سرشیشه، عامل پوسیدگی دندان کودک

به گزارش مجله سفرنامه دبی، در بیشتر شیرخواران، اولین دندان ها حول وحوش 6 ماهگی خارج می شوند اما گاهی یک نوزاد با دندان متولد می گردد. سایر شیرخواران در زمان ظهور اولین دندان، 12 ماهه یا عظیم تر هستند. در سن 5/2 سالگی تمام دندان های شیری کودک باید خارج شده باشند. احتمالا دندان های شیری کودک به ترتیب زیر ظاهر خواهند شد اما این قاعده کلی نیست و اگر

سرشیشه، عامل پوسیدگی دندان کودک

سرشیشه، عامل پوسیدگی دندان کودک

نویسنده:دکتر آرش منصوریان*

،

در بیشتر شیرخواران، اولین دندان ها حول وحوش 6 ماهگی خارج می شوند اما گاهی یک نوزاد با دندان متولد می گردد. سایر شیرخواران در زمان ظهور اولین دندان، 12 ماهه یا عظیم تر هستند. در سن 5/2 سالگی تمام دندان های شیری کودک باید خارج شده باشند. احتمالا دندان های شیری کودک به ترتیب زیر ظاهر خواهند شد اما این قاعده کلی نیست و اگر حوالی سن یاد شده دندان مربوطه خارج نشده باشد نباید نگران شوید.

زمان ظهور دندان های پیشین مرکزی فک پایینی (6 ماهگی)، دندان های پیشین مرکزی فک بالایی (5/6 ماهگی)، دندان های پیشین جانبی فک پایینی (7 ماهگی)، دندان های پیشین جانبی بالایی (8 ماهگی)، دندان های آسیای قدامی پایینی (10 ماهگی تا 12 ماهگی)، دندان های آسیای قدامی بالایی (14 ماهگی)، دندان های نیش پایینی (16 ماهگی) دندان های نیش بالایی (18 ماهگی)، دندان های آسیای دوم پایینی (2 سالگی)، دندان های آسیای دوم بالایی (5/2 سالگی) است.

در نهایت کودک شما 20 دندان شیری خواهد داشت که ترتیب ظهور آنها در بیشتر بچه ها همان طور که ذکر شد خواهد بود البته تفاوت هایی به صورت طبیعی وجود دارد اما نکته مهم این است که دندان در آوردن بچه ها، سبب هیچ بیماری خاصی در آنها نخواهد شد. علایمی مثل لثه های تحریک شده، قرمز و متورم به شما اعلام می نماید دندان کودک در حال خارج شدن است. البته نشانه های دیگری مانند درد و بی قراری کودک که گاهی با علایمی چون تب، تهوع و اسهال همراه می گردد به دندان درآوردن نسبت داده می گردد که بسیاری از پزشکان معتقدند دلیل آنها ربطی به دندان درآوردن ندارد و این تصوری است که والدین دارند.

اما برای والدینی که به سلامت شیرخوار و زبیایی دندان های او اهمیت می دهند توصیه ای دارم.

نامناسب بودن اغلب سرشیشه ها می تواند سبب بروز تغییراتی در قوس های دندانی و عمل بلع کودک گردد. اگر به کودکی که از سینه مادر شیر می خورد نگاه نموده باشید حتما دیده اید چگونه فک وی مدام به طرف بالا، پایین، عقب و جلو حرکت می نماید. خوب است بدانیم به هنگام تغذیه کودک با بطری، به خصوص در مواردی که مادر برای سهولت خروج شیر اقدام به گشاد کردن سوراخ سرشیشه می نماید این حرکات انجام نمی گردد. ضمناً وقتی دندان ها آغاز به رویش کردند عادت شیرخوار به استفاده از بطری و اینکه در تمام طول شب شیشه شیر را در دهان داشته باشد به احتمال زیاد به پوسیدگی دندان ها منجر می گردد. این پوسیدگی هم در دندان های پیشین و هم در دندان های آسیا ایجاد می گردد. در شب ترشح بزاق کاهش یافته در نتیجه اسید تشکیل شده کمتر رقیق می گردد و اثر مخرب تری دارد. عادت تغذیه کودک با شیشه شیر در طول شب را کنار بگذارید. کودک خود را هم از نعمت شیر مادر بهره مند کنید و هم از پوسیدگی دندان ها به دلیل استفاده از شیشه شیر پیشگیری کنید.

پی نوشت ها :

* دندان پزشک و متخصص بیماری های دهان

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1979

به "سرشیشه، عامل پوسیدگی دندان کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرشیشه، عامل پوسیدگی دندان کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید