان و تحلیلی بر علل و عوامل آن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، معاونت مالی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید(PMI) که شامخ نامیده می گردد را منتشر می نماید. این عدد در آبان ماه به 35.71 رسیده است و از آن جایی که عدد شامخ کل پایین تر از عدد50، مفهوم رکود را دارد، لذا بهبود جزئی شرایط خرده فروشی نسبت به ماه مهر، به معنای خروج از رکود نیست.

بر اساس این گزارش، از میان 5 مولفه اصلی شامخ (میزان فعالیت های اجرا شده، میزان سفارشات جدید مشتریان، سرعت انجام و تحویل سفارش و یا فرآیند کار، موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده و میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی)، شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش (55.10) بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا کالاهای مورد احتیاج نسبت به ماه قبل کاهش (8.32-) درصدی داشته و به تبع آن شاخص قیمت فروش محصولات یا خدمات ارائه شده نسبت به ماه قبل کاهش (29.93-) درصدی داشته که موجب رشد(3.03) درصدی عدد شاخص میزان فروش کالا و خدمات در آبان ماه نسبت به ماه قبل شده است.

تحلیل شامخ بخش خرده فروشی درآبان ماه 1399:

با توجه به نتایج بدست آمده از طرح شامخ آبان ماه، علیرغم افزایش 6 درصدی رقم شاخص کل خرده فروشی با عدد (35.71) نسبت به رقم شاخص مهر(33.69) کماکان خرده فروشی ها در فروشگاه های زنجیره ای در شرایط رکود به سر می برند ولی نسبت به ماه گذشته با افزایش جزئی به سمت رونق حرکت نموده اند.

طبق آنالیز های اجرا شده، شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی بیشترین تغییر را داشته (46.33 درصد افزایش نسبت به ماه قبل) که با توجه به شاخص انتظارات در ارتباط با فعالیت ها در ماه آینده(18.91 درصد افزایش) می توان اینگونه تحلیل کرد که به علت امیدواری واحدهای خرده فروشی به مساعد شدن اوضاع فروش و برقراری ثبات در بازار سبب شده تا اندکی شرایط استخدام پرسنل خود را بهبود ببخشند. با توجه به نتایج پیشین طرح، فروشگاه ها در مهرماه نسبت به شهریور نیروی انسانی خود را تا حدود 40 درصد کاهش داده بودند که این تعدیل نیرو در مهرماه موجب کاهش سرعت انجام و تحویل سفارش و فرایند کار شده بود که در آبان با توجه به جبران خلا نیروی انسانی، رقم شاخص سرعت انجام تحویل سفارش حدود 42 درصد افزایش یافت.

هم چنین شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد احتیاج در ماه مورد مطالعه حدود 8 درصد نسبت به ماه مشابه قبل کاهش یافته که این امر منجر به کاهش حدود 30 درصدی قیمت محصولات فراوری شده، گشته است و به دنبال آن میزان فروش کالا و خدمات حدود 3 درصد افزایش یافته است.

شایان ذکر است با توجه به اعلام ستاد مقابله با کرونا در اواخر آبان ماه مبنی بر تعطیلی 2 هفته ای واحدهای صنفی (غیر از مشاغل گروه یک) در شهرهای قرمز از اول آذرماه، میزان خرید جامعه در روزهای پایانی آبان افزایش یافته و تقاضا برای بعضی از اقلام که طی 2 هفته مقرر شد واحدهای صنفی مرتبط با آن ها تعطیل خواهند بود، افزایش یافت. لذا افزایش 6 درصدی رقم شاخص آبان نسبت به مهر ممکن است منبعث از این امر باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1597

به "بهبود جزئی شرایط بخش خرده فروشی در آبان و تحلیلی بر علل و عوامل آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود جزئی شرایط بخش خرده فروشی در آبان و تحلیلی بر علل و عوامل آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید