حفظ باغات قصردشت بدون نظارت و مشارکت عمومی ناممکن است

به گزارش مجله سفرنامه دبی، رئیس شورای شهر شیراز گفت: باغات قصردشت بدون نظارت عمومی و مشارکت مردم و دلسوزان حفظ نخواهد شد، مساله تخریب باغات قصردشت از جمله مواردی است که وسوسه سودجویان و درآمد های میلیاردی تهدیدی همیشگی برای آن محسوب می گردد.

حفظ باغات قصردشت بدون نظارت و مشارکت عمومی ناممکن است

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگار از ، در نشست خبری رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز مسائل موجود در راستا فعالیت شورا های اسلامی شهر و روستا بیان و عملکرد شورای پنجم شهر شیراز در موضوعات مختلف آنالیز شد.

سید عبدالرزاق موسوی در این نشست که به صورت غیر حضوری و به وسیله ویدئوکنفرانس تشکیل شد با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و با اشاره به گرامیداشت سالروز تاسیس شورا های اسلامی شهر و روستا این روز را نماد یکی از راه ها و راه چاره هایی دانست که در رای و اراده مردم تجلی یافته است.

او با تکید بر اینکه در سراسر کشور افراد زیادی در شورا ها فعالیت دارند از ضرورت بازیابی و بازخوانی پفراینده شورا ها گفت و اضافه نمود: اینکه ما چه می خواستیم، قانون شورا ها چگونه پیش رفته و شورا ها امروز در کجای کارند موضوع مورد تاکید ماست.

موسوی با اشاره به اینکه برداشت های ما از وظایف شورا متفاوت است بر ضرورت رجوع به اصل قانون اشاره نمود و اضافه نمود: قانون اساسی جمهوری اسلامی در بحث هفتم به شورا ها پرداخته و به خوبی به وظایف آن اشاره نموده است.

نایب رئیس شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه در طول سال ها، اما قانون به سمتی و سویی رفته که اختیارات شورا ها را کاهش داده است، بیان داشت: در ماده 80 قانون شورا ها توضیح وظایف شورای شهر را می بینیم، اما آنچه در ماده 80 می بینیم با آنچه درماده 1 می بینیم فاصله زیاد دارد، اولین چالش ما از اینجا شروع می گردد که سایه دستگاه های اجرایی بر شورا دیده می گردد.

موسوی با اشاره به اینکه نمایندگان در نوع نگاه خود به شورا به دنبال محدودیت بوده اند، توضیح داد: در همین قانون به طور مشخص مسائلی را می بینیم که در عملکرد شورا ها خود را نشان می دهد و این برخلاف قانون است که محدود نماینده صلاحیت شورا ها شده است.

او با اشاره به اقداماتی که برای برطرف این اشکالات صورت گرفته، عنوان داشت: در گام اول طرح اصلاح قانون شورا ها در 156 ماده تهیه و به مجلس رفت و تمامی اشکالات 20 ساله موجود ارائه شد و در گام دوم طرح مدیریت یکپارچه شهری تهیه، اما با اختلاف 6 رای به تصویب نرسید.

موسوی تاکید نمود: امروز شورای پنجم را در شرایطی به سال آخر می بریم که با مجموعه بحث ها و گرفتاری ها روبرو بوده و از سویی خواسته های مردم نیز در این میان مطرح است.

نایب رئیس شورای عالی استان ها در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد چالش های شورا در مورد اجرای پروژه های انسان محور، گفت: پروژه های انسان محور سه چالش مهم دارد، نخستین چالش افکار عمومی است، دیگری نگاه شورا و شهرداری به پروژه و در نهایت تامین منابع اقتصادی اجرا است.

موسوی با تاکید بر اینکه مساله مهم تنها تامین منابع اقتصادی است، اضافه نمود: ارزیابی ما این است که افکار عمومی این مساله را مطالبه می نماید از سویی شورا و شهرداری در این مورد اتفاق نظر دارد چرا که رویکرد های شورا و محور همه کوشش های آن ها انسان است و کوشش دارند شرایطی فراهم نمایند تا مردم تعلق خاطر بیشتری به شهر داشته باشند.

او ادامه داد: در فروردین ماه سال جاری که درآمد شهرداری در سال گذشته بالای 100 میلیارد تومان بود سال جاری و به واسطه تبعات بیماری کرونا به 17 میلیارد تومان رسید این در حالی است که هزینه دستمزد و حقوق کارگران شهرداری بالای 100 میلیارد تومان است.

موسوی با اشاره به اینکه اجرای پروژه های انسان محور در اولویت است، اضافه نمود: محور کمیسیون تلفیق دسته بندی کردن پروژه هاست و این دسته بندی با رعایت موارد خاص در اجرای پروژه ها شروع شده است.

موضوع تضاد مدیریت شهری و فقدان مدیریت واحد بویژه در موارد بحرانی همچون کرونا و چالش های شکل گرفته در این فضا سئوال دیگری بود که خبرنگاران مطرح و رئیس شورای اسلامی شهز شیراز در بیان راه چاره موجود در این بخش، گفت: مسئله ای که در سطح ملی با آن روبرو هستیم همان ترجیح منافع ملی و عمومی بر منافع فردی و گروهی است.

او ادامه داد: شرایط کرونایی به ما اثبات کرد که مدیریت واحد شهری یا مدیریت هماهنگ شهری یک انتخاب نیست بلکه ما الزام داریم به آن سمت برویم.

موسوی مدیریت یکپارچه را یک مطالبه عمومی دانست و بیان داشت: ما هیچ راهی جز مدیریت یکپارچه برای کاهش هزینه ها و آسیب ها نداریم، مدیریت یکچارچه باید مطالبه عمومی شد چرا که هزینه های های اقتصادی و تصمیم گیری را کاهش داده و به مردم خدمت می نماید.

او این موضوع را متوجه دخالت های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در امور شهری دانست و گفت: بخش عمده کسب رای نمایندگان مجلس در حوزه شهری و روستایی است بنابراین به جای اینکه به حوزه ملی گرایش پیدا نمایند به سمت تصممیات شهری می فرایند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ارزیابی عملکرد شورا را که در سئوال یکی از خبرنگاران عنوان شده بود مورد اشاره قرار داد و گفت: برای ارزیابی باید ابتدا به درک مشترک برسیم که ما، شهفرایندان و نخبگان جامعه انتظارات خود از شورا را چگونه تعریف کنیم، باید بدانیم شورای پیروز از نظر ما کدام شورا است؟

او با تاکید بر اینکه برای قضاوت باید ببنیم وظایف ما براساس قانون چیست، گفت: در قانون 34 وظیفه تعریف شده که باید ببینیم شورا در انجام این 34 بند چه اقداماتی داشته است.

موسوی سه وظیفه کلی شورا را نام برد و گفت: اولین وظیفه وضع مقررات برای مدیریت شهری است، وظیفه دوم نظارت بر اجرای مصوبات و درنهایت وظیفه سوم تعامل با دستگاه ها برای اجرای درست مصوبات است.

او با اشاره به اینکه در بیان این 34 وظیفه گزارش ما مستند و موثق است و به زودی نیز منتشر خواهد شد، بیان نمود: در موضوع مصوبات در شورای پنجم 420 مصوبه داشتیم که 240 مصوبه جنس آن فرق داشته و ناظر بر انجام ماموریت و فعالیت ها است.

نایب رئیس شورای عالی استان ها رویکرد کلی شورا را هزینه کمتر و اجرای سریعتر فعالیت ها و وظایف دانست و اضافه نمود: در همین راستا مصوبات قابل توجهی همچون سامانه شفافیت، فعالیت های حوزه فرهنگی، معرفی شیراز، بافت تاریخی، حمایت از انجمن های علمی و دانش بنیان دیده شده است.

تقویت بار علمی مصوبات کمیسیون ها، راه اندازی مرکز پژوهش ها، تعریف شاخص های ارزیابی کمی برنامه پنج ساله، گام برداشتن براساس برنامه، تاسیس اداره نظارت بر عملکرد کمیسیون ها، مشخص شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران شهرداری و نظارت بر فعالیت های شهرداری از اقدامات قابل توجه شورای پنجم بود که موسوی به آن اشاره داشت.

نایب رئیس شورای عالی استان ها به تعامل با دستگاه های دیگر نیز اشاره داشت و گفت: ما در سال سوم 7 تفاهم نامه با سازمان ها و دستگاه های مختلف امضا کردیم که این تفاهم نامه ها می تواند خلا مدیریت یکپارچه و هماهنگ را در این بخش جبران کند.

رئیس شورای شهر شیراز به موضوع تمهیدات بازگشایی مجدد سیستم حمل ونقل عمومی اشاره و توضیح داد: آمار های وزارت بهداشت نشان می دهد 5/26 درصد روش انتقال ویروس کرونا به وسیله سیستم حمل و نقل عمومی است در حالی که این امکان در مورد مدارس و سیستم آن ها 5/17 درصد است به همین دلیل است که شورا این تکلیف را برای خود احساس کرد که سلامت عمومی را ارجحیت داده و تصمیم بر تعطیلی ناوگان بگیرد و بلافاصله این تصمیم در کلان شهر های دیگر همچون مشهد و تبریز نیز گرفته شد.

او در مورد ناوگان حمل ونقل اگر سیاست های کلی دولت و مسئولین بر بازگشایی مجدد باشد شورا و شهرداری در حد توان و مسئولیت شرایطی را برای تامین سلامت شهفرایندان فراهم می نماید.

نایب رئیس شورای عالی استان ها با تاکید بر اهمیت حفظ باغات قصردشت در سیاست های کلی شورای اسلامی شیراز، گفت: تقسیم بندی باغات به گروه های مختلف از نظر فنی دارای اهمیت است، از سویی شورا طرح حفظ باغات شهری را مصوب نموده هرچند طرح مربوط به آن نهایی نشده است.

او با اشاره به اینکه شهرداری وشورا برای حفظ باغات باید دو کار اساسی انجام دهند، گفت: ابتدا باید شهرداری از تخریب باغات جلوگیری نموده و سپس موضوع باغات در چند نقطه همچون کارگروه امور زیربنایی، کمیسیون ماده 5 وکمیسیون های ماده 100 که در بحث تغییر کاربری ها دخیل هستند آنالیز گردد.

او موضوع احیای باغات را نیز مورد تاکید قرار داد و اضافه نمود: باغات قصردشت بدون نظارت عمومی و مشارکت مردم و دلسوزان حفظ نخواهد شد، مساله تخریب باغات قصردشت از جمله مواردی است که وسوسه سودجویان و درآمد های میلیاردی تهدیدی همیشگی برای آن محسوب می گردد.

رئیس شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم باغات را حفظ کنیم باید جایگزینی برای آن داشته باشیم، عنوان داشت: موضوع باغات قصردشت و چرایی تغییر کاربری هایی که از سال 90 به این سو صورت گرفته باید اصولی آنالیز گردد و در این میان نقش مردم، سازمان های مردم نهاد و رسانه ها در حفظ باغات کلیدی و اساسی است.

رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه در حوزه مسائل فرهنگی مصوبات خوبی داشته ائیم، گفت: این مصوبات بزودی منتشر می گردد تا افکار عمومی بداند چه اقداماتی صورت گرفته است.

او به موضوع نظارت بیشتر نیز اشاره داشت و اضافه نمود: بنده تاکید دارم که باید نظارت بیشتر باشد به همین دلیل سال جاری تاکید ما بر حوزه و نظارت بیشتر خواهد بود.

موسوی در پاسخ به سئوال خبرنگار، درخصوص تحقق بودجه سال 99 شهرداری، گفت: این موضوع قابل پیش بینی نیست و در شرایط عادی نیز متممی پیش بینی می گردد، اما شورا برای هر سه شرایط سناریو تعریف نموده است.

نایب رئیس شورای عالی استان ها با اشاره به لزوم سامان دهی وضعی نیرو های شهرداری، عنوان داشت: شرایط به سمتی نمی رود که تعدیل نیرو داشته باشیم بلکه کوشش ما این است که این نیرو ها سامان دهی شوند برهمین اساس تکالیفی برای شهرداری پیش بینی و شهرداری مطلف شده راه چاره های تامین درآمد و هزینه جدید را به شورا اراده دهد تا مصوب گردد.

موسوی در مورد حواشی مطرح شده در مورد حکم شهردار شیرا نیز گفت: نارضایتی بنده از این است که انتشار حکمی که قطعیت پیدا ننموده جرم است و چه بسا ممکن است حکم کاهش یافته و یا شهردار تبرئه گردد پس باید برای حیثیت عمومی افراد ارزش قائل شویم.

او اضافه نمود: من به عنون وکیل دادگستری این حق را برای خود قائلم که نسبت به حکمی که نهایی نیست اعتراض داشته باشم چرا که ممکن است در ادامه پای افراد دیگری به این پفراینده باز گردد.

موسوی توضیح داد: حتما مجموعه ای مقصر بوده و در این حادثه عوامل انسانی و طبیعی نقش داشتند افرادی که از بین رفتند و خسارات به آن ها وارد شد باید به حق خود برسند، اما باید در نظر بگیریم در فرصت و طالعه بیشتر ممکن است رای عادلانه صادر گردد.

او در خاتمه صحبت های خود یادآور شد:جمع بندی من در سال ها کار تجربی این است که اگر میخواهیم مسائل حل گردد، شهر توسعه یابد، امنیت مردم زیاد و فساد ریشه کن گردد تنها راه کوشش برای افزایش نظارت عمومی و همگانی است.

سعید نظری سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد تعطیلی ناوگان حمل ونقل و مترو شیراز و زمان مجدد بازگشایی آن، گفت: موضوع کرونا دامن عده ای را گرفته و پرسنل تعدادی از مراکز اداری ما درگیر این بیماری شده اند پس اگر بحث مقابله مطرح است قطعا سلامت شهفرایندان اولویت دارد چرا که با صرف کمی هزینه می توان رفت و آمد را تسهیل داد.

او با اشاره به اینکه مساله مسائل تردد شهفرایندان در شورای اسلامی شهر شیراز نیز بازتاب داشته و این موضوع چندین مرتبه از سوی اعضای شورا مطرح شده است، اضافه نمود: در شرایطی که بخشی از مردم با این بیماری روبرو هستند و امکان انتقال آن به سایرین وجود دارد ما به این نتیجه رسیدیم که سبب گسترش بیشتر بیماری نشویم و امیدواریم با پیش بینی هایی که می گردد این موارد به حداقل برسد.

این عضو شورای شهر شیراز با اشاره به موضوع راه اندازی خط سوم مترو که در سئوال یکی دیگر از خبرنگاران عنوان شده بود، توضیح داد: زمان افتتاح پل کشن بنا بود خط سوم مترو شیراز نیز راه اندازی گردد، اما با توجه به محدویت های اقتصادی و فنی شهرداری در شرایط تحریم و با وجود اینکه چشم انداز روشنی از آینده وجود نداشت شورا تصمیم به توقف خط سه گرفت و اولویت را به خط دوم داد.

او با اشاره به اینکه مطالعات ترافیک دست ما را باز گذاشته تا اولویت بر خط دو گذاشته گردد، اعلام نمود: در مطالعات اولویت به خط دوم دارد به دلیل اینکه یکی از شریان های اصلی شهر از میان رود تا آزادی و از آزادی تا کلبه را پوشش می دهد و اگر کرونا اجازه می داد پروژه با سرعت بیشتری پیش می رفت هرچند هم اکنون نیز فعال شده است.

نظری در مورد فعالیت تاکسی های درون شهری و نحوه نظارت بر آن ها نیزگفت: ما 13 هزار تاکسی فعال در شیراز داریم و نمی تونیم برای آن ها محدودیت قائل شویم که چه تعداد مسافر سوار نمایند، اما آنجه بر عهده شوا و شهرداری است توزیع اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش و ... برای رانندگان تاکسی در طول هفته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه قرارداد مترو پابرجاست، گفت: شهرداری در حال مطالعه اتوبوس های هوشمند (ERT) است که با سیستم های هوشمند قابل پیگیری بوده و کل سیستم آن هوشمند است و به نظر می رسد این اتوبوس ها به جای ناوگان تراموا جایزین گردد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به مسائل و تبعات ناشی از بیماری کرونا و احتمال بروز مشکل در مدیریت شهری گفت: از ابتدای شیوع بیماری هم شورا و هم شهرداری پیگیر این موضوع بودند، راه چاره های متفاوت توسط متخصصین پیشنهاد و راه چاره های مدیریت هزینه آنالیز شد و در نهایت تامین منابع اقتصادی به جهت حفظ سرمایه انسانی در راس برنامه ها نهاده شد.

توسعه خدمات مجازی مساله دیگری بود که شهرداری مورد اشاره قرار داد و نظری به آن اشاره داشت.

او ادامه داد: توسعه خدمات مجازی به ویژه در مراکزی مانند معاونت عمران و شهرسازی که بیشترین تردد ارباب رجوع را دارد مورد تاکید نهاده شد تا هم درآمد های شهرداری از بین نرود و هم مطالبات و خواسته های مردمی پیگیری گردد و خوشبختانه بخشی از فرایند مجازی سازی فعالیت های اداری شهری به نتیجه رسید.

پیگیری موضوع یاری به کلان شهر ها از صندوق ارزی کشور که در نامه اعضای شورای شهر شیراز به رئیس جمهور مطرح شده بود نیز موضوع دیگری بود که این عضو شورای پنحم به آن پرداخت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگر گزارش خود با اشاره به پروژه های مورد تاکید شورا، گفت: 27 پروژه براساس شعار های شورا پیش بینی شده که 23 پروژه آن از سوی شهرداری اولویت یافته است.

او به پروژه های مناطق نیز اشاره داشت و گفت: در مجموع سه هزار و 600 پروژه از سوی شهرداری معرفی شده است، در این میان پروژه های مطالعاتی نیز هستند که هزینه چندانی ندارند و ادامه خواهند داشت.

سخنگوی شورای شهر ادامه داد: پروژه های عمرانی از ابتدای اردیبهشت ماه با رعایت فاصله اجتماعی و با نظارت کمیسیون عمران دنبال می گردد و هیچ کدام از پروژه ها متوقف نشده است.

نظری با تاکید بر اینکه تامین سلامت شهفرایندان برای شهرداری هزینه سنگنی دارد، گفت: در عین حال شهرداری نمی تواند امور خدمات شهر را معلق کند، 4 هزار پاکبان داریم که روزانه تجهیزات بهداشتی در میان آن ها توزیع می گردد.

او ادامه داد: کلیه مطالبات شهرداری به جز حق الزحمه رانندگان ایاب و ذهاب پرداخت شده است بر همین اساس است که احتیاج داریم منابع اقتصادی با دقت زیادی آنالیز شده و جلوی اتلاف هزینه ها گرفته گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1044

به "حفظ باغات قصردشت بدون نظارت و مشارکت عمومی ناممکن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ باغات قصردشت بدون نظارت و مشارکت عمومی ناممکن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید