کدام پنیر سالم تر است؟

به گزارش مجله سفرنامه دبی، امروزه شاهد تنوع پنیرها در بازار مصرف هستیم به طوری که خوردن آنها برای صبحانه مانعی ندارد. جالب است بدانید که در کشور فرانسه بالغ بر 2 هزار نوع پنیر مختلف وجود دارد که قارچ ها و فرآیندهای تخمیری که بر بافت شیر و لبنیات اعمال می گردد، عامل فراوری آنها هستند.

کدام پنیر سالم تر است؟

کدام پنیر سالم تر است؟

نویسنده: دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

امروزه شاهد تنوع پنیرها در بازار مصرف هستیم به طوری که خوردن آنها برای صبحانه مانعی ندارد. جالب است بدانید که در کشور فرانسه بالغ بر 2 هزار نوع پنیر مختلف وجود دارد که قارچ ها و فرآیندهای تخمیری که بر بافت شیر و لبنیات اعمال می گردد، عامل فراوری آنها هستند.

بارها گفته ایم که تنوع غذایی یک اصل اساسی در تغذیه است و افراد جامعه می تواند پنیر را به اسم یک ماده لبنی سرشار از کلسیم و ریزمغذی های دیگر و با تنوع بسیار مصرف نمایند. نکته ای که باید روی آن تاکید نمود درصد مصرف چربی های اشباع و شکر است که در فرآیند فراوری بیش از پیش به کار می رود و اگر پنیرهایی که مصرف می کنیم به نسبت درصد چربی بالایی داشته باشند، می توانند عامل افزایش چربی خون، اضافه وزن، پرفشاری خون، دیابت و سایر بیماری های متابولیک شوند.

خوشبختانه امروزه مقدار چربی روی بسته بندی بسیاری از موادغذایی از جمله پنیرها درج شده است و بهتر است پنیرهایی را بخوریم که اصطلاحا کم چرب هستند. حتی بعضی پنیرها نسبت سدیم و نمک بالایی دارند که این مساله هم قابل تامل است. مهم ترین نکته حین خرید و استفاده از پنیر، توجه به مقدار چربی است که می تواند احتمال گرفتگی عروقی را افزایش دهد و البته توجه به مقدار نمک هم مهم است.

بنابراین یک فرد سالم می تواند از تمامی انواع پنیرهای موجود در بازار به تعادل مصرف کند. واقعیت این است که در جامعه ما به علت کم شدن فعالیت و مسایل مختلف زیست محیطی و شیوه زندگی، احتمال بروز بیماری های متابولیک و قلبی -عروقی، پرفشاری خون، دیابت و انواع سرطان ها به شدت رو به افزایش است و علت رواج آنها هم شیوه غلط زندگی و رفتارهای اشتباه عملکردی و فیزیکی ماست. اگر فردی تحرک کافی و الگوی غذایی صحیحی دارد و از تمام گروه های غذایی شامل میوه و سبزیجات به مقدار استفاده می نماید، عالی است که برای ایجاد تنوع انواع پنیرها را هم مصرف کند اما در غیر این صورت باید از خوردن پنیرهای چرب خودداری کرد.

واقعیت این است که چربی، طعم غذا را بهبود می بخشد و اگر ذائقه خود را با مقدار زیادی چربی عادت دهیم، خوردن موادغذایی کم چرب سخت خواهد شد. پس به افرادی که اضافه وزن دارند، توصیه می گردد پنیرهای کم چرب که چربی زیر 20 درصد و بین 10 تا 20 درصد دارند، مصرف نمایند. انواع پنیرهای موجود در بازار در حال حاضر بین 40 تا 70 درصد چربی در ماده خشک دارند که خود تراکم کالری در واحد وزن را بالا می برد. ضمناً، از قلم نیاندازید که از بین پنیرها، پنیر پیتزا از تمامی پنیرها چرب تر است و مصرف آن به اسم پنیر صبحانه توصیه نمی گردد. حتی بهتر است در غذاها هم از انواع پنیرهایی استفاده کنیم که چربی کمتری دارند.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1988

به "کدام پنیر سالم تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام پنیر سالم تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید