ترکیه باز هم رفتار یونان را به رفتار نازی ها تشبیه کرد

به گزارش مجله سفرنامه دبی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در یک بیانیه به مواضع اخیر وزیر خارجه یونان درباره موضوع مهاجران، لیبی و اقلیت تُرک تبار در یونان تاخته است.

ترکیه باز هم رفتار یونان را به رفتار نازی ها تشبیه کرد

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، چهار روز بعد از اینکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه رفتار مأموران مرزی یونان با آوارگان سوری را به رفتار نازی ها تشبیه کرد، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه بار دیگر به یونان تاخته و آنها را نازی خوانده است.

اردوغان چهارشنبه 21 اسفند در حالی که ویدئویی از برخورد یونانی ها با مهاجران سوری را در مجلس ترکیه نشان می داد گفته بود: گگرددن آتش بر روی مردم بی گناه و رفتارهای غیر انسانی با آن ها به معنای واقعی کلمه بربریت است. هیچ فرقی بین تصاویری که از مرزهای یونان منتشر می گردد و آنچه نازی ها انجام می دادند وجود ندارد. چرا مانع از ورود آن ها می شوید و شکنجه های نازی ها را بر آن ها اعمال می کنید؟

حالا امروز حامی آکسوی در بیانیه ای به اظهارات توئیتری و ضد ترکیه ای وزیر خارجه یونان درباره مسائل مرتبط با مهاجران و لیبی واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اظهار داشت: بیانیه های دندیاس وزیر خارجه یونان در شبکه های اجتماعی مثال های بارزی از سیاست های غیر منسجم، دوگانه، غیر قانونی و غیر انسانی در این کشور هستند.

به گفته آکسوی، یونان از مرزهای اتحادیه اروپا دفاع نمی نماید بلکه با برخورد با مهاجران در دروازه هایش به عنوان دشمنانش و نه انسان ها بی شرمانه اصول و ارزش هایی که این اتحادیه بر پایه آنها ساخته شده است را لگدمال می نماید، علیه آنها از گاز (اشک آور)، گلوله و اسپری استفاده می نماید و تمایزی هم برای زنان و بچه ها قائل نمی گردد و مهاجرانی که از ترکیه وارد سرزمین یونان شدند را نیمه لخت برمی گرداند، اموال و پول هایشان را می گیرد. این کارها یادآور اقدامات نازی ها است.

این دیپلمات ترکیه ای با تاکید بر نقض قواعد بین المللی و مقررات اتحادیه اروپا در مورد مهاجران و دو رویی یونان در قبال مهاجران اضافه نمود: به نظر می رسد دندیاس وزیر خارجه (یونان) کاملا اقدامات و مواضع کشورش در قبال مقدونیه شمالی را فراموش نموده باشد وقتی که چهار سال قبل مرزهایش با این کشور را به روی مهاجران بست.

وی همچنین به مواضع وزیر خارجه یونان در قبال لیبی و رد سیاست های ترکیه هم پاسخ داد.

آکسوی با دفاع از توافقنامه امضا شده بین رئیس جمهور ترکیه و فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی در مورد همکاری نظامی و دریایی بین دو کشور توضیح داد: دندیاس وزیر خارجه (یونان) در موضوع لیبی هم در اشتباه است. ادعاهای حداکثر گرایانه یونان در زمینه منطقه دریایی مدنظرش نه تنها نقض قوانین بین المللی است بلکه نقض حقوق ترکیه و همچنین لیبی است.

وی اضافه نمود: یادداشت تفاهمی که ما با دولت مشروع لیبی بستیم تنها نماینده منافع یک گروه خاص نیست بلکه منافع همه مردم لیبی را نمایندگی می نماید. یونان اگر خواستار مطرح کردن نکته ای است باید این کار را در یک میز با حضور ترکیه و دولت مشروع لیبی انجام دهد نه اینکه بدگویی کند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه به مواضع وزیر خارجه یونان در مورد اقلیت تُرکتبارها در این کشور اروپایی هم تاخت.

آکسوی توضیح داد: در حالی که (یونان) اقلیت یونانی در آلبانی را به عنوان اقلیت ملی یونانی به رسمیت می شناسد، این دو رویی است که یونان اقلیت ترک تبارها در یونان را اقلیت ترکیه ای نمی خواند. دندیاس وزیر خارجه (یونان) به نظر می رسد فراموش نموده که دادگاه حقوق بشر اروپا در چندین نوبت بر نقض قوانین از سوی یونان تاکید نموده است.

این مقام در انتها بیانیه خود اضافه نمود: خواست ما این است که بتوانیم بر اساس چارچوب روابط حسن همجواری و همکاری، راه چاره های منطقی و مشترک برای همه چالش ها در منطقه مان پیدا کنیم بدون اینکه بازی اتهام زنی به دیگران را احیا کنیم.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 936

به "ترکیه باز هم رفتار یونان را به رفتار نازی ها تشبیه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه باز هم رفتار یونان را به رفتار نازی ها تشبیه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید