رابطه سزارین با احتمال خطر ابتلا به سرطان خون در نوزادان

به گزارش مجله سفرنامه دبی، مطالعه ای تازه نشان داده است که عمل سزارین با افزایش خطر ابتلا به سرطان خون در نوزادان مرتبط است.

رابطه سزارین با احتمال خطر ابتلا به سرطان خون در نوزادان

یک مطالعه نو که در Hematological Oncology منتشر شده است، زایمان به روش سزارین را با افزایش خطر ابتلا به سرطان خون در نوزادان مرتبط دانسته است.

تیمی از محققان بیمارستان زنان و بچه ها نینگبو در چین مطالعات قبلی مربوط به رابطه بین زایمان سزارین و سرطان خون در بچه ها را مرور نموده است.

نتایج اولیه این آنالیز که برپایه 16 مطالعه قبلی مبتنی بود، نشان داد که خطر ابتلا به سرطان خون به ویژه لوسمی لنفوبلاستیک حاد در نوزادان به وسیله سزارین در مقایسه با نوزادانی که به وسیله زایمان طبیعی متولد شده بودند افزایش می یابد.

بعضی از زنان باردار به علت آمبولی یا سایر موارد اضطراری زایمانی احتیاج به سزارین نجات دهنده دارند که این امر مرگ و میر مادران و نوزادان را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

به گفته نویسندگان این مطالعه، این نوع مداخلات جراحی نباید بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، و پزشکان و زنان باردار باید از اثرات مضر بالقوه سزارین انتخابی بر سلامت بچه ها مطلع شوند.

مطالعه قبلی که به وسیله محققان دانشگاه مونترال کانادا اجرا شده، نشان داده است که زایمان سزارین با افزایش خطر ابتلا به سرطان دوران کودکی، به ویژه لنفوم و سارکوم، گروهی از سرطان ها که بر استخوان ها و بافت های نرم تأثیر می گذارند، مرتبط است.

محققان رابطه بین سزارین و خطر ابتلا به سرطان دوران کودکی را در گروهی متشکل از 1034049 کودک که بین سال های 2006 تا 2020 از بدو تولد تا 14 سالگی تحت نظر بودند، آنالیز کردند.

ارتباط سزارین با سرطان در بین بچه ها در سن دو سالگی افزایش یافته و این درصد در خصوص سرطان لنفوم و سارکوم بالاتر بود، در حالی که هیچ ارتباطی بین تولد طبیعی و خطر ابتلا به سرطان وجود نداشت.

محققان می گویند: داده های ارائه شده در این مطالعه احتمال ارتباط بین سزارین و سرطان دوران کودکی را افزایش می دهد، اما جهت های سرطان زا قبل از رسیدن به هر گونه نتیجه، احتیاج به آنالیز بیشتر دارد.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2319

به "رابطه سزارین با احتمال خطر ابتلا به سرطان خون در نوزادان" امتیاز دهید

1 کاربر به "رابطه سزارین با احتمال خطر ابتلا به سرطان خون در نوزادان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه سزارین با احتمال خطر ابتلا به سرطان خون در نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید